Door COVID-19 kreeg de horeca rake klappen: ze moest om de haverklap dicht en kreeg te maken met een verplicht sluitingsuur. De momenten dat restaurants hun gasten wel mogen verwelkomen zijn dus kostbaar, maar volgens chef John Weijers van restaurant B23 in Antwerpen begrijpen niet alle klanten dit. “Het gebeurt regelmatig dat mensen reserveren en gewoon niet komen opdagen.”

De restaurants in het hartje van de koekenstad lijken vaak vol te zitten en wie een tafeltje wil bemachtigen, belt best enkele dagen op voorhand. Toch blijkt dat sommige van die gegadigde tafels verrassend leeg blijven. Terwijl piekmomenten als vrijdag- en zaterdagavond de pijn van de geleden COVID-schade moeten verzachten, zorgen de zogenaamde no shows voor heel wat frustratie bij de restaurateurs. Chef en eigenaar van restaurant B23 John Weijers vertelt ons over het probleem van de lege tafels.

Dubbel geboekt
“De groep no shows groeit de laatste tijd. Niet enkel bij ons, maar ook bij mijn collega’s in de buurt”, vertelt hij aan onze redactie. “Het zijn vooral de dagjestoeristen. Zij reserveren voor ze naar Antwerpen komen tafeltjes bij verschillende restaurants zodat ze last minute kunnen beslissen waar ze gaan eten. Voor deze mensen is dat misschien leuk, maar wij hebben ondertussen wel klanten geweigerd voor die plaatsen.”
Uiteraard zijn het niet enkel zij die met kwaad opzet tafels gijzelen. Het overkomt iedereen wel eens dat een gepland uitje niet kan doorgaan. Daar heeft ook John begrip voor. “Natuurlijk begrijp ik dat mensen af en toe afzeggen. Met klanten die op voorhand afbellen, heb ik ook helemaal geen probleem. Het is gewoon jammer dat sommige mensen het nalaten om iets te laten weten.”

Half uur respijt
Om toch ergens een lijn te trekken, wacht John altijd een half uur, daarna is de tafel voor iemand anders. “Dat systeem werkt wel, maar als mensen gereserveerd hebben om acht uur is die tafel tot half negen bezet. Het is bijna onmogelijk om die daarna terug gevuld te krijgen. Daarom leg ik nu ook een reservelijst aan. Als mensen niet komen opdagen, bel ik naar de mensen op de lijst.”

Get lucky
Om restaurateurs te helpen werd onlangs een nieuwe app gelanceerd. Met My Lucky Table krijgen klanten direct een melding wanneer er last minute een tafeltje vrijkomt. Hoe dat concreet in zijn werk gaat? Je liket je favoriete restaurants zoals B23 in de app. Wanneer John te maken krijgt met een no show, krijg jij een berichtje op je telefoon. Wat je krijgt is een echte win-winsituatie: John heeft nooit meer lege tafels en jij kan last minute terecht bij je favoriete restaurant. Elke gebruiker kan de My Lucky Table-app gratis downloaden en genieten van alle lucky tables. Download de app nu in de App store of in Google Play.

B23
Brouwersvliet 23
2000 Antwerpen

Foto: www.ambiance.be