COLLECTIBLE, van 13 tot 16 maart 2025 in het Vanderborght gebouw in Brussel
De 8e editie van COLLECTIBLE, de enige beurs ter wereld die exclusief gewijd is aan hedendaags collectible design, vindt plaats van 13 tot 16 maart 2025 in het Vanderborght gebouw in Brussel.
Sinds de oprichting in 2018 is COLLECTIBLE uitgegroeid tot een absoluut hoogtepunt in de internationale designkalender. De van oorsprong Brusselse beurs specialiseert zich al van bij de start in hedendaags design en breidde in september 2024 uit met een veelgeprezen eerste editie in New York. COLLECTIBLE is nu stevig geworteld in twee continenten en heeft zichzelf gevestigd als een essentieel trans-Atlantisch evenement waar bezoekers getuige kunnen zijn van wat er zich afspeelt in de wereld van hedendaags design.
De secties MAIN en BESPOKE vormen het hart van COLLECTIBLE en verwelkomen de deelname van respectievelijk internationale galeries en onafhankelijke ontwerpstudio’s om gevestigd en opkomend hedendaags design te presenteren in gecureerde presentaties. De sectie NEW GARDE toont nieuwe galeries, projectruimtes en collectieven die minder dan 3 jaar actief zijn en biedt hen internationale zichtbaarheid. ARCHITECT <=> DESIGNER is een platform exclusief voor professionele architecten en interieurontwerpers om hun nieuwste meubelcollecties tentoon te stellen. De DIALOOG sectie nodigt galeries uit om werken uit de jaren 80 en 90 te combineren met hedendaagse stukken. De sectie CURATED, elk jaar een hoogtepunt van COLLECTIBLE, wordt voorgezeten en samengesteld door de New Yorkse kunstenaar en schrijver Brecht Wright Gander, rond het curatoriële statement ‘The Reality of the Virtual’. De OUTDOOR-sectie, samengesteld door de Rotterdamse beeldend kunstenaar en tuinontwerper Frank Bruggeman, wordt ingehuldigd tijdens de Brusselse beurs van 2024 en nodigt ateliers uit om één buitenontwerp tentoon te stellen in een conceptuele tuin.
COLLECTIBLE zal ook belangrijke institutionele spelers of creatieve bedrijven op het gebied van design en innovatie samenbrengen, waaronder de Grands Prix de la création de la Ville de Paris (Frankrijk), CID Grand-Hornu (België), RADO (Zwitserland), MAISON COMMUN (België) en CUBEX (VK). Nu de natuur een steeds prominentere rol inneemt in hedendaags design, gedreven door de opkomst van biodesign en innovatieve materialen gemaakt van natuurlijke elementen door middel van nieuwe technologieën, is COLLECTIBLE er trots op om Reishi™ van MycoWorks (VS) te presenteren. Dit baanbrekende biomateriaal op basis van mycelium belichaamt de steeds grotere toewijding van de industrie aan duurzaamheid en esthetische experimenten
DE VERSCHILLENDE SECTIES
MAIN
COLLECTIBLE 2025’s MAIN-sectie toont een zorgvuldig samengestelde selectie van stukken op het snijvlak van design, architectuur en kunst en verwelkomt zowel nieuwe als terugkerende exposanten, waaronder ALEOR (België), Augusta (België), BOON_ROOM (Frankrijk), Galerie Paradis (Frankrijk), Max Radford (Londen), MycoWorks (Californië), Soleille Gallery (Ibiza), Stéphanie Frederickx (België), The Millen House (Nederland), Uppercut (Antwerpen), Vasto (Spanje) en Adorno Future 50 (Internationaal).
De online galerie voor verzamelobjecten Adorno heeft Future50 geïntroduceerd, een gecureerde selectie van opkomende ontwerpers die cultureel erfgoed combineren met innovatief materiaalonderzoek. Als onderdeel van de speciale projecten van de beurs presenteert COLLECTIBLE met trots een selectie van Future50, de eerste keer dat deze visionaire talenten samen in het echt worden getoond.
ALEOR, een nieuwe designgalerie die waarde hecht aan biodesign, bio- of geüpcyclede materialen, vakmanschap en de kunst van het ecologisch vertellen van verhalen, is opgericht door Nathalie Guiot als verlengstuk van de Thalie Foundation en zal wereldwijd worden gelanceerd op COLLECTIBLE 2025.
