Oude meesters tot leven gewekt in verstilde fotografische portretten.

Eind oktober verschijnt bij Lannoo Uitgeverij de eerste monografie van de veelvuldig gelauwerde Nederlandse fotografe Suzanne Jongmans (1978, Hoeven, Nederland). Dit boek is een compleet overzicht van haar oeuvre, waarin  de tradities van de schilderkunst, het middeleeuws kostuumontwerp en circulaire economie samenkomen.

Suzanne Jongmans wekt de oude meesters uit de 15de, 16de en 17de eeuw tot leven in haar fotografische portretten. We zien verwijzingen en knipogen naar Rembrandt, Vermeer, Velásquez, Van Eyck en Rogier van der Weyden. Maar dat is maar één aspect van haar werk, dat draait rond verstilling, tijdloosheid en schoonheid. Die vindt Jongmans zelfs in wegwerpmateriaal zoals foam en schuimrubber, waarmee ze meticuleus de prachtige kostuums voor haar modellen ontwerpt – en meteen ook een subtiele kritiek op onze consumptiemaatschappij formuleert.
 
Het resultaat zijn serene, verstilde foto’s die balanceren tussen klassiek en modern, licht en donker, levenservaring en kinderlijke onschuld.
Suzanne Jongmans werd door de internationale pers (Die Welle, CNN, The Washington Post …) opgepikt en maakte ook gecommissioneerd werk voor Valentino/Moncler.
‘She creates a tension and a meeting between the classical and the modern, the constant and the fugitive. Her images radiate an immanence, through the mundane scraps, we glimpse the divine.’ — Karen Van Godtsenhoven, associate curator of the Costume Institute at the Metropolitan Museum of Art (New York)
‘The serenity which radiates from Dutch and Flemish masterpieces is a real inspiration to me. Especially in these times we live in, in which many impressions can overwhelm us.’ — Suzanne Jongmans in The Washington Post

Suzanne Jongmans
Moving through contrast
Afwerking:  Hardback linnen
Uitgever: Lannoo Uitgeverij
Aantal pagina’s: 192
Verschijningsdatum:  29/10/2019
€ 55,00
Met essays van modecurator aan het Metropolitan Museum of Art in New York, Karen van Godtsenhoven en cultuurjournaliste Anneke van Wolfswinkel.

Foto’s: Club Paradis / Suzanne Jongmans