Al 10 jaar organiseert Julita Fasseva samen met haar echtgenoot de hoboïst Dimitri Mestdagh in het museumdorp Arbanassi in de nabijheid van haar geboortestad in Bulgarije een kamermuziekfestival ‘Arbanassi Summer Music’. Arbanassi staat op de lijst van werelderfgoed van de Unesco. Het dorp werd gesticht door de Christenen die in de 15de eeuw uit het zuidwesten van de Balkan naar Bulgarije waren getrokken.

Tijdens deze festivals ontstond een internationaal ensemble van bevriende topmusici, die naast deze zomeractiviteiten ook op andere podia optreden. Ze combineren in dit programma de vier seizoenen van Antonio Vivaldi uit Venetië met de vier seizoenen uit Buenos Aires van Astor Piazzolla. Arbanassi strings speelde dit programma al op het festival in Bulgarije en boekten een overweldigend succes.

 

 Programma:“The seasons – Vivaldi versus Piazzolla”

 (Astor Piazzolla: Four Seasons of Buenos Aires – Vivaldi: Four Seasons

voor Viool en Strijkkwintet)

Concerto in E Major “La Primavera” – Antonio Vivaldi

Verano Portena – Astor Piazzolla

Concerto in G Minor “L’estate” – Antonio Vivaldi

Otono Porteno – Astor Piazzolla

Pauze

Concerto in F Major “L’inverno” – Antonio Vivaldi

Invierno Porteno – Astor Piazzolla

Concerto in F Minor “L’autumno”

Primavera Portena – Astor Piazzolla

Musici:

 Angelina Abagieva (viool solo) – WDR Rundfunkorchester Köln (Bulgarije)

Anton Skakun (viool) – Brussels Philharmonic (Oekraïne)

Lubka Lingorska (viool)- De Munt Opera (Bulgarije)

Ian Psegodschi (altviool) – Nationaal Orkest van België (Moldavië)

Eduardo Felipe Lacerda Tonietto (violoncello) (Brazilië)

Julita Fasseva (contrabas)- Antwerp Symphony Orchestra (Bulgarije)

 Angelina Abadjieva (viool)

De Bulgaarse violiste Angelina Abadjieva werd geboren in Shumen. Ze ontving haar eerste vioollessen aan het Nationaal Conservatorium bij Tatjana Angelova en studeerde in Duitsland bij Prof. Urich Dreirak.

Angelina is laureate van talrijke nationale en internationale wedstrijden, waaronder: de “Kocian competition” in Tsjechië, de Paganini wedstrijd en de “Giesking Wettbewerb”. Ze was concertmeester van het Mainz Theater en momenteel is ze concertmeester van het Radio-Orkest van de WDR te Keulen. Ze staat vaak als solist en kamermusicus op nationale en internationale podia.

Anton Skakun (viool)

Anton Skakun uit Oekraïne studeerde in zijn geboorteland bij Prof. Kotorov waar hij zijn masterdiploma behaalde en vervolgens in Zwitserland bij Prof. Stuller.

Hij volgde masterclasses bij o.a. Maxim Vengerov, Liviu Prunaru en Guyla Stuller.

​Anton speelde bij befaamde orkesten zoals het “Orchestre de chambre de Lausanne”, “Orchestre de chambre de Fribourg” en “Orchestre de la Suisse Romande”. Sinds 2012 is hij violist van het Brussels Philharmonic.

 Lubka Lingorska (viool)

Lubka Lingorska werd geboren in Sofia, Bulgarije. Ze studeerde viool aan de Sofia School of Music en aansluitend aan het Sofia Conservatorium in de klas van professor Ginka Gitchkova waar ze de Hogere Diploma’s behaalde voor viool en kamermuziek.

In 1991 behaalde Lubka een Eerste Prijs viool aan het Conservatorium van Bergen in de klas van Philippe Koch. Sinds 1991 is ze violiste bij het Symfonieorkest van de Munt.

 Ian Psegodschi (altviool)

 Ian studeerde aan de conservatoria van Gent en Maastricht bij Prof. Michael Kugel.

Hij was laureaat van talrijke internationale wedstrijden in Italië, Bulgarije, Belarus en Moldavië. Hij was te gast bij befaamde orkesten zoals het Teatro della Scala en het Oman Opera Ochestra. Sinds 2014 is Ian altviolist bij het Belgian National Orchestra.

Eduardo Tonietto (cello)

 De Italiaanse cellist Eduardo Tonietto behaalde met grote onderscheiding een master degree aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel.

Daarnaast volgde hij masterclasses bij o.a. Anner Bijlsma, Gary Hoffman en Maria Kliegel. Hij is een graag geziene gast bij talrijke orkesten en ensembles waaronder: het Antwerp Symphony Orchestra, Brussels Philharmonic, Brussels Chamber Orchestra, Deutsches Radio Kammerorchester en Sinfonietta Cracovia.