De duurzame designgalerie Augusta werd opgericht door twee zussen, Ariane en Lara van Dievoet, en stelt unieke en innovatieve stukken tentoon die zijn gemaakt door ontwerpers die gebruikmaken van gerecyclede of biogebaseerde materialen. Voor haar tweede deelname aan COLLECTIBLE presenteert Augusta het werk van zes ontwerpers uit Brussel en omgeving die de mogelijkheden van materialen en productietechnieken verkennen met een duurzame benadering en een onderscheidende en high-end esthetiek: Roxane Lahidji, Mathilde Wittock, Eloïse Maës en Audrey Werthle van La Gadoue Atelier, Laure Kasiers en Ariane van Dievoet.
BOON_ROOM werd in september 2018 gelanceerd als conceptgalerie met een uitbundig creatieve visie en een fijne curatie van hedendaagse en tijdloze verzamelobjecten. BOON_ROMM toont een exclusieve nieuwe collectie die speciaal is geproduceerd:: Taes, door Aad Bos. Taes is geïnspireerd op de grandeur van schuine architectonische platforms die van oudsher werden gebruikt voor religieuze, ceremoniële en defensieve doeleinden en combineert historische diepte met hedendaagse expressie.
Galerie Paradis, een pas geopende Parijse designgalerie, toont een solotentoonstelling van de Belgische ontwerper en meubelmaker Dirk Meylaerts. Na jaren in de kunstwereld te hebben gewerkt, keerde Meylaerts in 2020 terug naar het meubelontwerp en koos hij voor een verfijnde, ambachtelijke benadering. Zijn ontwerpen, gemaakt van fijn hout en metaal, zijn een balans tussen minimalisme en structurele innovatie. Galerie Paradis belicht zijn doordachte vakmanschap, waarbij eenvoud en architectonische precisie hand in hand gaan.
De in Londen geboren en gevestigde galeriehouder Max Radford richtte zijn galerie in 2019 op met als doel opkomende Britse ontwerpers in de schijnwerpers te zetten. Hij keert voor de vierde keer terug naar COLLECTIBLE na de bejubelde showcase van vorig jaar en presenteert 16 in Londen gevestigde ontwerpers en kunstenaars, waarvan er 11 nieuw zijn voor de beurs. Onder hen is Ty Locke, wiens werk de betekenisvolle dimensies van huishoudelijke objecten onderzoekt, naast frisse stukken van ontwerpers als Lewis Kemmenoe, wiens Patchwork Cabinets een opvallende favoriet waren op het evenement van vorig jaar.
Soleille Gallery, onlangs geopend in een opvallend gebouw op Ibiza, presenteert een selectie gedurfde werken die een brug slaan tussen kunst, architectuur en design. Voor haar eerste deelname aan COLLECTIBLE zal de galerie een duotentoonstelling presenteren van ontwerpers Marius Ritiu en Ileana Moro, samen met de Nederlandse ontwerper Linde Freya en de jonge Mexicaanse ontwerper en kunstenaar Pilar de Arino.
The Millen House, opgericht in 2022 door architect en curator Niek Schoenmakers, is een galerie en projectruimte gewijd aan het samenbrengen van 20e-eeuwse en hedendaagse kunst, design en architectuur. De collectie van de galerie is geïnspireerd door de rauwe schoonheid van modernistische architectuur en legt de nadruk op sculpturale vorm en functionele kunstzinnigheid.
Voor COLLECTIBLE 2025 toont Uppercut, opgericht en geleid door Scott Lippens, een mix van nieuwe en bestaande werken van Yoon Shun, Bram Vanderbeke, Illya Goldman Gubin, André Jacob, Nicolas Zanoni, Soft Baroque en Sigurd Nis Schelde in een zeer boeiende scenografie met tapijt.
VASTO is een galerie voor opkomende kunst en verzamelobjecten die dient als katalysator voor hedendaagse cultuur – een thuis en een galerie. Het bevordert de dialoog tussen verschillende disciplines – kunst, design en fotografie – en creëert een ruimte waar deze werelden elkaar kruisen. Voor COLLECTIBLE Brussels 2025 presenteert VASTO een gecureerde selectie van opkomende ontwerpers, waaronder Forever Studio, Diego Ramos, Daisuke Yamamoto, Alice Pandolfo, Nico en meer kunstenaars die voortdurend de grenzen van materialen verleggen met een steeds evoluerende mindset.
