Carrefour België kondigde in de Bijzondere Ondernemingsraad van deze namiddag aan dat ze de intentie heeft om in de komende 2 jaar verschillende self-checkout kassa’s in elk van haar Hypermarkten Carrefour te installeren.

Uit onderzoek blijken consumenten het principe van de self-checkout kassa’s sterk te appreciëren. Zij ervaren de eenvoudige en snelle werking, de privacy – door het scannen en betalen zelf te kunnen uitvoeren -, de korte wachtrijen en de kortere tijd die men aan de kassa spendeert als belangrijke troeven van dit type kassa.
Aan een self-checkout kassa kan de klant zijn boodschappen zelf snel scannen en met de kaart (van het type debet, krediet, maaltijdcheques of andere) of draadloos via Google Pay en NFC betalen. Wie nog graag cash betaalt, kan dat. Het systeem is hem ook niet ongekend. Dit type kassa’s wordt al geruime tijd in het buitenland en door sommige andere Belgische retailers gebruikt.
De klant zou bovendien meer kassa’s tot zijn beschikking hebben. Zo kan men in de plaats van enkele klassieke kassa’s heel wat meer self-checkout kassa’s installeren. Dankzij al die elementen zouden klanten die een beperkt aantal producten in de Hypermarkten Carrefour willen kopen sneller hun boodschappen kunnen doen. Carrefour België benadrukt dat het de klant in zijn keuzes wilt volgen. Hij zal naast de self-checkout kassa’s voor kleinere aankopen uiteraard ook de selfscan- en klassieke kassa’s tot zijn beschikking hebben.
Carrefour België gelooft dat de self-checkout kassa’s ook voordelen heeft voor haar kassahost(es)s(en). Aangezien een medewerker bij meerdere kassa’s – wanneer nodig – kan assisteren, zou Carrefour ook meer variatie in haar/zijn jobinhoud kunnen geven. Niet onbelangrijk is dat die variatie ook voor een verbeterde ergonomie zal zorgen en dat de polyactiviteit zou kunnen leiden tot een eenvoudigere inplanning van medewerkers, waardoor zij hun uurroosters sneller – 6 weken in plaats van 3 weken op voorhand – zouden kunnen krijgen. Deze intentie vormt een onderdeel van de investeringen die Carrefour België in haar transformatie opnam en op 25 januari voorstelde.