Eerste tunneldeel Scheldetunnel succesvol aangekomen in Antwerpen

Het eerste van acht gigantische tunneldelen voor de nieuwe Scheldetunnel is in de nacht van zaterdag 31 mei op zondag 1 juni succesvol aangekomen in Antwerpen. Na een indrukwekkende reis van 111 kilometer over de Noordzee en de Schelde, is het element om 2.00u veilig aangemeerd in het Doeldok in de haven. Deze mijlpaal markeert een belangrijke stap in de realisatie van de Oosterweelverbinding, die de Antwerpse Ring zal vervolledigen en zorgt voor veiliger, vlotter verkeer en een sterkere Vlaamse economie.  

Aankomst van het tunneldeel in Kieldrechtsluis in de haven van Antwerpen. Na een spectaculaire reis van meer dan 100 kilometer ligt het nu aangemeerd in het Doeldok. Daar wacht het op het volgende spannende moment: het afzinken.

Het tunneldeel, gebouwd in een speciaal aangelegd bouwdok in Zeebrugge, meet 160 meter in lengte, 42 meter in breedte en 10 meter in hoogte, en weegt ongeveer 60.000 ton. Het transport werd begeleid door vier sleepboten en een duwboot, en verliep volledig volgens schema. Onderweg hield het transport tweemaal halt, in de voorhaven van Zeebrugge en in Terneuzen, om te wachten op het juiste getij.

Samenwerking 

“Het eerste stuk van de reis in Zeebrugge verliep zelfs sneller dan gepland – we hadden een buffer ingepland, maar die bleek nauwelijks nodig,” zegt Gert Osselaer, Operationeel Directeur bij Lantis, bouwheer van de Oosterweelverbinding. “Dank aan alle partners voor de zorgvuldige voorbereiding en uitvoering, dit was enkel mogelijk in nauwe samenwerking met Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Gemeenschappelijke Nautische Autoriteiten, hulpdiensten, de loodsen en Port of Antwerp-Bruges.”

“De passage over de Noordzee en de bochten in het traject van de Schelde waren het meest complex, maar alles is rustig verlopen en prima volgens schema. Voor de volgende zeven elementen nemen we de lessen van deze tocht mee om het proces verder te optimaliseren, maar dankzij de veelvuldige simulaties is dit al behoorlijk goed gelukt”, vult Jan Bauwens aan, Projectdirecteur bij TM COTU. “De sterkte van deze operatie zat in de voorbereiding en in de expertise van alle teams en in de feilloze communicatie tussen de commandopost in de duwboot, de sleepboten en alle begeleidende instanties. Dat verdient een bijzondere melding.”

 

Veel kijklustigen

“Langs het hele traject zagen we heel veel mensen toekijken, van Zeebrugge tot Antwerpen. Het is bijzonder fijn om te merken hoeveel interesse er leeft voor techniek,” zegt Gert Osselaer. “Dit is een unieke nautische operatie, en het is mooi dat we met zo’n complex transport niet alleen de havens, zee en Schelde doorkruisen, maar ook Vlaanderen kunnen raken en hopelijk toekomstige generaties inspireren.”

In de komende maanden zullen de overige zeven tunneldelen op gelijkaardige wijze naar Antwerpen worden gebracht. Vanaf juli 2025 worden de delen één voor één afgezonken in de Schelde, ter hoogte van het Sint-Annabos op Linkeroever. Daar zullen ze nauwkeurig aan elkaar worden bevestigd om de volledige tunnelstructuur te vormen.

Voor meer informatie en updates over dit project, bezoek www.kanjersopkomst.be.

Scheldetunnel maakt Ring mee rond 

De Scheldetunnel bestaat uit twee kokers voor autoverkeer, een vluchtkoker en een zes meter brede fietskoker. De nieuwe tunnel biedt een extra kruising onder de Schelde en maakt zo mee de Antwerpse Ring rond. Vanaf 2028 kunnen fietsers de Scheldetunnel gebruiken, het autoverkeer volgt in 2030. De volledige Oosterweelverbinding is klaar in 2033.

*TM COTU staat voor Tijdelijke Maatschap Combinatie Oosterweeltunnel. De groep bestaat uit de Belgische bouwgroepen BESIX, Stadsbader Contractors, DEME en Jan De Nul.

Foto: Lantis

Related Posts

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.