Bouwheer Lantis en aannemer TM COTU* maken zich klaar voor de twee volgende transporten
Op dinsdag 10 juni** en op zaterdag 14 juni** vertrekken respectievelijk het tweede en derde van de in totaal acht tunneldelen van de nieuwe Scheldetunnel uit het bouwdok in Zeebrugge. Na het succesvolle vertrek van het eerste deel eind mei, maken nu ook het tweede en derde reusachtige betonnen tunneldeel de oversteek naar het Doeldok in de haven van Antwerpen.
Net als bij het eerste transport zorgen vier sleepboten en een duwboot voor de begeleiding over een traject van meer dan 100 kilometer, via de Noordzee en de Schelde. Het transport verloopt in etappes, met haltes in de voorhaven van Zeebrugge en in Terneuzen, waar de boten wachten op vloed voor een energie-efficiënt transport.
Voor meer informatie over het exacte traject, de verschillende tussenstappen en de laatste updates, bezoek www.kanjersopkomst.be.
Planning
Volgens de huidige planning zullen alle tunneldelen tegen eind augustus 2025 in Antwerpen zijn. In het Doeldok kunnen vier delen tegelijk worden geparkeerd. Vanaf juli worden de elementen één voor één afgezonken in de Schelde, ter hoogte van het Sint-Annabos op Linkeroever. Daar worden ze zorgvuldig aan elkaar gekoppeld tot één doorlopende tunnelstructuur.
Scheldetunnel maakt Ring mee rond
De Scheldetunnel bestaat uit twee kokers voor autoverkeer, een vluchtkoker en een zes meter brede fietskoker. De nieuwe tunnel biedt een extra kruising onder de Schelde en maakt zo mee de Antwerpse Ring rond. Vanaf 2028 kunnen fietsers de Scheldetunnel gebruiken, het autoverkeer volgt in 2030. De volledige Oosterweelverbinding is klaar in 2033.
*TM COTU staat voor Tijdelijke Maatschap Combinatie Oosterweeltunnel. De groep bestaat uit de Belgische bouwgroepen BESIX, Stadsbader Contractors, DEME en Jan De Nul.
**De planning is onderhevig aan tal van factoren zoals het weer, windkracht, stroming en getijden.
Foto: Lantis