Reeds in november 2019 lanceerde SPOED.112 en de AMBULANCIERSUNIE een campagne om het geweld tegen mensen op de ambulance, in ziekenhuizen, brandweer,… aan te kaarten en te sensibiliseren.
Waarom was er een noodzaak voor? Omdat dit een maatschappelijk probleem is dat proporties aanneemt die echt niet meer door de beugel kunnen! De overheden zoals FOD Volksgezondheid of Binnenlandse Zaken doen weinig tot niets om dit probleem aan te pakken, maar ook de werkgevers van bv de private ambulancediensten lijken niet echt wakker te liggen van deze problematiek. Is de huidige corona crisis een goed moment om deze campagne te lanceren dan? JA! Net nu bij iedereen (zowel de zorgverleners als de patiënten) de zenuwen nog net iets strakker gespannen staan, kan dit zelfs agressie in de hand werken, dus het risico is nu hoger als op een ‘gewone’ werkdag!

Wij vonden het dus belangrijk om ten minste iets te doen en zo is de campagne ontstaan. In April 2020 – in volle corona crisis dus – lanceerden we deel 2 waar ze de ordediensten mee opnamen in het geheel. Na deel 1 die bestond uit een foto affiche campagne en die verdeeld werd op 8.000 affiches besloten de makers om van deel 2 een geïllustreerde campagne te maken om nog meer de aandacht van ‘Jan Modaal’ te bereiken. Hiervoor kwamen ze terecht bij Lierenaar Dirk Van der Auwera (artiestennaam D’Auwe) die zoals duidelijk blijkt uit de campagnebeelden een begenadigd artiest is, maar die in het ‘normale leven’ werkzaam is als hoofdinspecteur bij de politie van Lier. Een man die dus als geen andere weet hoe erg dit probleem uit de hand aan het lopen is.

Als peter van deze campagne mogen we Walter Grootaers (65), zanger van De Kreuners en schepen in Lier, voorstellen. Walter was zelf slachtoffer van het corona-virus en was een tijd opgenomen in het ziekenhuis. Hij is nu thuis en aan de beterhand en moest niet lang nadenken om zich achter deze campagne te scharen. Dit zei Walter enige tijd geleden in het één programma “De zevende dag” “Ik was de eerste patiënt in Lier. Ik meldde mij aan op de spoeddienst en ik werd meteen naar intensieve zorg gestuurd. Dat was wel even schrikken. Maar ik moest niet aan de beademing.”

Doel van de (beide) campagnes is het sensibiliseren van de brede bevolking om dit probleem niet langer te negeren maar in te grijpen als de eigen veiligheid dit toelaat. Want laten we eerlijk wezen, een ambulancier, een verpleegster of een brandweerman zijn er om ons te helpen, en verdienen dus zeker niet ‘aangevallen’ te worden niet door woorden en ZEKER niet door fysieke agressie. In een periode waar een globale pandemie de ‘probleemzones’ in ons gezondheidssysteem duidelijk naar de oppervlakte gedreven heeft is dit maatschappelijk probleem een extra belasting voor de mensen in de gezondheidszorg en bij de ordediensten. We kunnen dit niet langer tolereren en er is duidelijke actie nodig van de beleidsmakers.

De nieuwste campagne word verdeeld op 12.000 affiches in heel België en zijn geproduceerd in het Nederlands, Frans en Engels. Doel is deze affiches naast ziekenhuizen, brandweerkazernes ook breed in het straatbeeld te zien verschijnen. Dat kan aan je eigen venster of bij je lokale bakker, slager, supermarkt en zelfs in je stamcafé!
Ten slotte waar gaan we eindigen als verbaal geweld momenteel reeds als ‘part of the job’ word gezien en dus zelfs niet meer gemeld word door de hulpverleners…

Foto’s: www.spoed112.com