George Bizet, wist zeker niet dat van zijn opera CARMEN, een verhaal over liefde, jaloezie en moord in de toekomst zoveel verschillende gedaantes zou aannemen. Het verhaal leent zich ertoe om in een andere contest geplaatst te worden als de de drie hoofdzaken maar blijven bestaan, liefde, jaloezie en moord. Zo kan je bij wijze van spreken Carmen laten opvoeren op Mars. De Carmendie in de Antwerpse Schouwburg in première ging, onder de meesterlijke regie van Frank Van Laecke, is van het rauwe genre. Mafia, omkoperij, losbandige meisjes, rebellie, drugs lopen door dit moderne verhaal. Doch het blijft Carmen in alle opzichten, want al is het verhaal rauw naar onze heel herkenbare tijd getrokken blijft deze opera zijn status houden. De muziek blijft origineel , een opera met binnen, maar ook internationale buitenlandse operazangers.
CARMEN een femme fatale door Ahtima Mhamadi, zij studeerde in Chatillon in Parijs om vervolgens haar studie’s af te sluiten in Lyon. In 2013 kreeg ze onderscheidingen als Révélation Lyrique de L’ADAMI en Jeune Talent Lyrique 2013. Haar concertrepertoire omvat werken van Barok tot hedendaags repertoire waaronder o.a. Vivaldi, Mozart en Duruflé Beethovens. Deze rol van Carmen zal afwisselend opgevoerd worden door Emily Righterdie haar master haalde aan de Yale University in opera-uitvoering ze is wereldwijd geliefd voor haar prestigieuze optredens.

   

DON JOSE de temperamentvolle koperaal door Aljaz Farazin. Hij heeft de Sloveense nationaliteit en studeerde 2008 af aan de academie voor muziek in Ljubljana. Hij speelde intussen in Slovenie belangrijke en leidende tenor rollen. Won ook de eerste prijs in de nationale zangwedstrijd in 2004. Zijn rol wordt ook afwisselend opgevoerd door Domenico Menini. Hij studeerde aan het conservatorium B. Maderna in Cesena Italië. IN 2005 debuteerde hij als Rudolfo in La Bohème, zijn zang loopbaan schoot direct de hoogte in en hij werd vlug één van de meest gevraagde tenors wereldwijd.
ESCAMILLO de stoere stierenvechter door Marco Moncloa. Hij heeft dan ook Spaanse roots. Hij bouwde een hele carrière op op Spaanse festivals en verschillende operahuizen. Hij werkte samen met verschillend nationale en internationale Symphony Orkesten.
MICAËLA het brave plattelandsmeisje door Hanne Roos. Zij kreeg een professionele zangopleiding an het Koninklijk Muziekconservatorium van Gent. Ze is ook verbonden aan de operastudio’s van Straatsburg en Colmar. In CARMEN staat ze professioneel tussen al deze internationale artiesten  met rol die haar op het lijf is geschreven.
REMENDADO de gewetenloze pooier wordt vertolkt door Hans Peter Janssens. Hij studeerde aan het conservatorium van Brugge en Gent. Hij vertolkte reeds verschillende operarollen in Don Giovanni, A MIdsummer Night’s Dream en Parsifal. Maar hij kan zich ook goed inleven in het musical genre als in Man van La Mancha, Jesus Christ Superstar, Jekyll & Hyde, Dracula en Les Misérables waar hij onderscheiden werd met de Vlaamse musical-award voor de beste mannelijke hoofdrol.
DANCAIRE de gewiekste pooier een vertolking van Fabrice Pillet. Na zij studies aan het Conservatoire Royal de Mons en het Koninklijk Conservatorium van Brussel haalde hij de eerste prijs in operazang en lyrische kunsten. Hij nam deel aan talrijke bekende internationale musicals, operettes en opera’s.
PRASQUITA 1ste vriendin van Carmen door Valérie Vervoort, zij komt uit het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen, Brooklyn, College in New York en de Operastudio Vlaanderen Gent. Zij bouwde intussen ook al een nationale carrière op in de operawereld en geeft nu les aan het Cposervatorium van Antwerpen.
MERCEDES 2de vriendin van Carmen, door Zofia Hanna, zij kreeg ook een opleiding aan het Conservatorium van Antwerpen en volmaakte zich aan de Nationale Operastudio in Nederland. In de Nationale Operastudio in Amsterdam vertolkte ze verschillende grote Opera’s.
ZUNIGA is Luitenant van Don José door Albrecht Pöhl. hij studeerde van 1987 tot 1995 aan de hoog gewaardeerde Hochschule für Musik and Theater in Hannover. Zij loopbaan als operazanger  ging van Duitsland, Japan, Tunesië, Praag en Wenen. Hij zong zowat in alle grote operahuizen. Sinds 2005 zet hij zich ook in als professor aan de Hochschule für Musik Würzburg.
MORALES de flirtende koperaal een rol voor Koen van Agtmael. Al is hij leraar wiskunde in het O.-L.-Vrouwinstituut Pulhof te Berchem, moet hij niet onderdoen als operazanger. Hij studeerde twee jaar vorming musical voor volwassenen aan de voormalige Musicalschool Vlaanderen en een masterclass Les Misérables bij o.a. David Verbeeck. In 2009 kwam Koen in contact met Opera. Als men spreekt van een gave, wel hij heeft deze wel, hij kreeg zijn stem mee van de geboorte.
DIRIGENT van het live orkest is Daniel Lipton. Hij is een zeer gerespecteerde dirigent in de wereld van de opera.
REGISSEUR is Frank Van Laecke. Hij bouwde als acteur en regisseur een rijk en internationaal palmares op in binnen- en buitenland. In Vlaanderen passende alle opera en musical opvoering via Frank, waarvan nu CARMEN een meesterstuk is.
MUZIEK is van George Bizet.

