Donderdag 5 maart 2020 krijgt de pers hem in het echt te zien, maar Fries Nieuws toont u alvast artist’s impressions van de Antaris X, het eerste polyester motorjacht van Antaris Boats in het Friese Woudsend. De boot is ontwikkeld voor de Europese markt, dus niet alleen de Nederlandse. Daarmee krijgt het internationaal zeer succesvolle Wajer Yachts in Heeg er op termijn een concurrent bij uit eigen streek. Wajer is ook heel Fries: de eveneens polyester casco’s komen van Zaadnoordijk in Heerenveen. 

Antaris is een merk van Aquatec Industries dat ook een vestiging in Zwaag (gemeente Hoorn) heeft. Daar, in Noord-Holland, worden de casco’s van de Antaris, Maril en Makma sloepen gebouwd en nu dus ook de romp voor de nieuwe Antaris X. De casco’s worden op Klaas Schiphof’s grote werf in Woudsend van techniek voorzien, betimmerd en uitgerust met door de klant gewenste comfortverhogende extra’s.

De 10 meter lange en 3,60 meter brede cruiser met vier vaste slaapplaatsen, een ontwerp van wijlen Jan Visser uit Heeg, wordt voor het eerst aan het publiek getoond op de watersporttentoonstelling Hiswa Amsterdam Boat Show, die van 11 tot en met 15 maart 2020 in de RAI in Amsterdam wordt gehouden. Daar presenteren zich meer Friese bedrijven, zoals Hoora Heeg elektrische sloepen en zeilboten uit Heeg en Kuiper Jachtverzekeringen uit Heerenveen.

Heel eigentijds
De 5.000 kilo wegende strak gelijnde X heeft een diepgang van 90 cm, een doorvaarthoogte van 2,40 m en is met het CE-label B geschikt voor groot en klein water. De meeste gebruikers zullen in Nederland voor binnendijkse tochten kiezen, zoals langs de Friese Elfsteden, op de Friese Meren en het IJsselmeer en langs de Hanzesteden aan de IJssel. Met zijn afmetingen — en waarschijnlijk gunstige prijsstelling door seriebouw in polyester — past de X ook goed in de vloot van verhuurbedrijven.

Power op maat
De open boten van Aquatec Industries zijn leverbaar met een Yanmar diesel of een elektromotor van Water World. Voor de voortstuwing van de Antaris X draagt een 80 pk Yanmar commonrail dieselmotor zorg, maar het ontwerp is ook geschikt voor e-drive of een hybride krachtbron. Snelvaarders kunnen een zwaardere motorisering bestellen.

Meer info:
www.antarisboats.com
www.waterworld.systems
www.hiswarai.nl
www.wajer.com

Foto’s: www.friesnieuws.nl