Van vrijdag 4 oktober 2019 tot zondag 2 februari 2020 in het Teatro dell’architettura Mendrisio-USI opent de tentoonstelling “KOEN VANMECHELEN – THE WORTH OF LIFE – 1982/2019” gepromoot door de Fondazione Teatro dell’architettura. Een uitgebreid overzicht van meer dan vijfenzestig werken van de kunstenaar Koen Vanmechelen: sculpturen, schilderijen, neon, lambda prints en installaties buiten en op de drie verdiepingen van het Teatro dell’architettura Mendrisio , het nieuwe campusgebouw ontworpen door architect Mario Botta.

DE TENTOONSTELLING
Koen Vanmechelen, kunstenaar van internationale faam gevestigd in België, beeldhouwer, schilder, performer, filmmaker en geleerde, en een mensenrechtenactivist, concentreerde zijn werk als kunstenaar op de relatie tussen natuur en cultuur. Bovendien – en gedurende een bijna veertig jaar durende reis – heeft hij zijn projecten afgerond voor de kruising van dieren of planten met de besmetting van figuratieve kunst, materiaal en media, waardoor formele proliferatie binnen conceptuele complexiteit zijn eigen, persoonlijke oormerk op een creatief universum dat net zo uniek als onmiskenbaar is. Zijn kunst is tegelijkertijd de uitdrukking van zowel een esthetiek van verwondering als een ethiek die is geworteld in de waarde van het leven. Van de eerste houten sculpturen in de jaren 80,
“Koen Vanmechelen – The Worth of Life – 1982/2019” samengesteld door Didi Bozzini, is een tentoonstelling van meer dan vijfenzestig stukken – die allemaal werden gerealiseerd tussen 1982 en 2019 – bedoeld om de meer strikt plastische aspecten van het lichaam van deze kunstenaar te benadrukken van werk, met bijzondere aandacht voor zijn neo-barokke opstelling.
Vanmechelen’s verbeelding – die rond de figuur van de kip draait als een geïncarneerd symbool van bio-culturele evolutie – voedt zich in feite met iconografische herhalingen en semantische accumulaties, metaforen en metamorfosen, theatrics en allegorieën, allemaal om een ​​protean visueel universum te creëren , onrustig en ongelijk – zoals zaadparels – namelijk barok.
Een universum met een krachtige emotionele impact, alle betreden in zijn uitbreiding door de energie van het leven evenzeer als door de uitbundigheid van een creatief gebaar, waarbij de verleiding van het intellect vooral een gevolg is van de esthetische betrokkenheid en viscerale aantrekkingskracht die de transmutatie van natuurlijke vormen in chimerische beelden oefent het oog uit.
Voor Vanmechelen ziet kunst als een praktijk van heruitvinding van de natuur, een bevoorrechte toegangsdeur tot haar geheimen en essentiële vereiste voor het behoud ervan. En symmetrisch roept hij de wetenschap op, bijna alsof het een tak van poëzie is, om op een of andere manier de visioenen van zijn eerbied op magische wijze om te zetten in realiteit.

KOEN VANMECHELEN
Koen Vanmechelen (1965) is een Vlaamse kunstenaar of – meer precies – een Limburgse kunstenaar. Dat wil zeggen, afkomstig uit de regio – ingebed tussen Westfalen, Brabant en Nederland – die Bruegel, Bosch en Rubens heeft voortgebracht. Hetzelfde gebied waar ook Joseph Beuys enkele eeuwen later werd geboren. Hij gebruikt een verscheidenheid aan benaderingen van zijn interdisciplinaire praktijk, van schilderkunst en beeldhouwkunst, tot video en installaties, tot tekenen en glaswerk, naast zijn levende kunstinitiatieven.
In het afgelopen decennium heeft Vanmechelen samengewerkt met wetenschappers uit verschillende disciplines. Zijn onderzoek en werk leverde hem een ​​eredoctoraat op van de Universiteit van Hasselt in 2010 en de Golden Nica Hybrid Art-prijs in 2013. Zijn lopende onderzoeken, met de steun van projectpartners, leidden tot de oprichting van de Open University of Diversity, die nodigt mensen uit verschillende vakgebieden en praktijk uit om een ​​dialoog en nieuwe projecten aan te gaan die ideeën over diversiteit onderzoeken. In 2019 opent Vanmechelen LABIOMISTA, een monumentaal, veelzijdig project dat de essentiële draden van zijn werk samenbrengt en nieuwe kansen biedt voor samenwerking en dialoog over enkele van de meest dringende en uitdagende sociale kwesties van de hedendaagse samenleving. Het hart van LABIOMISTA is de nieuw gebouwde studio van 53.000 vierkante voet,
Vanmechelen heeft getoond in grote instellingen over de hele wereld, waaronder The National Gallery London, Victoria and Albert Museum (Londen), Museum Kunst Palast (Düsseldorf), Venice Projects (Venetië), Muziekgebouw aan ‘t IJ (Amsterdam), Museum of Art en Design (New York), Pushkin Museum (Moskou), en in heel België, onder meer bij de Verbeke Foundation, Watou, Museum M en Z33. In 2015 nam hij deel aan de Havana Biennale, waar zijn Cosmopolitan Chicken Project verantwoordelijk was voor het opnieuw introduceren van een uitgestorven kippensoort terug naar Cuba.

DE TENTOONSTELLINGSCATALOGUS
“Koen Vanmechelen – The Worth of Life – 1982/2019”
uitgegeven door Didi Bozzini
Mendrisio Academy Press / Silvana Editoriale
27 x 27 cm, 144 pagina’s
Hardcover
100 illustraties, zwart-wit en kleur
Tweetalige editie ITA / ENG
Prijs aan de tentoonstelling 30 CHF / Euro
Prijs in boekhandels 40 CHF / Euro
Geïntroduceerd door Mario Botta, presenteert het boek kritische essays van curator Didi Bozzini samen met anderen, van historicus James Putnam en van biochemicus Marcus Thelen. Een interview met de kunstenaar door Pierluigi Panza en een autobiografisch essay van Koen Vanmechelen volgen. Het bevat ook twee iconografische secties: de afbeeldingen van de getoonde kunstwerken en een fotoalbum met afbeeldingen van de tentoonstelling in het Teatro dell’architettura Mendrisio.

Foto: Koen Vanmechelen