Het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen legt enkele wijzigingen aan het uitbatingsreglement ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad. Mits goedkeuring worden CBD-winkels – ook gekend als cannabiswinkels – toegevoegd aan de lijst van vergunningsplichtige zaken zoals belwinkels, telecomwinkels, shishabars, nachtwinkels en club-vzw’s. Deze nieuwe categorie wordt toegevoegd omdat blijkt deze sector het niet altijd zo nauw neemt met de regelgeving die van toepassing is. Zo bevestigde het college afgelopen vrijdag het besluit van de burgemeester om een CBD-winkel aan de Belgiëlei te sluiten omwille van illegale feiten. Naast de toevoeging van de nieuwe categorie worden enkele reglementen geïntegreerd voor een meer eenduidige, compacte en duidelijke regelgeving.
 
Na goedkeuring door de gemeenteraad zullen CBD-winkels in Antwerpen vanaf 1 januari 2020 vergunningsplichtig zijn. CBD-winkels zijn handelszaken waar wettelijk toegelaten producten op basis van cannabis, onder meer op basis van tetrahydrocannabinol (THC) en/of cannabidiol (CBD) verkocht worden. De verkoop van wettelijke toegelaten cannabis-producten in apothekers of in inrichtingen waar producten op basis van cannabis worden verkocht die zich beperken tot kleding, papier, luiers, touw, meubels, bouwmaterialen en/of biocomposiet, zijn uitgesloten van de vergunningsplicht.
 
Deze nieuwe categorie wordt toegevoegd naar aanleiding van de vaststelling van de Politiezone Antwerpen dat deze sector het niet altijd zo nauw neemt met de regelgeving die van toepassing is. Dit onder meer op het vlak van de maximaal toegelaten hoeveelheid (0,2 %) THC, het bestanddeel van cannabis met psychoactieve werking. De informatie over de verkochte producten en de hoeveelheid THC blijkt niet altijd even accuraat. CBD-winkels geven ook tegenstrijdige boodschappen over wat ze juist verkopen en waarvoor de producten mogen gebruikt worden (als medicijn, als cosmetisch product, als voedingssupplement…).
 
Door de vaststellingen van de politie inzake de toenemende aanwezigheid van CBD-winkels in Antwerpen en het niet altijd naleven van de reglementering door deze winkels wil de stad de vergunningplicht in te voeren.
 
Voorwaarden uitbatingsvergunning
De toekenning van de uitbatingsvergunning is gekoppeld aan voorwaarden waaraan de CBD-winkels moeten voldoen. CBD-winkels zullen zich enkel kunnen vestigen op minimaal 250 meter afstand van een andere CBD-winkel en op minimaal dezelfde afstand van bepaalde inrichtingen zoals scholen, jeugdhuizen of lokalen van jeugdverenigingen. Verder zullen zij verplicht zijn om correcte informatie aan te bieden over onder meer de samenstelling, gezondheidsvoorschriften en gevaren van de aangeboden producten. De verkoop van CBD-producten aan minderjarigen is verboden, zowel in de CBD-winkel als via automaten. Verder moet uit visuele reclame blijken dat het om de wettelijk toegelaten producten op basis van cannabis gaat. CBD-winkels zullen ook aan de hand van voorgeschreven certificaten moeten attesteren wat de samenstelling is van de aangeboden producten en of de wettelijk toegelaten percentages tetrahydrocannabinol en/of cannabidiol niet overschreden worden.
 
De nieuwe reglementering treedt in werking vanaf 1 januari 2020. Voor bestaande CBD-winkels wordt voorzien in een overgangsregeling.
 
Sluiting CBD-winkel wegens drughandel
Het college bevestigde het besluit van de burgemeester om een zaak aan de Belgiëlei te sluiten. De zaak blijft gedurende zes weken, vanaf 11 december tot en met 21 januari 2020, gesloten wegens illegale feiten.
 
De politie controleerde de CBD-winkel. Er werden 264 zakjes van 2 gram cannabiskruid, verschillende hennepbloemen, 4 grote strijkzakken cannabiskruid en 84 flesjes CBD-olie in beslag genomen. Hierop werden laboratoriumtesten uitgevoerd door zowel de dienst Douane en Accijnzen als het FAVV om na te gaan of de wettelijk toegelaten THC-waarde van 0,2% niet overschreden werd.
 
Uit deze testen bleek dat 58 zakjes van 2 gram cannabiskruid, 8 hennepbloemen en verschillende grote strijkzakken met cannabiskruid een THC-waarde hadden die hoger lag dan 0,2%. Bij een laboratoriumtest uitgevoerd door het NICC bleek opnieuw dat enkele stalen een hoger THC-gehalte bevatten dan de toegelaten norm. De zaak werd gerechtelijk verzegeld. Ze bevindt zich in de onmiddellijke omgeving van parken, scholen en haltes van het openbaar vervoer. Klanten hangen rond in de buurt van de handelszaak waar veel personen passeren en verstoren de openbare veiligheid en rust. Bovendien kunnen klanten op louter visuele basis (vorm, kleur en geur) geen onderscheid maken tussen producten die het toegelaten THC-gehalte niet overschrijden en deze die de wettelijke norm toch te boven gaan. Dit vergroot het risico voor de gebruiker.
 
De strijd tegen drughandel is één van de topprioriteiten van het college. Het bestuur wil de gezondheid en levenskwaliteit van alle burgers in de stad vrijwaren. Drugs dealen verstoort bovendien ernstig de openbare veiligheid en rust. Daarom bevestigde het college het besluit van de burgemeester om de zaak, volgens artikel 9bis van de Drugwet, tijdelijk te sluiten.
 
Verschillende reglementen worden geïntegreerd in één reglement
Daarnaast worden het politiereglement vestigingstoelating massagesalons en het politiereglement vestigingstoelating handcarwashes geïntegreerd in het uitbatingsreglement met het oog op vereenvoudiging, overzichtelijkheid en uniformiteit. Dat komt de handhaving ten goede.