Delhaize wil minimaal de helft plantaardig assortiment tegen 2030

Plantbased producten in de kijker tijdens Veggie Challenge

Delhaize maakt een belangrijke stap in de richting van een duurzamer voedingsaanbod. Het is de ambitie van de retailer om tegen 2030 minimaal de helft plantaardige eiwithoudende voedingsmiddelen aan te bieden. Delhaize wil op deze manier klanten verder inspireren en in staat stellen om gezondere en bewustere keuzes te maken. Een geleidelijke verschuiving naar meer plantaardige eiwitten is daarnaast ook een belangrijk onderdeel van Delhaize’s plan om haar CO2-uitstoot en de impact ervan op de natuur te reduceren.

“Onze klanten zoeken steeds vaker naar plant-based opties, en we willen hen daarin blijven ondersteunen door ons aanbod verder te diversifiëren,” zegt Charlotte De Vroey, Sustainability Director bij Delhaize. “Met de verhoging van het aantal plantaardige producten willen we niet alleen tegemoetkomen aan de vraag, maar ook een actieve bijdrage leveren aan de verduurzaming van de voedselindustrie.”

Deze ambitie past binnen de bredere duurzaamheidsstrategie van Delhaize, die focust op het verminderen van de ecologische voetafdruk en het aanbieden van gezondere en lokale producten. Plantaardige producten hebben bewezen minder impact te hebben op het milieu en dragen bij aan een gezonde levensstijl. Daarnaast blijft de retailer zich inzetten voor het verduurzamen van producten van dierlijke oorsprong.

Met een groot plantaardig aanbod wil de retailer plantbased meer op de kaart zetten, consumenten laten afwisselen en ervaren dat plantaardig eten net zo lekker en veelzijdig kan zijn. De komende jaren zal Delhaize blijven investeren in nieuwe plantaardige producten, met het doel om zowel bestaande als nieuwe klanten te inspireren tot duurzamere keuzes.

Trotse partner van de Veggie Challenge

Delhaize ondersteunt al jaren de evolutie naar een gezonder en duurzamer voedingspatroon door plantaardige producten gemakkelijker toegankelijk te maken en te inspireren met snelle en eenvoudige recepten. Twee jaar geleden introduceerde de retailer de ‘Plant-Based!’ verpakking voor zijn eigen producten, met als doel het assortiment tegen 2025 te verdubbelen. Momenteel bevat het assortiment bijna 500 plantaardige producten, waaronder het huismerk “Plant-Based!”.

De Veggie Challenge in maart past dan ook perfect binnen de strategie van Delhaize om Belgen aan te moedigen een flexitarisch dieet te omarmen. In 2024 namen meer dan 5800 Belgen en meer dan 636.000 mensen wereldwijd deel aan de Veggie Challenge. 35% van de Belgen is inmiddels bekend met het initiatief. Van de deelnemers koos 40% voor de veggie-uitdaging, 41% voor flexitarisch en 19% voor vegan. Door een maand lang plantaardig te eten, bespaar je per persoon 62 kg CO2, 36.000 liter water en 80 m² natuur.

Lokaal, gezond en duurzaam voor iedereen

Uit de meest recente Business Impact Assessment (BIA) studie van Sciensano blijkt dat Delhaize niet alleen een leidende rol speelt op het vlak van gezondheid, maar nu ook voor het eerst erkend wordt voor duurzaamheid. De retailer ontvangt deze erkenning voor haar verantwoorde initiatieven en het brede aanbod van gezonde producten. Deze dubbele erkenning benadrukt de kracht van Delhaize’s strategie, die klanten ondersteunt bij het maken van bewuste keuzes die goed zijn voor zowel henzelf als de planeet. Of het nu gaat om het bevorderen van gezonde voeding, het aanpakken van klimaatverandering of het beperken van voedselverspilling, Delhaize blijft met innovatieve oplossingen en ambitieuze doelen bouwen aan een toekomst waarin gezondheid en duurzaamheid centraal staan. Via deelname aan het Science Based Targets-initiatief (SBTi) streeft de retailer ernaar om tegen 2030 de CO₂-uitstoot in de keten met 45% te verminderen ten opzichte van 2018.

Foto: Delhaize

Related Posts

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.