Het stralende A-logo van stad Antwerpen bestaat 20 jaar. Om dit te vieren ontwikkelde de stad een nieuw audiologo: een soundtrack gebaseerd op unieke geluiden uit de stad. Componist Willem Ardui bracht vandaag samen met enkele Antwerpse muzikanten een live-optreden in Het Steen van deze nieuwe klanken van ‘t stad.

Stralende A als bekend merk 

In 2004 ontwikkelde het reclamebureau LDV United de stralende A als logo voor Stad Antwerpen. Het doel was om alles wat de stad te bieden heeft te verzamelen onder één duidelijk, herkenbaar merk. Ook wilde Antwerpen met het nieuwe logo haar inwoners weer trots maken op hun stad.  Sindsdien is het logo – op enkele subtiele aanpassingen na – onveranderd gebleven. De kleuren van de stralende A komen overeen met de historische kleuren van de stad: rood en wit, net zoals op de vlag en het wapenschild van Antwerpen.

Hoewel het stralende A-logo oorspronkelijk gecreëerd werd voor bewoners van Antwerpen, werd het later ook gebruikt in communicatie naar andere doelgroepen zoals bedrijven, bezoekers en studenten. Zo groeide de stralende A de voorbije 20 jaar uit tot een echt stadsmerk. Het Europese Merkenbureau (EUIPO) erkende het stralende A-logo vorig jaar dan ook als bekend merk.

Met de stralende A zet stad Antwerpen haar unieke identiteit in de kijker. De stad ontwikkelde in 2015 ook een eigen lettertype met de naam ‘Antwerpen’, ontworpen door Antwerps typograaf Jo De Baerdemaeker. In 2017 creëerde de stad haar eigen audiologo.

stadsgitaar

Sonic identity door en voor Antwerpenaar 

Dat audiologo wordt nu vervangen door een volledig nieuwe sonic identity: een soundtrack die past bij de stad. De muziek werd gecomponeerd door de Antwerpse zanger, muzikant en producer Willem Ardui, ook bekend van het Antwerpse hiphop-duo Blackwave. Het muziekstuk werd als basis gebruikt voor verschillende varianten, die onder andere te horen zullen zijn in video’s, radiospots, de Mijn Antwerpen app of als wachtgeluid aan de telefoon.

Schepen voor marketing en communicatie Erica Caluwaerts: “De iconische stralende A krijgt een al even iconische soundtrack. Gecomponeerd door een Antwerpenaar, voor de Antwerpenaar en in het hart van onze stad. Vanaf nu begeleidt het audiologo de video’s, radiospots en de Mijn Antwerpen app van stad Antwerpen. Bel je onze diensten op? Dan word je verwelkomd door de nieuwe melodie aan de telefoon. Welke typische Antwerpse geluiden ontdek jij in de muziek?”

Ardui componeerde het stuk op basis van de input die er kwam vanuit een bevraging bij de Antwerpse burger ‘Wat is voor jou het geluid van Antwerpen?’. Unieke stadsgeluiden werden op een creatieve manier als herkenbaar element toegevoegd. Zo is er in het muziekstuk het geluid van een scheepshoorn verwerkt, als eerbetoon aan de maritieme geschiedenis van de stad. Ook de akoestische gitaar die voor het stuk werd gebruikt heeft een link met Antwerpen. De zogenaamde ‘Stadsgitaar’ – te bewonderen in Museum Vleeshuis – werd gemaakt door twee Antwerpse gitaarbouwers met hout van bomen die sneuvelden bij de heraanleg van de Leien. In de gitaar staat een tekst van dé Antwerpse troubadour Wannes Van de Velde gelaserd, in zijn eigen handschrift.

Op deze manier is de sonic identity echt door en voor de Antwerpenaar.

De stad werkte voor de ontwikkeling van de nieuwe sonic identity samen met het creatieve bureau TAMBR, dat expert is in sonic branding en samenwerkt met verschillende muzikanten en componisten uit Antwerpen.

Foto: Stad Antwerpen