DIALOGUE
COLLECTIBLE richt zich op hedendaagse creaties, maar erkent ook de invloed van de designgeschiedenis. De sectie DIALOGUE nodigt galeries uit om werken uit de jaren 1980 en 1990 te presenteren naast hedendaagse stukken. Exposanten zijn onder andere Ateliers Jespers (België), Galerie Alain Hens (België), GUSCH x COUR (Duitsland) MBA Fine Arts / Galerie Jais (Frankrijk) en Spazio Viruly (Nederland).
Voortbordurend op de vorige editie toont GUSCH x COUR een dialoog tussen Otto Zapf en Giseok Kim, twee ontwerpers – de een modern en de ander hedendaags – wier minimale, technische en sculpturale ontwerpen moeiteloos de essentie belichamen van de verschillende tijdperken waarin ze werden gecreëerd. Dit jaar presenteren ze hun zitideeën, die niet alleen elkaar aanvullen maar ook aansluiten bij het concept dat ze vorig jaar verkenden met het rekkensysteem.
Voor Atelier Jespers stelt Jean-François Declerq een stand samen die doet denken aan een crypte, waar hedendaagse werken van Federico Greca (de collectie “Move” wordt voor het eerst getoond), André Jacob en Gerard Kuijpers worden gepresenteerd in dialoog met historische stukken van Gruppe Pentagone, Starck, Toni Cordero, Rei Kawakubo en Yonel Lebovici. De installatie, getiteld “Playground”, creëert een meeslepende omgeving waar Franky goes to Hollywood een goth-geïnspireerde sfeer met BDSM-invloeden ontmoet.
Spazio Viruly, gevestigd in Rotterdam, presenteert voor het eerst de aluminium plank van Elvis Wesley, de neon-infused Building Kits van Merijn Haenen en een nieuwe vloerlamp van oprichter Sven Jansse. De tentoonstelling slaat een brug tussen tijdperken door deze hedendaagse werken te combineren met verzamelobjecten uit de jaren 1980 en later, waardoor een dynamisch gesprek ontstaat tussen verleden en heden.
Voor COLLECTIBLE 2025 creëren MBA Fine Arts en Galerie Jaïs een unieke dialoog tussen Japanse keramiek uit de 20e eeuw en hedendaags design. MBA Fine Arts zal werken uit privécollecties presenteren, met de nadruk op sculpturen gemaakt door Japanse keramisten met een diepe gevoeligheid voor materiaal, terwijl Galerie Jaïs een gecureerde selectie van stukken uit de jaren 1950 tot hedendaagse creaties zal tonen. De stand zal het kruispunt van traditie en innovatie benadrukken, waarbij de evolutie van vakmanschap wordt onderzocht door middel van zowel aloude keramiek als modern design.
BESPOKE
Sinds het begin heeft deelname aan COLLECTIBLE geleid tot zeer succesvolle opdrachten. Om werken in opdracht onder de aandacht te brengen, nodigt de BESPOKE-sectie onafhankelijke ontwerpstudio’s uit om hun creaties te presenteren binnen een onderscheidende scenografie. Dit jaar zijn dat onder andere Diederik Schneeman (Nederland), Maarten de Ceulaer (België), Pierre Castignola (Nederland), Tim Teven x Flora Lechner (Nederland), Show not Show (Nederland) en Zaventem Ateliers (België).
De Belgische ontwerper Maarten De Ceulaer presenteert op COLLECTIBLE in maart 2025 met Cairn Lights, een serie op steen gebaseerde armaturen die evenwicht, vakmanschap en verbondenheid met de natuurlijke wereld belichamen.
Nagot, een productontwerpstudio gevestigd in Como en opgericht in 2024, wordt gekenmerkt door een sterke interesse in materialen, zowel ruwe als bewerkte, en door een ambachtelijke benadering van de productie, dankzij de expertise van bekwame ambachtslieden die in het Como-gebied en in Italië werken. Op COLLECTIBLE 2025 presenteert Nagot naast andere ontwerpen ook belangrijke stukken uit de Captive Collection. Een van de lampen laat een lichtbron zien die over een rails beweegt binnen een solide roestvrijstalen structuur.
