One Two Tree Swingt, SUPERFLEX – © FvD

 

Nog tot 29.09.2024 brengen het Middelheimmuseum en DE SINGEL deze zomer met COME CLOSER een groepstentoonstelling. Deze samenwerking brengt sculpturen, voorstellingen, installaties en performances van een

25-tal kunstenaars uit binnen- en buitenland. Heel wat werken werden speciaal voor COME CLOSER gecreëerd. Elke maand is er ook een performanceweekend met live performances en een artist talk.

“De installaties en performances in deze tentoonstelling nodigen je uit om keuzes te maken. Net zoals je dit voortdurend doet in je dagelijks leven. Bij elk contact maken we beslissingen. Stappen we elkaar voorbij of gaan we in gesprek? Laten we onszelf kennen, of houden we wat achter de hand? Altijd in interactie met anderen, met onze omgeving en met de maatschappij, performen we allemaal onze levens. COME CLOSER is een speelse uitnodiging om uit onze rol te vallen, en een nieuwe uit te proberen.”  — Sara Weyns, directeur Middelheimmuseum

In het Middelheimmuseum komen belangrijke hedendaagse uitvoeringen en unieke performances van vrouwelijke kunstenaressen samen. Vijf vrouwen kregen een vooraanstaande plaats: Cloë Bass, Zuzanna Czebatul, Joan Jonas, Temitayo Ogunbiyi en Amanda Piña.

Mirror Room III Outdoor 1968/2024, Joan Jonas – © FvD

Joan Jonas (1936, NY) is een pionier op het gebied van video- en performancekunst. Verscholen tussen de bomen van het Middelheimpark staat de reeds van 1968 daterende installatie. De reflectie van het parklandschap, de eventueel bewegende toeschouwers, de door een  video-installatie geprojecteerde naakte lichamen op spiegels die een artificiële verbinding maken met de geïnstalleerde stenen en metaal. In haar performances verkent de 88-jarige Jones systematisch hoe live-evenementen in tijd en ruimte gestructureerd kunnen worden.

 

To bloom florecimeiento, Amanda Piña – © FvD

Amanda Piña (1978 Chili) is een Mexicaans-Chileense choreografe, kunstenares, curator, schrijfster en redigeert

publicaties over wat zij bedreigde menselijke bewegingspraktijken noemt, en pendelt tussen Wenen en Mexico City. In het Conservatorium Antwerpen in De Singel ontwikkelde Piña samen met dansstudenten een performance gebaseerd op de bewegingen van de oude diersoorten die onder water leven zoals sponzen. Met een Mexicaanse textiel arbeidster creëerde ze een reusachtige anemoon die ze tussen de bomen in het Middelheimmuseum installeerde.

Temitayo Ogunbiyi (1984 Nigeria) woont en werkt in Lagos, Nigeria. In het Middelheimmuseum installeerde ze een sculptuur bestaande uit in het gras liggende, met goud beschilderde, platte maalstenen. Die in Nigeria worden gebruikt om bonen en pepers fijn te maken. Ogunbiyi nodigt ons uit om de stenen aan te raken en tegelijk stilletjes een wens te doen voor een ander. De asfaltvlakte voor De Singel veranderde ze in een speeltuin met en kruidentuin beplant met inheems Vlaamse en Afrikaanse gewassen, een ode aan de multiculturele Antwerpse gemeenschap. Centraal staat een 30 meter roestvrij metalen lijn, symbolisch de verbinding tussen Lagos en Antwerpen.

 

 Ogunbiyi & Hendrik Storme, “You will make wishes for jour neighbor (54 Days), 2024”, Temitayo Ogunbiyi – © FvD

 Chloë Bass (1984 N.Y.) is een veelzijdige conceptuele kunstenaar die haar installaties combineert met   performances, conversaties en publicaties. In haar werken onderzoekt ze de intimiteit in het dagelijks leven. In ‘The Parts’ nodigt Bass de toeschouwer uit om even stil te staan  en na te denken over hoe persoonlijke en publieke gevoelens elkaar kruisen.

