Dat 2020 nog steeds het Beethovenjaar is, was u ondertussen misschien even ontgaan. Begin februari toonde een internationaal kransje toppianisten tijdens ons voorjaarsfestival BEETHOVENinPRIMETIME hoe oneindig fascinerend het universum van Beethovens klaviersonaten is. Hij maakte immers gretig gebruik van de kwaliteiten van zijn instrumenten en tastte daarbij de grenzen af van wat mogelijk was.

Op 1 en 2 februari voerden dertien pianisten in AMUZ Beethovens 32 pianosonaten uit. Van de eerste sonate uit 1795 tot de laatste van 1822: het zijn stuk voor stuk meesterwerken die tot stand zijn gekomen dankzij urenlang experimenteren. Publiekslieveling Tobias Koch brengt een boeiende interpretatie van de sonaten nr. 24, 25, 26 en 27. Zijn intelligente manier van spelen – bedachtzaam met de klankeffecten van het historische klavier, maar voluit waar Beethoven dat voor ogen had – maakt de link tussen piano en muziek bijna tastbaar. Een sublieme synergie tussen componist en pianist.

U vindt dit aangeboden recital op Soundcloud of via onze Facebookpagina. De opname is beschikbaar van zaterdag 13 juni  tot en met maandagvoormiddag 15 juni. Het programma en de toelichting zijn te vinden onderaan dit bericht. Dank ook aan Klara als partner van AMUZ (Festival van Vlaanderen Antwerpen).

Het AMUZ-team wenst u een aangenaam weekend en een goede gezondheid toe.
Geniet van de muziek!

Programma

Ludwig van Beethoven (1770-1827)

Sonate nr. 24 in Fis, opus 78 (1809)
Opgedragen aan barones Therese von Brunsvik. Eerste uitgave: Clementi, Londen 1810

Sonate nr. 25 (Sonatine) in G, opus 79 (1809)
Eerste uitgave: Clementi, Londen 1810

Sonate nr. 26 in Es, opus 81a (1809-10)
Opgedragen aan aartshertog Rudolph von Habsburg. Eerste uitgave: Breitkopf & Härtel, Leipzig 1811

Sonate nr. 27 in e, opus 90 (1814)
Opgedragen aan baron Moritz von Lichnowsky. Eerste uitgave: Steiner, Wenen 1815

Tobias Koch bespeelde tijdens zijn recital een replica gebouwd door Chris Maene, naar een instrument van Johann Fritz, gebouwd in Wenen in 1810, uit de collectie van Chris Maene. Toonomvang: FF-f4.

Johann Peter Fritz bouwde piano(forte)’s in Wenen tussen ca. 1810 en 1840. Er is niet veel biografisch materiaal over hem voorhanden, maar hij heeft wellicht zijn opleiding genoten in het atelier van Anton Walter in Wenen. Fritz bouwde instrumenten van hoge kwaliteit en vakmanschap, die qua sonoriteit en als meubelstuk misschien wel de meest elegante van hun tijd waren. Zijn instrumenten met een tessituur van zes octaven (FF-f4) zijn zonder twijfel de ontbrekende Weense schakel tussen de pianoforte’s van Anton Walter met een klavieromvang van vijf octaven en de instrumenten van Conrad Graf met een klavier van zes en half octaaf. Het bas- en middelste register zijn tweekorig besnaard, het hoge register driekorig. De instrumenten van Johann Fritz waren erg geliefd en werden uitgevoerd naar meerdere landen. Een aantal originele exemplaren bestaan nog steeds, waaronder de Fritz uit de collectie van Chris Maene die model stond voor deze replica.

Foto’s: www.amuz.be