De Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn, de stad Leuven en minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Havens en Sport Annick De Ridder hebben op de stelplaats Leuven-Noord de eerste gelede e-bus voorgesteld. Binnenkort wordt die ingezet in de ruime regio in en rond Leuven. Dit jaar zullen er 109 van deze voertuigen van leverancier Iveco in dienst worden genomen, van Winterslag en Hasselt in het oosten tot Brugge in het westen van Vlaanderen. De Lijn zet dus volop verder in op de verjonging en vergroening van haar busvloot.
Eerste gelede e-bussen voor Vlaanderen
Nadat De Lijn al standaard e-bussen (lengte 12 m) en midi e-bussen (lengte 8,5 m) in dienst heeft genomen, is het vandaag de beurt aan gelede e-bussen. In Leuven verschijnen vandaag de eerste twee nieuwste e-bussen in het straatbeeld. Het grote pluspunt van deze 18 m lange e-bussen is dat ze tot 110 reizigers kunnen vervoeren, waar een standaard e-bussen ruimte biedt aan zo’n 80 reizigers.
“We zorgen er met de Vlaamse regering voor dat De Lijn dit jaar nog heel wat e-bussen kan bijbestellen, dankzij de turbo van 400 miljoen euro die we in 2025 voorzien voor de bestelling van e-bussen en trams”, zegt minister van Mobiliteit Annick De Ridder.
“Het grootste deel daarvan zal naar e-bussen gaan. Met deze forse inhaalbeweging willen we de kwaliteit en de stabiliteit van de dienstverlening verder verbeteren. Samen met de reguliere levering van nieuwe bussen zal tegen het einde van deze legislatuur zowat de helft van de bussen van De Lijn nieuw zijn.”
“Ook deze e-bussen bieden meer comfort”, geeft directeur-generaal van De Lijn
Ann Schoubs aan. “Zo beschikken ze over USB-laadpunten voor gsm’s en smartphones, een elektrisch bediende automatische oprijplaat voor minder mobiele reizigers, zitplaatsen met gerecycleerd leer en ingelegde iconen voor speciale reizigers, een verbeterde vering en klimaatregeling, en twee brede schermen met actuele ritinformatie. Maar ook aan het comfort en de veiligheid van de chauffeurs hebben we gedacht. Hun stoel is verwarmd en geventileerd, de bussen beschikken over alle moderne veiligheidssystemen, hun stuurpost is beveiligd en hun zicht naar achter is veel duidelijker dankzij camera’s in plaats van spiegels.”
Leuvens schepen van mobiliteit Dirk Vansina: “Het is fantastisch dat Leuven opnieuw een voortrekkersrol mag spelen. Vijf jaar geleden waren we de eerste stad in Vlaanderen met volledig elektrische bussen en vandaag zetten we opnieuw een belangrijke stap met de allereerste elektrische gelede bus. Dat is niet alleen goed nieuws voor het klimaat, maar ook voor de leefbaarheid in onze stad. Tegen 2035 moeten alle voertuigen in Leuven emissievrij rijden. Elektrische bussen zorgen voor propere lucht en bovendien zijn ze, door de afwezigheid van een dieselmotor, erg stil. Omdat De Lijn alleen groene stroom koopt, is er ook bij de productie van de energie geen uitstoot. Dit is een introductie met héél veel positieve aspecten.”
“Iveco Bus, als marktleider in het stadsbussensegment, is een van de belangrijkste partners van De Lijn in het realiseren van de vergroening van de vloot”, zegt Paul Mechele, Business Director Benelux van Iveco. “We garanderen dat we alle voertuigen leveren, in overeenstemming met de nieuwe laadinfrastructuur op de stelplaatsen. We hebben de samenwerking met De Lijn als bijzonder prettig ervaren en kijken uit naar verdere invulling van de geplande investeringen.”
De 109 gelede e-bussen zullen in de komende maanden toekomen en worden ingezet vanuit de stelplaatsen Leuven-Noord, Brugge, Zomergem, Sint-Niklaas, Hasselt, Genk en Tielt-Winge. De opleidingen voor de chauffeurs en technici lopen al volop.
Foto: De Lijn