Zaventem Ateliers, gevestigd binnen de historische muren van een omgebouwde papierfabriek in de buurt van Brussel, is een baanbrekend centrum voor hedendaags design, kunstzinnigheid en vakmanschap, opgericht door de visionaire ontwerper Lionel Jadot. Zaventem Ateliers presenteert 11 van zijn ontwerpers voor deze editie van 2025, waaronder stukken van Aurelien Veyrat, Cedric Van Parys, Grond Studio, Lila Farget, Lionel Jadot en Loumi Le Floc’h.
NEW GARDE
In de afgelopen jaren is er wereldwijd een golf van nieuwe galeries, ontwerpstudio’s en collectieven ontstaan die zich richten op hedendaags design. Deze trend betekent een revitalisering van de collectible design scene, aangewakkerd door de wens om de ontwerpers die hen inspireren beter voor het voetlicht te brengen. COLLECTIBLE 2025 wil deze beweging erkennen door deze opkomende entiteiten een platform te bieden voor internationale erkenning. Tot de galerieën behoren onder andere Laura Dominici + Basil Schu (Oostenrijk), lucie claudia podrabska (Portugal),
DESIGNBUREAU & MADAMBOZARJIANTS (Georgië) en Full Circle (Frankrijk).
De in Wenen gevestigde objectontwerpster Laura Dominici en kunstenaar-botanicus Basil Schu begonnen hun samenwerking in 2024, met een samenwerking die werd gepresenteerd als onderdeel van de gecureerde tentoonstelling OUTDOOR tijdens COLLECTIBLE New-York 2024. Laura Dominici en Basil Schu zijn gefascineerd door de nuances van het dagelijks leven en onderzoeken het suggestieve potentieel van alledaagse voorwerpen, hoe ze de realiteit kunnen verstoren en nieuwe percepties kunnen opwekken. Tijdens COLLECTIBLE 2025 presenteren ze een serie werken waarin objecten die vaak slechts als achtergrondelementen worden gezien – handdoeken – centraal staan en hun rol en betekenis opnieuw definiëren.
CURATED SECTION – De realiteit van het virtuele door Brecht Wright Gander
De CURATED-sectie, elk jaar een hoogtepunt van COLLECTIBLE, dient als platform voor radicale experimenten en ontdekkingen op het gebied van design. Hier worden deelnemers – opkomende en mid-career onafhankelijke ontwerpers en ontwerpstudio’s – uitgenodigd om baanbrekende ideeën en processen in design te verkennen in een uitmuntende scenografie. Voor de editie van dit jaar van COLLECTIBLE Brussels wordt de sectie CURATED voorgezeten en samengesteld door de in New York gevestigde kunstenaar en schrijver Brecht Wright Gander (VS), samen met medejuryleden Adrian Madlener, journalist (VS); Max Radford, galeriehouder (VK); en Olivier Zeitoun, designcurator in het Centre Pompidou, Parijs (Frankrijk).
Rond het curatoriële statement The Reality of the Virtual worden de deelnemende ontwerpers uitgenodigd om zich een ruimte voor te stellen tussen verbeelding en werkelijkheid, waar ideeën vorm krijgen door middel van zowel traditioneel vakmanschap als moderne technologie. Omdat de traditionele scheidslijn tussen hands-on workshops en digitaal ontwerp vervaagt in het tijdperk van VR, AR en AI, toont COLLECTIBLE’s Curated sectie dit jaar werken die digitale innovatie combineren met hands-on expertise.
The Reality if the Virtual presenteert werken van 9+1 (Japan), ACOPE STUDIO (Frankrijk), Adir Yakobi (Israël), Alinea Design Objects (België), ANNE MARIE MAES (België), Chai Dienn (Nederland), Daniel Widrig (UK), Enrichers (Nederland), Gabor Gobi (Hongarije), JANJANSSENWERKEN (Nederland), KIDZ (Nederland), mati sipiora (Polska), nicolette de waart (Nederland), Objets Mito (UK), Sabrina Merayo Nuñez (VS), Soledre (Frankrijk), Studio Elena Genesio (Nederland), Studio Jonas Hejduk (Nederland), Studio Kloak (VS), Studio Martina Dimitrova (Duitsland), Studio NAWA (VS) en Thilo Reich (Duitsland), onder anderen.
