Het zesde deel van de Scheldetunnel is succesvol afgezonken. Sinds afgelopen nacht ligt de betonnen kanjer op de tijdelijke steunpunten op de bodem van de Schelde. Aannemer TM COTU* werkt de komende dagen aan de laatste fase: het onderstromen. Daarbij wordt via speciale leidingen in het tunneldeel een mengsel van water en zand gepompt. Dit mengsel vult de ruimte onder het tunneldeel helemaal op. Zo krijgt het zijn vaste fundering en komt het volledig op de bodem van de Schelde te steunen. Voor deze werken blijft de Schelde nog gestremd tot 16 november om 4.00 uur ’s nachts**.
Nu zes delen op hun plaats liggen, moeten er nog twee worden afgezonken. Het voorlaatste deel staat gepland op 29 november**. Dat deel sluit aan op de werf van de inrit aan rechteroever. Daarna volgt het laatste deel dat tunneldeel zes met acht verbindt. Dat wordt voorzien op 14 december**.
Scheldetunnel maakt Ring mee rond
De Scheldetunnel is een cruciale schakel in de Oosterweelverbinding en biedt een derde Scheldekruising in Antwerpen van het Sint-Annabos op Linkeroever tot het gebied van het Noordkasteel op de rechteroever. Daar sluit de tunnel aan op het toekomstige Oosterweelknooppunt.
De Scheldetunnel bestaat uit twee kokers voor autoverkeer, een vluchtkoker en een zes meter brede fietskoker. Vanaf 2028 kunnen fietsers de Scheldetunnel gebruiken, het autoverkeer volgt in 2030. De volledige Oosterweelverbinding is klaar in 2033.
*TM COTU staat voor Tijdelijke Maatschap Combinatie Oosterweeltunnel. De groep bestaat uit de Belgische bouwgroepen BESIX, Stadsbader Contractors, DEME en Jan De Nul.
**De planning is onder voorbehoud en afhankelijk van heel wat factoren zoals weer, wind, stroming en getijden.
Foto: Lantis












