Unieke ontwerptekening is laatste herinnering aan verdwenen glasraam Sint-Romboutskathedraal
Museum Hof van Busleyden toont vanaf vandaag een uniek Vlaams Topstuk. Het Aartsbisschoppelijk Archief Mechelen geeft Ontwerp voor een glasraam met stamboom van Karel V in bruikleen. De komende drie maanden krijgt de ontwerptekening van Jan van Roome een plek in de vaste opstelling van het museum.
Herontdek het museum
Museum Hof van Busleyden trakteert zijn bezoekers regelmatig op iets nieuws. “Naast de focustentoonstelling Rik Wouters & Nel: muze en manager, die precies één maand geleden opende, kan je ook in onze vaste opstelling regelmatig nieuwe werken bewonderen”, vertelt Lianne Kamminga, directeur van Museum Hof van Busleyden. “Zo tonen we vanaf vandaag een bijzondere tekening uit 1521 van Jan van Roome. Ze maakt deel uit van de collectie Sint-Romboutskathedraal van het Aartsbisschoppelijk Archief Mechelen, die het werk drie maanden in bruikleen geeft aan het museum.”
Knap staaltje PR
De tekening verbeeldt de stamboom van Karel V, omringd door zijn machtige Bourgondisch-Habsburgse familie. Karel V staat onderaan in het midden afgebeeld, met rechts van hem zijn broer Ferdinand. Helemaal bovenaan staat de hoogste vorm van macht binnen het katholieke geloof: Jezus Christus, die tijdens het Laatste Oordeel het lot van de mensheid bepaalt. In deze tekening is Christus in rechte lijn verbonden met Karel V en zijn broer. Het is dan ook een knap staaltje PR van de keizer die zo zijn machtige positie bevestigt.
Mechelse geschiedenis
De maker van de ontwerptekening is de veelzijdige renaissancekunstenaar Jan van Roome. “Naast ontwerper van glasramen en wandtapijten was hij ook een begenadigd schilder”, aldus schepen van Erfgoed Greet Geypen. “Van Roome maakte deze ontwerptekening voor een monumentaal glasraam dat ooit in de Sint-Romboutskathedraal te zien was. Het werd geplaatst in 1522 maar overleefde de Franse Revolutie helaas niet. Dat maakt van deze tekening de laatste tastbare herinnering aan een stukje Mechelse geschiedenis.”
Omdat werken op papier kwetsbaar zijn, kan de ontwerptekening niet permanent getoond worden. In 2021 was ze nog te bewonderen in de tentoonstelling Kinderen van de Renaissance. Vanaf vandaag zal ze precies drie maanden te zien zijn in de vaste opstelling van het museum.
Foto: © Sophie Nuytten












