De Mechelse arts groeide uit tot vader van de botanica. Hij vernieuwde de plantkunde, en zorgde zo voor een revolutie in de geneeskunde. Samen met zijn collega’s en vrienden Lobelius en Clusius publiceerden ze verschillende werken bij Christoffel Plantijn. Allemaal kunststukjes van wetenschap en grafiek.

Dit weekend zet het museum de tuindeuren open. Om binnen te komen én buiten te gaan. Maak een wandeling langs bermtuintjes met Natuurpunt, of ga op zoek naar lekkers op Linkeroever. Binnen het museum ontdekt u de hapjes van de creatieve foodcateraars ‘Les Odettes’. Volg hier lezingen over bijen of tuinkruiden, en proef Gentse kruidengin. Wilt u papierscheppen met bloemen uitproberen? Dat staat gepland op zondagnamiddag.
WIE IS DODOENS?
Dodoens toonde Vlaanderen zijn planten
1517. Rembert Dodoens wordt geboren in Mechelen. Zijn vader is er stadsdokter, en dat zou Rembert ook zélf 34 jaar lang zijn. Maar we kennen hem vooral dankzij zijn publicaties. Op zijn 37ste geeft hij zijn Cruijdeboeck uit. Het wordt het meest vertaalde boek uit de 16de eeuw, na de Bijbel. Meer dan 200 jaar blijft het Cruijdeboeck hét naslagwerk over kruiden.
Vanwaar dat succes? Rembert Dodoens durft verder te kijken dan de kennis die was overgeleverd uit de klassieke oudheid. Hij trekt op onderzoek de velden in, en dat over heel Europa. Hij beschrijft nauwkeurig de planten die hij onderzoekt, en onderzoekt de uitwerking ervan op de mens. Voor zijn publicaties staat hij erop dat de afbeeldingen perfect zijn. Al zijn publicaties zijn grafische én wetenschappelijke meesterwerken. Dodoens is ook een taalvirtuoos. Hij publiceert het Cruijdeboeck in het Nederlands, en niét in het Latijn. Zo kan iedereen in Vlaanderen het lezen.
Op de vlucht voor Spaanse plunderaars
In zijn tijd staat Dodoens bij de machtigen der aarde vooral bekend als arts. Vele vorsten trekken aan zijn mouw. Dodoens weigert altijd, tot in 1572 de soldaten van Alva zijn huis in Mechelen tijdens een plundertocht verwoestten. In 1574 trekt hij naar het hof van de Rooms-Duitse keizer Maximiliaan II in Wenen. Hij is er dan al 57. Dodoens vindt er zijn collega Clusius terug, die in Wenen de keizerlijke medicinale tuinen beheert. Clusius kwam oorspronkelijk uit Arras. Dodoens werkte al in 1557 met hem samen om het Cruijdeboeck in het Frans te laten vertalen.
Driespan van de plantkunde
De oude Dodoens wil na vier jaar weg uit Wenen. Terug naar huis. Hij probeert eerst nog even in Mechelen te wonen, maar dat blijkt te gevaarlijk. Hij verhuist naar Antwerpen. Daar werkte hij al langere tijd samen met Christoffel Plantijn aan het ‘Stirpium historiae pemptades sex’, een Latijnse uitbreiding van zijn Cruijdeboeck in zes grote delen. Hij komt er ook geregeld Lobelius tegen, die ook bij Plantijn publiceert. Net als Clusius, trouwens. Zo heeft Plantijn het hele ‘driespan van de plantkunde’ voor hem werken. Hoe belangrijk was dat trio? Vergelijk ze vandaag gerust met Janssen Pharmaceutica, Omega Pharma en Pfizer samen. Want bijna alle medicijnen werden in de 16de eeuw uit planten getrokken.
Dodoens sterft samen met de Gouden Eeuw
Dodoens heeft op tijd door dat in Antwerpen blijven geen optie is. De Spanjaarden zijn van plan de stad weer te veroveren. Plantijn drukt in 1583 nog zijn laatste meesterwerk, het eerder vernoemde ‘Stirpium historiae pemptades sex’. Maar tegen dan werkt Dodoens al aan de universiteit van Leiden. Daar sterft hij in 1585. Het jaar waarin ook Antwerpen valt. Het definitieve einde van de Gouden Eeuw.
DIT WEEKEND TIJDENS OPEN TUINEN
Voor de verjaardag van Dodoens zetten we de inheemse bloemen en planten extra in de bloemetjes. En dat in één van de mooiste en intiemste binnenpleinen van de stad. Ze is geïnspireerd op de tuinen van de 16de eeuw en je vindt hier de bloemen en planten uit de tijd van Plantijn.
Www.museumplantinmoretus.be
Foto’s: copyright Museum Plantin-Moretus