Werken Schijnkoker Merksem helemaal afgerond

In Merksem werd de afgelopen jaren hard gewerkt aan de voorbereidingen voor de Oosterweelwerken. Deze week rondden we ons grootste voorbereidend werk hier af: het verleggen van de Schijnkoker. Deze betonnen koker vormde een obstakel voor de bouw van de Bypass en de aanleg van de verdiepte ring. Om de Merksemse wijk Rietschoorvelden ook in de toekomst te beschermen tegen overstromingen, bouwden we eerst een nieuwe koker vooraleer we de oude uitbraken. De nieuwe koker namen we vorige zomer in gebruik. Sinds deze week zijn ook de afbraakwerken aan de oude koker achter de rug. Nu is de zone tussen de wijk Rietschoorvelden en de Antwerpse Ring helemaal klaar voor de aanleg van de Bypass. 

Met de Oosterweelwerken leggen we de snelweg niet alleen dieper in de grond, we bouwen ook grote overkappingen over de nieuwe snelweg. Daarvoor lag de oude Schijnkoker in de weg. Om te voorkomen dat de wijk terug wordt blootgesteld aan wateroverlast, bouwden we de afgelopen jaren eerst een nieuwe Schijnkoker, dichter bij de wijk. Ook verlegden we water- en gasleidingen en rioleringen. In de zomer van 2024 namen we het laatste deel van de nieuwe Schijnkoker in dienst. Daarna startten we aan de afbraakwerken van de oude koker.

Van rivier tot overstromingsbuffer

Vlak naast de E19 in Merksem loopt de Schijnkoker, een restant van de vroeger ingekokerde rivier Schijn. Na hevige overstromingen in de jaren ’90 van de vorige eeuw, kreeg de rivier een knip ter hoogte van het Albertkanaal. De kokers bleven in de grond achter en deden sindsdien dienst als buffer. Konden de gewone rioleringen het regenwater niet slikken? Dan liepen ze over in de Schijnkoker, waardoor de wijk beschermd was tegen overstromingen.

Hallo Bypass, bye bye viaduct

Nu alle obstakels uit de ondergrond verwijderd zijn, is de weg vrijgemaakt voor de bouw van de Bypass. Dankzij deze tijdelijke snelweg langs de huidige R1 blijft het verkeer tijdens de Oosterweelwerken op de snelweg én weg uit de woonwijken van Deurne en Merksem.

Vanaf eind 2025 zal het verkeer richting Nederland al vanaf het Sportpaleis op de Bypass rijden, zodat we het eerste deel van het oude viaduct kunnen afbreken. Weer een stap dichter bij het uiteindelijke doel: een mobielere en meer leefbare stad en het wegwerken van de betonnen barrière die het viaduct vandaag vormt.

Foto: Copyright Lantis-Roco

Related Posts

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.