Bizet werd geboren in Parijs als Alexandre-César-Léopold Bizet, maar werd Georges gedoopt in de kerk Notre-Dame-de-Lorette en zo zou hij bekend worden. Zijn vader Adolphe Armand Bizet, oorspronkelijk kapper en pruikenmaker, was een loopbaan als zanger begonnen, behaalde veel succes en werd uiteindelijk zangleraar. Hij heeft ook enkele werken gecomponeerd, onder andere een strijkkwartet. Zijn moeder Marie Louise Léopoldine Joséphine Delsarte was een pianiste.

Als muzikaal wonderkind studeerde Bizet vanaf zijn negende jaar aan het Conservatoire national superieur de musique  van Parijs waar hij vele competities won. In 1857, Bizet was toen negentien, won hij de prestigieuze Prix de Rome voor de eenakter Le Docteur Miracle. Deze aanmoedigingsprijs stelde hem in staat enige jaren in Italië te studeren.

Bizet is vooral bekend door zijn opera’s, maar schreef ook symfonieën en liederen. Zijn bekendste symfonie is zijn eerste, de Symfonie in C uit 1855. Het stuk werd pas in 1935 voor het eerst uitgevoerd nadat het manuscript door dirigent Felix Weingartner (1863-1942) in Parijs was ontdekt. Uit het stuk kan men Bizets jeugdige talent goed opmaken. Hij schreef het op zijn zeventiende en nam daarbij Charles Gounods (1818-1893) Symfonie Nr. 1 als voorbeeld. Later zou hij goed bevriend raken met Gounod.

Een van zijn weinige directe successen was de opera Les Pêcheurs de Perles  (De parelvissers). Hij schreef het stuk voor de Opera-Comique in Parijs in 1863. De opera is vooral bekend om het duet voor tenor en bariton, Au fond du temple saint.

Voor een bepaalde tijd was hij ook muziekcriticus onder het pseudoniem Gaston de Betzi voor La revue nationale et étrangère, een maandelijks muziekmagazine.