ARCHITECT <=> DESIGNER
Terwijl hedendaags design kunst en ambacht blijft combineren, winnen meubels ontworpen door architecten hun traditionele belang terug. COLLECTIBLE introduceert een nieuw platform exclusief voor architecten en interieurontwerpers om hun nieuwste meubelcreaties te presenteren. Dit jaar zal de sectie werken bevatten van ongeveer 12 studio’s, waaronder 11 & SYNDICATE (Zwitserland) andykim.global (VS), Art Attaichi (India), Kerstens Interior (België), M’ama edizioni (Italië), marmo spirito (Frankrijk) MMOOS. (Italië), Mnestra_Sylviane Merchez (België) studio mad (Duitsland), Rebecca Ackaert (België), Zoé Wolker Studio (Portugal) en anderen.
Kerstens is gespecialiseerd in interieurontwerp, meubilair, productontwerp en verzamelobjecten en onthult de Mono Collection, een gedistingeerde serie geïnspireerd op archetypische ontwerpprincipes. De collectie combineert pure lijnen met tijdloze esthetiek en distilleert design tot zijn essentie door symmetrie, proportie en balans te vieren. Als pronkstuk presenteert Kerstens een Mono bijzettafel in gelimiteerde oplage, vervaardigd uit massief glas door Tsjechische meesterkunstenaars, die een exclusief voorproefje biedt van deze buitengewone mix van minimalisme en vakmanschap.
M’ama edizioni, in 2023 opgericht door architect en ontwerper Federica Zama, presenteert Ballerina, een onderscheidend keukenconcept dat functionaliteit combineert met creativiteit. De Ballerina zal worden aangekleed met een speciaal Carosello-gordijn, dat de lijn van objecten voor Eleit van ontwerpster Arianna De Luca weerspiegelt en een harmonieuze visuele dialoog creëert. Dit gordijn, geïnspireerd op de tijdloze magie van Victoriaanse carrousels, voegt een speels en artistiek tintje toe aan de keuken.
Zoé Wolker, oprichter van Zoé Wolker Studio in Lissabon, presenteert de AME Collection, een sculpturale serie waarin de puurheid van geometrische vormen en hun wisselwerking met licht wordt onderzocht. Met een balans tussen stevigheid en vloeibaarheid verandert elk stuk in een architectonisch statement, waarbij reflecterende oppervlakken en gedurfde vormen een gevoel van moderne verfijning creëren.
OUTDOOR
OUTDOOR werd in maart 2024 met succes ingehuldigd in Brussel en werd gecreëerd om tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar buitenmeubilair van hoge kwaliteit, een categorie die verrassend moeilijk te vinden blijft. Vorig jaar werd de sectie samengesteld door de bekende landschapsarchitect Bas Smets (landschapsarchitect voor de Notre Dame de Paris) en Art Director Eliane Le Roux. Voor 2025 zal de OUTDOOR-sectie worden samengesteld door de Rotterdamse beeldend kunstenaar en tuinontwerper Frank Bruggeman, wiens praktijk kunst, design en landschap naadloos in elkaar over laat gaan. Bruggeman ontwierp eerder verschillende tuin-gerelateerde tentoonstellingen voor het Nieuwe Instituut in Rotterdam en zijn werk blijft het snijvlak van deze disciplines verkennen.
SCENOGRAFIE
Pauline Leprince, een interieurarchitecte en designer uit Parijs die bekend staat om haar opvallende lijnen en doordachte materiaalkeuzes, zal dienen als scenograaf voor COLLECTIBLE Brussels 2025, in samenwerking met het Belgische merk Bellerose. Haar scenografie voor COLLECTIBLE Brussels 2025, getiteld Mythology of Functionality – A Symbolic Reading, onderzoekt de verkenning van ruimtes door een narratieve en zintuiglijke lens. Het doel is om een meeslepende ervaring te creëren waarbij ruwe materialen en enscenering onze perceptie van functie veranderen, waarbij hun gebruik opnieuw wordt verbeeld om een diepere, symbolische interpretatie te onthullen.