Julita Fasseva (contrabas)

Julita Fasseva werd geboren in Veliko Tarnovo (Bulgarije) en verhuisde op 9-jarige leeftijd met haar ouders naar Duitsland. Na een carrière als celliste ruilde ze op 18-jarige leeftijd de cello voor de contrabas. Julita haalde het orkestdiploma aan de Hochschule für Musik und Darstellende Kunst in Frankfurt in de contrabasklas van prof. Günter Klaus.  Sinds 1999 is ze lid van de contrabasgroep van het Antwerp Symphony Orchestra.

Naast haar orkestwerk is Julita actief in diverse nationale en internationale orkesten en ensembles zoals het Belgian National Orchestra, het Orchestre Philharmonique du Luxembourg, het Luzerner Symphonieorcherster, het Ictus Ensemble, het Spectra Ensemble, Casco Phil en Les Dissonances in Parijs.

Sinds 2010 organiseert ze samen met haar man Dimitri Mestdag het kamermuziekfestival Arbanassi Summer Music (Bulgarije)

De vier jaargetijden (Le quattro stagioni) van Antonio Vivaldi behoort tot de krakers van het internationale repertoire. Vivaldi was een veelschrijver: dozen vol met kerkmuziek, opera’s en meer dan vijfhonderd concerten, de meeste voor viool en orkest, maar ook voor instrumenten als de fagot en de mandoline.

Vivaldi was een kleurrijk figuur, en niet alleen door zijn rode haar. Formeel was hij priester, in dienst van het Ospedale della Pietà in Venetië, een meisjesweeshuis maar eigenlijk meer een tehuis voor de onwettige dochters van de lokale adellijke heren. Het was een rijke instelling, de ‘wezen’ hadden het er zeer goed, en Vivaldi schreef veel muziek voor zijn getalenteerde jonge dames. Daarnaast bouwde hij aan een grote carrière als componist en soloviolist.

De vier jaargetijden zijn vier concerten voor soloviool, die als één geheel worden uitgevoerd. De soloviool was Vivaldi’s grote liefde. Hij gold zelf als een meester op het instrument, al vonden sommige tijdgenoten zijn spel te extreem: té dramatisch, té expressief, té virtuoos. Ook de Vier jaargetijden gold in Vivaldi’s tijd als gewaagde muziek, om zijn grillige, soms bijna ‘ruige’ klank. Het is een vroeg voorbeeld van ‘programmamuziek’, muziek die een directe vertaling geeft van een verhaal.

De vier seizoenen van Buenos Aires (Cuatro estaciones porteñas) van Astor Piazzolla zijn vier weemoedige tango’s, waarin Zuid-Amerika en Europa elkaar tegenkomen. De tango ontstond in de havencafés en bordelen van Buenos Aires, een stad met een zeer gemengde bevolking. De ‘porteños’, de authentieke bewoners van de stad, drukten er hun stempel op, net als talloze immigranten en passanten uit alle windstreken.

Piazzolla, bandoneonspeler en componist, ontpopte zich in de jaren 1950 als de grote eigengereide vernieuwer van de toen nogal vastgeroeste tangocultuur. Zijn jeugdjaren in New York hadden hem liefde voor andere muziekstijlen bijgebracht. Piazzolla flirtte met jazz, componeerde tango’s met invloeden van modern-klassieke componisten als Stravinsky en Bartók en experimenteerde met nieuwe bezettingen. De bestaande tango-orkesten in Argentinië hadden weinig op met die nieuwe composities: ze waren te ingewikkeld en, vooral, niet dansbaar. Dat was juist: tangomuziek was voor Piazzolla te mooi om beperkt te blijven tot donkere danszaaltjes – of, zoals hij het ooit verwoordde, ‘te wild om gekooid te worden’.

Veel collega’s namen hem dat niet in dank af. De oude garde vond dat je aan tango, Argentiniës nationale trots, niet mocht sleutelen. Volgens Piazzolla móest je er juist aan sleutelen, bruggen slaan, verwachtingspatronen doorbreken. Dankzij compositielessen in Parijs bij Nadia Boulanger, een beroemd pedagoge bij wie ook Amerikaanse componisten als Aaron Copland en Quincy Jones aanklopten, groeide zijn werk uit tot tijdloze concertmuziek – maar vooral buiten Argentinië; pas na zijn successen in Europa en Noord-Amerika raakten zijn vroegere critici in eigen land overtuigd van de bijdrage die hij leverde aan de Argentijnse cultuur, en aan muziek in het algemeen.

28 november 2019 -Sint Leonarduskerk, Aartselaar

om 20:15 uur:

Tickets: 14 euro (5 euro voor -26)

Abonnement voor 7 concerten: 70 euro

U kan tickets reserveren:

Via Orfeoproducties: door een mailtje te sturen naar info@orfeo.be of te telefoneren naar 03 449 16 87. De tickets liggen dan klaar aan de kassa. U kan de betaling regelen door storting op de rekening BE11 3630 0198 9348 (Orfeoproducties vzw) met vermelding van het aantal tickets en de datum van het concert. U kan ook aan de kassa betalen.