In 1869 huwde hij Geneviève Halévy, de dochter van zijn compositieleraar, met wie hij al een kind had.

Zijn bekendste werk is de opera CARMEN (1875). Het stuk is een bewerking van een roman met dezelfde titel van Prosper Mérimée (1803-1870) over een dramatische liefdesgeschiedenis van een Spaanse zigeunerin. Carmen was niet onmiddellijk succesvol. Het publiek was aanvankelijk geschokt door het warmbloedige hoofdpersonage en de tragische afloop van het verhaal. Niettemin werd de opera door tijdgenoten als Wagner (1813-1883), Brahms (1833-1897) en Tsjaikovski (1840-1893) geroemd. Carmen zou uitgroeien tot een van de bekendste en populairste opera’s ter wereld.

Bizet maakte dit succes niet mee. Kort nadat Carmen in première was gegaan, overleed hij op 36-jarige leeftijd aan een hartinfarct. Hij werd begraven op de begraafplaats Père-Lachaise in Parijs.

CARMEN is een opera  in vier bedrijven. Het libretto is geschreven door Henri Meilhac  en Ludovic Halévy, naar een novelle van Prosper Mérimée. De eerste opvoering vond plaats in Parijs op 3 maart 1875.

Bizet kreeg na de uitvoering van zijn succesvolle stuk Djamileh de opdracht een nieuw werk te schrijven voor het Opéra-Comique-theater. Zijn Opera op basis van Prosper Mérimées novelle Carmen stuitte echter op verzet, omdat het onderwerp te uitdagend zou zijn voor het publiek van het familietheater. De componist werd gedwongen zijn stuk op een aantal punten te wijzigen en de nadruk meer op de eenvoudige Micaëla en andere “conventionele” personages te leggen. De grote steun van titelrol vertolkster Célesyine Galli-Marié behoedde Bizet voor nog ingrijpendere wijzigingen.

Bizet gaf met het onderwerp in zijn opera Carmen de aanzet tot het verisme, een operagenre dat vijftien jaar later tot volle ontwikkeling zou komen en vooral deItaliaanse opera zou domineren. In dit opzicht kan Bizet beschouwd worden als een pionier.

De première werd geen groot succes, hoewel de reacties ook niet eensluidend negatief waren. Na 48 voorstellingen werd de productie in februari 1876 van het podium gehaald. De herleving kwam acht jaar later, in april 1883. Toen Galli-Marié in oktober van dat jaar de titelrol weer ging vertolken stroomde de zaal keer op keer vol. In 1904 kende de opéra comique zijn duizendste voorstelling.

Ondertussen was Carmen buiten Frankrijk zeer populair geworden. Al op 23 oktober 1875 (Bizet was kort daarvoor, op 3 juni, overleden) ging een door Ernest Guiraud bewerkte versie in première in Wenen. De voor de opéra comique kenmerkende gesproken dialogen waren in deze uitvoering vervangen door gezongen recitatieven. Andere steden volgden al snel: Antwerpen, Brussel en Boedapest in 1876, Sint-Petersburg, Stockholm, Londen, Dublin en New York in 1878. Carmen kreeg een mythische status en de Habanera(“L’amour est un oiseau rebellen…”), de eerste aria van de titelrol, is uitgegroeid tot een van de bekendste uit het gehele operarepertoire.

Terwijl de opera de wereld veroverde, werd het werk keer op keer aangepast aan plaatselijke conventies. De oorspronkelijke opéra comique wordt zelden nog opgevoerd, maar de “oerversie” beleefde nog wel een comeback in het jaar 1970. Sindsdien wordt ook die steeds vaker weer opgevoerd in een andere contest of situatie. Vandaag staat Carmen weer nr 1 in België met een rebelse grauwe uitvoering die u de sfeer van nu 2018 doet opsnuiven. Maar de geest van Bizet blijft nog steeds dezelfde en waakt behoedend over zijn Carmen.

INFO EN TICKETS: WWW.30JAARMUSICHALL.BE

Foto’s: Cor Blancke