Het Antwerpse bedrijf Childhome van Nathalie en Stefan Aerts verovert met zijn Mommy Bag de hele wereld. De luiertas, met ‘Mommy Bag’ als opschrift, groeide uit tot must-have voor jonge moeders en vrouwen in verwachting in meer dan 60 landen. De fabrikant van babyartikelen is na 34 jaar groter dan ooit. Hier stopt het echter niet, want eerder dit jaar opende Childhome een kantoor met magazijn in het Amerikaanse Alabama. Dit met het oog op verdere expansie naar Canada en Mexico.

Wereldwijde export blijft toenemen
Het Antwerpse Childhome exporteert vandaag naar meer dan 60 landen wereldwijd. Voornamelijk de originele Mommy Bag met eigen Belgisch design is enorm populair in alle uithoeken van de wereld. Terwijl het merk in Europa al een gevestigde waarde is, werken oprichters Nathalie en Stefan Aerts nog aan hun intercontinentale merkbekendheid. Zo opende Childhome eerder dit jaar een kantoor met magazijn in Alabama met steun van Flanders Investment & Trade. Hiermee willen Stefan en Nathalie Amerikaanse klanten bedienen en inzetten op expansie naar Canada en Mexico. Verder nemen ze deel aan internationale beurzen als Kind & Jugend in Keulen (Duitsland), Kids Time in Kielce (Polen), Maison & Objet in Parijs of Baby Products Fair in Hong Kong om hun internationale groei fors te vergroten.
Mommy Bag is must-have van China tot IJsland
De Mommy Bag is een gegeerd item van China tot IJsland en dankt zijn succes mede aan social media. “Dankzij de komst van het internet en zeker de populariteit van social media merken we dat trends internationaal zeer snel opgepikt worden. Onze Mommy Bag-collectie is daar een uitstekend voorbeeld van. Waar ter wereld we ook komen, we zien haast iedere keer iemand met een Mommy Bag. Geweldig”, aldus zaakvoerder Nathalie Aerts. “Ik ontwierp de Mommy Bag omdat ik mama’s de kans wou geven te pronken met hun luiertas. Als jonge moeder ben je er trots op dat je mama bent en je wilt dit dan ook aan de hele wereld laten zien. Deze grote, fashionable luiertas is dan ook ideaal. Zelf ben ik enorm fier dat de Mommy Bag al in meer dan 60 landen te vinden is. Want fashion is a passion, also for babies”, gaat ze verder.

De vaders bleven echter niet achter, want na herhaaldelijk de vraag gekregen te hebben, ontwierp Childhome ook de populaire Daddy Bag. Twee jaar geleden kwam daar ook de Mommy’s Treasures clutch bij en vorig jaar het Baby Necessities toilettasje. Dit jaar wordt op de beurs Kind & Jugend in Keulen de collectie uitgebreid met artikelen voor het hele gezin.
Internationale verschillen
Hoewel de Mommy Bag wereldwijd goed scoort, zijn er sterke verschillen tussen de landen die voornamelijk toe te schrijven zijn aan leefgewoontes. Nathalie Aerts: “Bij de export dienen we rekening te houden met culturele verschillen. Neem bijvoorbeeld Korea, daar eten en slapen ze op de vloer, wat dus betekent dat kinderstoeltjes en -bedjes geen standaard aankopen zijn. Wandelen doen ze er echter veel, dus de goed uitgeruste wandelwagens scoren er dan wel weer enorm.”
Groeien in een veranderende markt
Childhome is al 34 jaar een gevestigde waarde als producent van babyartikelen en telt vandaag 21 personeelsleden. Alle producten worden in Kontich ontworpen en vervolgens geproduceerd in onder meer Roemenië, Polen en Vietnam. Daarna vertrekken de producten naar meer dan 60 landen wereldwijd waar ze via winkeliers of distributeurs tot bij de eindklant geraken. Childhomes focus ligt op babyspeciaalzaken, zelfstandigen en winkelketens, maar ook concept stores of meubelzaken zitten in hun portefeuille.

Doorheen de jaren zagen zaakvoerders Stefan en Nathalie het aankoopgedrag van consumenten echter veranderen. “In onze beginjaren verkochten wij voornamelijk aan typische babyspeciaalzaken. Nu behoren ook grote ketens, concept stores en meubelzaken tot onze klanten. Een heel divers cliënteel dus. Ook zien we dat consumenten meer en meer online shoppen en moeten we daar rekening mee houden. Zo willen we onze producten constant vernieuwen en verbeteren. Daarbij focussen we steevast op comfort, veiligheid en het innovatieve karakter. Het is onze passie voor het vak dat ons ertoe drijft om elke dag de uitdagingen van deze veranderende markt aan te gaan”, aldus Nathalie Aerts.

Foto’s: Remy Communication