Het Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen (M HKA) heeft bijna 150.000 bezoekers geteld in 2017, 147.691 om precies te zijn. Dat cijfer komt er ondanks een sluiting tussen februari en april wegens verbouwingswerken. Die verbouwing haalde dus zijn doel om het M HKA verder om te vormen tot een breed publieksmuseum; het is meer dan ooit een plek waar men niet alleen heen gaat voor een bijzondere tentoonstelling, maar waar men ook gewoon even binnenspringt om gratis van de collectie te proeven of deel te nemen aan diverse activiteiten. Tegelijkertijd is het M HKA sinds lang ook extra muros actief. In 2017 maakte het in Athene de openingstentoonstelling van het Grieks museum voor hedendaagse kunst (EMST), goed voor 15.000 bezoekers, en tekende het voor de tentoonstelling SUPERDEMOCRATIE – De Senaat der dingen in de Belgische Senaat, in dialoog met de collectie van BPS22 in Charleroi, goed voor meer dan 3.000 bezoekers.
Het M HKA was gesloten tussen februari en april 2017 voor grootschalige verbouwingswerken die de instelling radicaal hebben veranderd: weg van een kunsthalwerking, en naar een museaal programma. Sinds de heropening op 27 april 2017 toont het M HKA een permanente basiscollectie met nationale en internationale referentiekunstenaars uit de collectie van het museum, zowel hedendaagse helden als historische trekkers. Deze permanente collectiepresentatie is gratis toegankelijk. Verder werd binnen het kader van deze verbouwing ook de infrastructuur gerealiseerd voor hetCentrum Kunstarchieven Vlaanderen, een expertisecentrum dat diensten zal verlenen aan archiefvormers en beheerders van nalatenschappen. Ten slotte werden ook de look and feel van het museum helemaal herbepaald, met een warme onthaalinfrastructuur, meertalig, zowel digitaal als ervaringsgericht, afgestemd op een breed en gevarieerd publiek. Het M HKA heeft nu een unieke inkomruimte, met een bibliotheek en leeszaal als eerste ervaring én hart van het museum. Het museum tekende dit programma uit met Axel Vervoordt en architect Tatsuro Miki. Het werd gerealiseerd met de steun van Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz, in overeenstemming met diens beleidsnota cultuur, en van Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts, die deze transformatie inschreef in zijn Vlaamse Meesters-programma, waarvan dit de eerste opgeleverde realisatie is.
Door de feestelijke heropening van het M HKA – en het bijhorende feestweekend – hebben veel mensen het museum (her)ontdekt. Het wordt nu ook anders bezocht. De gratis toegankelijke collectievleugel mocht ruim 64.000 bezoekers ontvangen, en ook de groepstentoonstelling Een tijdelijk toekomsteninstituut en de Joseph Beuys-tentoonstelling Groeten van de Euraziaat konden op veel (internationale) bijval rekenen. Beuys liep over het jaareinde heen en klokt af op 50.000 bezoekers. Ook de extra muros-tentoonstellingen van het M HKA trokken een breed publiek aan: met Urgent Conversations toonde het M HKA een scherpe selectie van de museumcollectie in het EMST (Nationaal Museum voor Hedendaagse Kunst) in Athene, en SUPERDEMOCRATIE – De Senaat der dingen bracht werken uit de collecties van het M HKA en BPS22 samen in de Belgische Senaat om er te reflecteren over democratie.
Het M HKA kijkt uit naar een beloftevol 2018. Het museum wil de rol van ambassadeur van de beeldcultuur in Vlaanderen nog verder versterken door een rijke geschiedenis te verbinden met spraakmakende hedendaagse kunst, gekoppeld aan de rijke traditie van Antwerpen als avant-gardestad. In het voorjaar presenteert het museum Anne-Mie Van Kerckhoven (09.02–13.05.2018). De tentoonstelling AMVK biedt een genereuze inkijk in haar uitgebreid oeuvre, zijn visuele kracht en verfijning. Voor het eerst in Vlaanderen wordt Van Kerckhoven zo uitgebreid belicht, en de tentoonstelling toont honderden werken, van inkttekeningen tot complexe video-installaties. Voor het culturele stadsfestival Antwerpen Barok 2018. Rubens inspireert. plaats het M HKA de geest van de barokmeesters tegenover de visie van hedendaagse topkunstenaars. Met de tentoonstelling Bloedrood/Sanguine. Luc Tuymans on Baroque. (01.06–16.09.2018) wil curator Luc Tuymans de bezoeker overweldigen door sleutelwerken uit de barok van onder anderen Georges de La Tour,Francisco de Zurbarán en Peter Paul Rubens in dialoog te plaatsen met werk van klassieke hedendaagse meesters, zoals On Kawara, Roberto Cuoghi en Edward Kienholz, aangevuld met nieuw werk van hedendaagse sterren zoals Zhang Enli, Takashi Murakami en Michaël Borremans. De tentoonstelling is een gezamenlijke organisatie van het M HKA, Studio Luc Tuymans en het KMSKA, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen. Met De perfecte kus (05.10.2018–20.01.2019) brengt het M HKA in het najaar hulde aan James Lee Byars. De tentoonstelling is, na Joseph Beuys – Groeten van de Euraziaat, de tweede in de reeks monografische tentoonstellingen van het M HKA rond de topfiguren van de kunst uit de jaren 1960 en 1970 die actief waren in Antwerpen, in die periode een hub van de internationale avant-garde. De derde tentoonstelling, in 2019, zal gericht zijn op Marcel Broodthaers.
Foto: M HKA