The Parts 2020 – 2021,  Chloë Bass – © FvD

Zuzanna Czebatul (1986, Polen), woont en werkt te Berlijn. De opgestelde sculpturen zijn helemaal niet onschuldig, zij zijn een XXL-uitvoering van populaire partydrugs. Vaak onder de vorm van aantrekkelijke snoepjes. Met aantrekkelijke logo’s. Czebatul onderzoekt de lading, enerzijds worden de drugs gebruikt om het sociaal contact op de party’s te vergemakkelijken anderzijds de spanning euforie en vermoeidheid, tussen droom en werkelijkheid.

Macromomolecule Exploiting some Biological Target, Zuzanna Czebatul – © FvD

 Monika Grabuschnigg Isabelle Andriessen en Liliane V creëerden nieuwe sculpturen voor de tentoonstelling COME CLOSER:

Monika Grabuschnig  (1987, Oostenrijk), focust met afgedankte kerkmaterialen op het verdriet rond verval.

Symptomatic Relief, 2024, Monika Grabuschnigg –  © FvD

Isabelle Andriessen  (1986, NL) verbeeldt de onderaardse wezens die opdoemen vanuit de nooduitgangen van de ondergrondse tunnel.

Ghouls, 2024, Isabelle Andriessen 

Op de achtergrond, A Retrospective Vieuw of the Pathway, de schuimmachine, Roger Hiorms – © FvD

Liliane V (1952, BE) voert zichzelf op in een cliché-vrouwenrol.    I am not…, Liliane V,  2024 – © FvD

 

 

 

The Dreamer of the Forest  Paul Kinderrsley – © FvD

 “Een artistiek project dat inzet op zowel sculpturen als performancekunst is uitzonderlijk. Het biedt het publiek de unieke mogelijkheid om meerdere gezichten van een kunstenaar te ontdekken. Kunstenaars werken vaak op het snijvlak van meerdere disciplines COME CLOSER is een uitnodiging om het boeiende multidisciplinaire landschap te verkennen en te ervaren.” — Hendrik Storme, artistiek en algemeen directeur DE SINGEL

 

Het Middelheim museum toont eveneens belangrijke sculpturen, werken en performances van de kunstenaars Hew Locke (1959, GB), Isama Noguchi (1904-1988 US ), Andrés Jaque (1971, Spanje), Dries Depoorter (1991, BE) Roger Hiorns (1975, GB), Paul Kindersley (1985 GB) Dennis Tyfus (1979, BE), Monsters Assembly, SUPERFLEX, Tuur & Flup Muerinus & Ariadna Estalla Alba, Sarah & Charles, Ula Sickle & C°.

Nabilla Ait Daoud, schepen voor cultuur stad Antwerpen zegt over de groepstentoonstelling:

“COME CLOSER brengt twee grote Antwerpse instellingen samen in één programma dat de verschillende raakpunten tussen sculptuur en performance verkent. Je kan de tentoonstelling rustig meerdere keren bezoeken, genieten van de prachtige omgeving en telkens iets anders bekijken. Maar je kan ook intensief in het programma duiken, en in één weekend heel wat verschillende performances en kunstwerken ontdekken, zowel in het Middelheimmuseum als in DE SINGEL. Die verschillende ontmoetingen tussen sculptuur en performance maken het programma zo boeiend: in het kunstpark en op de planken.”

The Dreamer of the Forest, Paul Kinderrsley – © FvD

Nog tot 29.09.2024 verkennen COME CLOSER Middelheimmuseum en DE SINGEL deze zomer samen de ruimte tussen sculptuur en performancekunst. Een groepstentoonstelling, performanceweekends en verschillende performances en voorstellingen zorgen voor een zomer lang activiteiten waarbij het publiek veel meer is dan toeschouwer alleen.

 Play Sculpture, 1965 – 80, Isamu Noguchi – © FvD

Info: www.comecloser.be

Middelheimmuseum, Middelheimlaan 61, 2020 Antwerpen. tel. + 32 3 288 33 60.

Het museum is alle dagen open, behalve maandag van 10 tot 20 uur.

De toegang tot het Middelheimmuseum is gratis.

Info: https://middelheimmuseum.be.

 

DE SINGEL, Desguinlei 25, 2018 Antwerpen. Info: https://desingel.be/nl

 GROEPSTENTOONSTELLING COME CLOSER –  INFO: WWW.COMECLOSER.BE

Frank Van Dessel

juni 2024