BPS22 tot 05.05.2024

De Amerikaanse kunstenaar Banks Violette opent zijn eerste grote retrospectieve in een Europees museum, met name in het BPS22, nadat hij drie weken in Charleroi doorgebracht heeft. Het is een belangrijke tentoonstelling, met als titel the bees made honey in the lion’s skull (2005-2023) en tegelijkertijd de grote terugkeer van dit “enfant terrible” van de hedendaagse kunst. Een dertigtal werken, waaronder twee emblematische installaties die voor het eerst sinds hun creatie in 2006 terug samen te zien zijn, bevinden zich zij aan zij met zijn laatste nieuwe producties, die hij samen met het beroemde modehuis Celine maakte.

Deze eerste grote tentoonstelling van het werk van Banks Violette (Ithaca, 1973) in een Europees museum ontleent zijn titel, the bees made honey in the lion’s skull, aan een album van de drone metal band Earth. Net zoals andere muzikale stijlen die voortkomen uit heavy metal (black, death of doom metal), is drone metal een van de inspiratiebronnen van de kunstenaar. Die is al sinds zijn tienerjaren geïnteresseerd in de verbeelding en vaak stereotypische beeldvorming van deze verschillende subculturen. De kunstenaar erkent vandaag dat hij aangetrokken werd door de romantische vorm waarin deze muzikale genres innerlijk lijden uitdrukken, maar ook door de angst die ze bij volwassenen opriepen. Hij beschouwt deze genres echter ook als een prisma waardoor hij de donkere kant van de Amerikaanse maatschappij kan verkennen.

Zonder te moraliseren wijst hij zo op de paranoia, het geweld, de morbiditeit, de sympathy for the devil, m.a.w. een soort fascinatie/zich aangetrokken voelen door het kwade. Sinds het begin van de jaren 1990 maakt Banks Violette werken die direct geïnspireerd zijn door de beeldvorming in zwart-wit van de punk en de zware klankatmosfeer van metal, maar ook door de bloedige en sensationele nieuwsberichten die ermee gepaard gaan. Twee elementen die hij in zijn artistieke praktijk combineert, worden nu beschouwd als typische materialen. Het ene is het zwarte epoxyhars dat hij op oppervlakken aanbrengt om ze te doen schitteren en ze dieper te maken. Het andere is zout, wat hij in zijn installaties integreert en/of met doorzichtig polyurethaan vermengt om beeldhouwwerken te maken. Het zwarte epoxyhars verwijst daarbij expliciet naar het podium voor muziek of theater. Zout is daarentegen een directe verwijzing naar de zoutindustrie van zijn geboortestad.

PRAKTISCHE INFORMATIE

Adres
BPS22 Museum voor kunst van de Provincie Henegouwen
Boulevard Solvay, 22
6000 Charleroi

Data

Van 10 februari tot 05 mei 2024

Openingstijden

Van dinsdag tot zondag, 10:00 > 18:00
Gesloten op maandag, 24, 25 en 31 december, 1 januari en tijdens de opbouwperiodes van de tentoonstellingen.

Tarieven

Volwassenen: 6 €
Senioren: 4 €
Studenten en werkzoekenden: 3 € Ticket Artikel 27: 1,25 €

Gratis voor kinderen tot 12 jaar en op de eerste zondag van elke maand.

Foto: Leslie Artamonow