Ruwbouw Oosterweelknooppunt gestart

Net voor de jaarwissel is op de werf van het Oosterweelknooppunt een belangrijke nieuwe fase aangebroken. Bouwheer Lantis en aannemer Rinkoniên Oosterweelknoop* starten met de betonwerken voor de definitieve constructie van een nieuw toekomstig op- en afrittencomplex ter hoogte van het Noordkasteel. Vandaag wordt een gewapende vloerplaat van circa één meter dik gegoten, waarover later het verkeer van en naar de Scheldetunnel en de Kanaaltunnels zal rijden. Het Oosterweelknooppunt brengt met zijn strategische ligging de Antwerpse Ring rechtstreeks tot in het havengebied en versterkt zo de bereikbaarheid van de haven, Vlaanderens economische motor.

Eerste vloerplaat markeert start ruwbouw

Sinds de zomer van 2024 werd intensief gewerkt aan de betonnen diepwanden die de droge bouwkuip vormen. Nu de diepwanden en een eerste deel van de grondwerken klaar zijn starten voor het eerst de betonwerken van het knooppunt zelf.

“Vandaag wordt voor het eerst beton voor de definitieve constructie van het Oosterweelknooppunt gestort. Het gaat om een eerste deel van de vloerplaat in het op- en afrittencomplex,” zegt Sven Somers, projectdirecteur bij Lantis. “We starten deze maand ook met de vloer van de waterkelder onder het knooppunt, die later regen- en wegdekwater zal opvangen. Na het kerstverlof volgen de wanden van de waterkelder en gaan we verder met de tunnelvloeren.”

Paperclip en tunnelkokers

Het nieuwe Oosterweelknooppunt is een complexe combinatie van op- en afritten en tunnels. Het op- en afrittencomplex ligt verdiept, zo’n 29 meter onder het maaiveld. Door zijn kenmerkende vorm wordt dit deel ook wel de ‘paperclip’ genoemd. Vanaf het op- en afrittencomplex vertrekken tunnelkokers richting de Kanaaltunnels in het Albertkanaal, die op hun beurt aansluiten op de Antwerpse Ring. De tunnels vanaf het Oosterweelknooppunt zijn overkapt met daarop het toekomstige Ringpark Noordkasteel, een nieuwe groene verbinding tussen stad en havengebied.

Sleutelinfrastructuur voor haven en stad  

Het Oosterweelknooppunt brengt de Antwerpse Ring tot in de haven en biedt zo een stevige boost voor de bereikbaarheid van haven en stad. Het verkeer kan langer op de snelweg blijven en rijdt minder dwars door de stad. Port of Antwerp-Bruges is de tweede grootste haven van Europa en daarmee een belangrijke schakel in de wereldwijde, logistieke keten. Een goede bereikbaarheid stimuleert handel en investeringen, en dat is essentieel voor de Vlaamse, Belgische en Europese economie.

Vanuit het knooppunt sluiten bestuurders rechtstreeks aan op de Scheldetunnel richting Linkeroever. Wie naar Nederland of het zuiden reist, kan vlot doorrijden via de Kanaaltunnels naar de nieuwe Ring. Wie de snelweg verlaat, neemt de afrit naar de haven en het Eilandje.

*Rinkoniên Oosterweelknoop is een consortium van de bedrijven Artes Group, CIT Blaton, Stadsbader, Mobilis en Boskalis.

Foto: Lantis

Related Posts

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.