Carrefour engageert zich kwaliteitsvolle groenten en fruit aan te bieden. Indien een klant niet tevreden is over de versheid of smaak van zijn product, betaalt Carrefour het hem gewoon terug.
In september lanceerde Carrefour zijn manifest ‘Act for Food’, een wereldwijd programma met acties die Carrefour onderneemt om iedereen beter te laten eten en onze planeet te respectren. Act for Food bestaat uit concrete engagementen van Carrefour om die voedseltransitie te realiseren. Dat geldt ook voor actie 15: de versheid en smaak van groenten en fruit garanderen.
Een strenge selectie
Vandaag gaat de retailer nog een stapje verder, omdat hij weet dat hij kan rekenen op zijn groente- en fruitexperts die elke dag opnieuw de beste producten kopen. Dat doen ze trouwens rechtstreeks bij de producent of bij veilingen in alle uithoeken van het land. Deze experts kennen de verschillende soorten groenten en fruit door en door, maar kunnen ook perfect de versheid en het complete smakenpalet van elk product beoordelen. Het zijn deze experts die samen met de kwaliteitsservice van Carrefour bijzonder strenge criteria opstellen, zodat enkel de beste producenten en producten in aanmerking komen.
Kwaliteit, dat is een kwestie van liefde … voor het vak
Groenten en fruit zijn pas van topkwaliteit wanneer heel wat elementen meezitten: de weersomstandigheden, de bodemkwaliteit, de omgeving, het aantal uren zon … Daarbij komt uiteraard ook nog eens de knowhow van de producent en de aandacht die hij aan zijn product schenkt. Kortom: zijn liefde voor het vak. Op basis daarvan selecteert Carrefour zijn partners.
80.000 onafhankelijke controles in 2018
Van het veld of de boomgaard tot in de winkelrekken: alle producten ondergaan strenge kwaliteitscontroles om er zeker van te zijn dat alle criteria nageleefd werden, dat de producten in goede omstandigheden vervoerd werden, dat ze voldoende rijp zijn en dat de verwerkingsprocedures gerespecteerd werden. Carrefour doet daarvoor een beroep op erkende, onafhankelijke instanties en kan ook rekenen op de waakzaamheid van de leveranciers van zijn verkooppunten. In de winkels worden de medewerkers dan weer speciaal opgeleid om de kwaliteit en de versheid van het assortiment groenten en fruit ter plekke te evalueren. Bovendien kan een onafhankelijke organisatie onverwachte controles uitvoeren. Op die manier vonden er vorig jaar 80.000 controles plaats.
Voorkeur voor korte ketens en lokale productie
Wie versheid zegt, zegt ook snelheid en dus bevoorrading via korte ketens. Carrefour engageert zich om de winkels daags nadat ze een bestelling hebben geplaatst al te bevoorraden en speelt zo flexibel mogelijk in op hun noden. Daarnaast waakt Carrefour er continu over dat de smaak van zijn producten onveranderd blijft, via regelmatige smaaktests waarbij zowel onafhankelijke experts als medewerkers of klanten betrokken kunnen worden.
Niet tevreden? Geld terug!
Carrefour wil een gezonder eetpatroon mogelijk maken en iedereen de beste kwaliteit voor de beste prijs aanbieden. En dat lukt! Omdat Carrefour weet dat haar assortiment uitmuntend is, gaat men vandaag nog een stapje verder: de supermarktketen betaalt de klant terug indien die niet tevreden is over de groenten en het fruit van Carrefour.
Dit engagement geldt voor alle Carrefour-winkels en aankopen bij Carrefour drive.
De terugbetaling kan binnen twee dagen worden aangevraagd op vertoon van het kasticket en het product. De exacte voorwaarden zijn te vinden op de website carrefour.eu.

Foto: Carrefour