In opdracht van en in samenwerking met de vijf provincies en Toerisme Vlaanderen voerde Westtoer een grootschalig onderzoek uit naar het verblijfstoerisme in de Vlaamse regio’s. Zo kon men het gedrag en voorkeuren van de bezoekers registeren. Het onderzoek liep een jaar en ging ruwweg  van het krokusverlof in 2023 tot het krokusverlof van 2024. Ruim 5.000 mensen namen er aan deel en ongeveer 550 logiesuitbaters gaven hun samenwerking. Men registreerde niet in vakantieparken of jeugdlogies. In het verblijfstoerisme hield men geen rekening met de kust en de kunststeden. De unieke natuur van de groene regio’s kwam wel aan bod.

Met het meten kwam men enerzijds meer te weten over het gedrag van de bezoekers en ook anderzijds of het beleid afdoende is of moet bijgestuurd worden.

Bij de cijfers steekt opvallend de hoge gastentevredenheid er bovenuit ( bijna 90 %!) Dit uit zich ook in de beoordeling van de logies waar 86 % van de ondervraagden een score van hoge tevredenheid geeft. Er wordt ook meer en meer rechtstreeks geboekt bij de eigenaars zelf van de hotels , campings of B & B ( tot 65 %). De bezoekers keren meer en meer sites zoals Booking.com de rug toe. Dit is ook in het voordeel van de eigenaars zelf die hun marge kunnen vergroten en meer kunnen investeren. Bijna 97 % van de bezoekers boekt op voorhand en weten ook welke thema’s belangrijk zijn tijdens hun verblijf. Hierbij is ook interessant te weten dat meer dan de helft van de bezoekers info haalt bij de uitbater zelf.

Uit ruwweg een 18 tal activiteiten die men kan doen , gaande van wandelen, fietsen, museum bezoek tot gastronomie en shoppen gaat de gemiddelde bezoeker voor 5 activiteiten per verblijf.

De Vlaamse regio’s staan met 3,7 miljoen gasten in voor 42 % van de vakantiegangers in Vlaanderen. ( Kust 28 % en de Kunststeden 31 %).

Na de Belgen komen nog steeds de Nederlanders, Duitsers en Fransen , in die volgorde naar onze Vlaamse regio’s. De Britten zijn het meest actief in de Westhoek.

 

Binnen de provincie Antwerpen ontvangen we vooral bezoekers in de vakantieregio’s Kempen en Scheldeland. De onderzoeksgegevens per regio volgen later in de zomer. Nu is het echter al duidelijk dat de Kempen, goed voor meer dan 2 miljoen overnachtingen van bezoekers per jaar, een belangrijke bestemming blijft voor kortbij vakanties.” Uit de Vlaamse cijfers valt nu al op dat we met de Kempen opvallend beter scoren op het aandeel Nederlanders en dat we met de regio ook meer kampeerders en gezinnen aantrekken” .Dit zei Mireille Colson , gedeputeerde voor toerisme, provincie Antwerpen , die aanwezig was bij de voorstelling van de cijfers op het domein van Terrils Hotel , Maasmechelen , een der paradepaardjes van Visit Limburg.

Het toerisme in de vakantieregio Kempen levert zo’n 134 miljoen per jaar op.” In de Kempen wordt er daarenboven nog vaker gewandeld, zo zien we dat onze inspanningen daartoe lonen”, zo zegt de gedeputeerde.

Scheldeland, de regio langs Schelde, Dender en Rupel, is goed voor 234.000 overnachtingen per jaar, die de regio zo’n 20 miljoen euro aan bestedingen van bezoekers oplevert. “ daar is dan weer het fietsen opvallend populair voor onze gasten “,zo besluit Mevrouw Colson.

De economische return voor de hele regio stijgt ook met een globale omzet van 809 miljoen euro.

Onze regio’s leveren een erg mooi toeristisch visitekaartje af van Vlaanderen.

 

Tekst en foto’s: A. Charrin