Week van Coeliakie: tot 200% volumegroei in glutenvrij assortiment bij Delhaize

Klant zoekt én vindt vlot glutenvrije alternatieven

In de aanloop naar de Internationale Week van Coeliakie (13 t.e.m. 19 mei 2025) onderstreept Delhaize het belang van een toegankelijk glutenvrij aanbod. De vraag naar glutenvrije producten zit al jaren in de lift. Dat blijkt ook uit de laatste verkoopcijfers: in 2024 groeide de verkoop van diepvriesproducten zonder gluten met 9%, vers glutenvrij brood kende een stijging van 15%, en de categorie glutenvrije patisserie sprong er met een toename van maar liefst 200% uit. Dit toont aan dat glutenvrije alternatieven een vaste waarde zijn geworden binnen het Delhaize assortiment.

Gezonde voeding voor elk dieet

Voor meer dan 100.000 Belgen met coeliakie is glutenvrij eten geen keuze, maar een noodzaak. Onder de noemer Gluten Free – Caring Food biedt Delhaize het hele jaar door een zorgvuldig samengesteld glutenvrij aanbod, bestaande uit zowel nationale merken als eigen huismerkproducten. Meer dan 550 winkels dragen dit assortiment, afgestemd op de dagelijkse noden van klanten met coeliakie en glutenintolerantie.

Onze klanten vinden vandaag makkelijker dan ooit een glutenvrij alternatief in hun vertrouwde Delhaize-winkel,” zegt Alexandros Boussis, SVP Commerce & Marketing bij Delhaize. “Dat is geen toeval, maar het resultaat van een doordachte aanpak die inspeelt op reële noden. Als retailer nemen we graag onze verantwoordelijkheid op om onze klanten te begeleiden bij gezondere voedingskeuzes voor elk dieet.

Glutenvrije favorieten

Binnen het droogassortiment zijn er enkele duidelijke favorieten bij de klanten van Delhaize. De Wasa glutenvrije en lactosevrije crackers blijven een vaste waarde, terwijl ook producten onder het Delhaize huismerk het uitstekend doen — zoals de granola met chocolade en cashew en de glutenvrije havervlokken.

In de diepvriesafdeling versterkt Delhaize zijn aanbod dankzij een samenwerking met specialist Schär, goed voor twaalf referenties. Bekende merken zoals Chimay, Iglo en Dr. Oetker vervolledigen het aanbod.

We willen de Delhaize zijn voor alle klanten en daarbij ook een antwoord bieden op alle dieetbehoeften of intoleranties,” voegt Alexandros Boussis toe. “We blijven investeren in een kwaliteitsaanbod dat onze klanten gemakkelijk kunnen herkennen en vertrouwen.”

Lokaal, gezond en duurzaam voor iedereen

Uit de meest recente Business Impact Assessment (BIA) studie van Sciensano blijkt dat Delhaize niet alleen een leidende rol speelt op het vlak van gezondheid, maar nu ook voor het eerst erkend wordt voor duurzaamheid. De retailer ontvangt deze erkenning voor haar verantwoorde initiatieven en het brede aanbod van gezonde producten. Deze dubbele erkenning benadrukt de kracht van Delhaize’s strategie, die klanten ondersteunt bij het maken van bewuste keuzes die goed zijn voor zowel henzelf als de planeet. Of het nu gaat om het bevorderen van gezonde voeding, het aanpakken van klimaatverandering of het beperken van voedselverspilling, Delhaize blijft met innovatieve oplossingen en ambitieuze doelen bouwen aan een toekomst waarin gezondheid en duurzaamheid centraal staan. Via deelname aan het Science Based Targets-initiatief (SBTi) streeft de retailer ernaar om tegen 2030 de CO₂-uitstoot in de keten met 45% te verminderen ten opzichte van 2018.

Foto: Delhaize

Related Posts

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.