Het CURATED gedeelte wordt ontworpen door de Chinese kunstenaar en ontwerper Duyi Han, die samenwerkt met Salon 94 en opmerkelijke scenografie ontwerpt voor musea. Voor COLLECTIBLE 2025 zal hij de vloer van de tentoonstelling met de hand beschilderen, waarbij hij een abstracte compositie creëert op basis van het uiterlijk en de plaatsing van de tentoongestelde meubels. Dit schilderij is ontworpen met behulp van AI en weerspiegelt het leer- en syntheseproces van AI, waarbij vormen vervagen, samensmelten en verschuiven en lijken op een beeld dat voortdurend wordt getraind – het nadert zijn oplossing maar wordt nooit helemaal duidelijk.
SELECTIECOMITÉS
Dit jaar worden de belangrijkste deelnemers aan de beurs geselecteerd door een gerenommeerd selectiecomité uit de wereldwijde design- en creatieve sectoren, waaronder Mette Barford, hoofdredacteur van Ark Journal (Denemarken); Prof. Tulga Beyerle, directeur van het Museum of Arts and Crafts, Hamburg (Duitsland); Lidewij Edelkoort, trendforecaster (Nederland); en Dorothée Meilichzon, interieurontwerper (Frankrijk). Samen met de oprichters van de beurs zetten zij zich in voor het bevorderen van de kernwaarden samenwerking, ontdekking en creatieve uitwisseling die het unieke karakter van de beurs binnen de designwereld definiëren.
Het selectiecomité voor de CURATED-sectie 2025 wordt voorgezeten en samengesteld door de in New York gevestigde kunstenaar en schrijver Brecht Wright Gander (VS), samen met andere juryleden Adrian Madlener, journalist (VS); Max Radford, galeriehouder (VK); en Olivier Zeitoun, designcurator in het Centre Pompidou, Parijs (Frankrijk).
De OUTDOOR-sectie is samengesteld door de Rotterdamse beeldend kunstenaar en tuinontwerper Frank Bruggeman.
OVER COLLECTIBLE
COLLECTIBLE werd in 2018 opgericht door kunst- en designprofessionals Clélie Debehault en Liv Vaisberg en is de enige beurs ter wereld die zich uitsluitend richt op 21e-eeuws design. COLLECTIBLE wijkt af van de traditionele beursformule en probeert het concept te herinterpreteren door bezoekers de kans te bieden zich onder te dompelen in een open, geïntegreerde ruimte die galeries, designstudio’s, instellingen en stichtingen samenbrengt. COLLECTIBLE wordt gepresenteerd in het centrum van Brussel en draagt ertoe bij dat België een plaats van innovatie en een bruisende bestemming voor internationaal design wordt. In september 2024 lanceerde COLLECTIBLE zijn eerste editie in New York.
DE OPRICHTERS
Clélie Debehault is kunst- en designconsultant in Parijs en Brussel. Haar professionele expertise bestrijkt zowel de primaire als de secundaire markt. Ze was directeur van Galerie Vedovi in Brussel en associate director van Galerie Templon in Parijs en adviseert nu bedrijven, waaronder luxemerken, online platforms, galeries, architecten en ontwerpers, over de nationale en internationale ontwikkeling van hun kunst- en designactiviteiten.
Liv Vaisberg, internationaal art director en gevestigd in Rotterdam, brengt haar innovatieve ideeën en ervaring met kunstbeurzen mee naar COLLECTIBLE. Ze is initiatiefnemer van het kunst- en designcentrum de Huidenclub in Rotterdam, medeoprichter van POPPOSITIONS – een beurs gewijd aan opkomende kunst gevestigd in Brussel – en A Performance Affair – de eerste beurs gewijd aan performance kunst – en voormalig mededirecteur van Independent Brussels, de Brusselse tegenhanger van de New Yorkse avant-garde beurs.
PRAKTISCHE INFORMATIE
COLLECTIBLE
13-16 maart 2025
Vanderborght gebouw
Schildknaapstraat 50,
1000 Brussel
www.collectible.design
Openings- en vernissagedata :
Woensdag 12 maart 2025
Persvoorstelling en persconferentie: 10u – 12u
VIP en professionele vernissage: vanaf 12u Opening: 18u tot 21u
Open voor het publiek :
Donderdag 13 maart tot zondag 16 maart 2025
Foto: Club Paradis