Sinds 2018 werkt stad Antwerpen aan het koppelen van de kruispunten in eigen beheer aan de verkeerscomputer ‘VLCC’ (VerkeersLichtenCoördinatieCentrale). Die oefening is nu achter de rug, wat resulteert in een sterke daling van het aantal conflicten tussen verkeersdeelnemers, en een vlottere doorstroming.
Stad Antwerpen heeft 139 kruispunten op haar grondgebied in eigen beheer. Ondertussen zijn daarvan 114 aangesloten op de VLCC, een project waarvoor de stad nauw samenwerkte met het Agentschap Wegen en Verkeer.
Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “Door de lichtenregelingen op stadskruispunten aan te sluiten op de verkeerscomputer bereiken we 2 dingen: het aantal conflicten op die kruispunten neemt sterk af, en de doorstroming van het verkeer verbetert. Dat resulteert in een veiligere stad, en het openbaar vervoer rijdt stipter en frequenter.”
Afname van conflicten
Alle kruispunten die worden aangesloten op de VLCC wil de stad bij voorkeur ook volledig conflictvrij maken. Conflictvrij betekent dat alle verkeersdeelnemers apart groen krijgen. Als de impact op de doorstroming hierdoor te groot wordt, wordt een uitzondering gemaakt. Op die kruispunten die niet volledig conflictvrij kunnen worden gemaakt, wordt het conflict telkens aangegeven via een knipperlicht.
Schepen Kennis: “Vergeleken met de oude situatie is er bij de kruispunten die verbonden zijn met de VLCC een afname van 57% van het totale aantal mogelijke conflicten, en een daling van 59% in mogelijke conflicten tussen gemotoriseerd verkeer en voetgangers of fietsers.”
Betere doorstroming openbaar vervoer
Op alle aangesloten kruispunten zijn meerdere verschillende lichtenregelingen en wachttijden mogelijk. Die worden vanop afstand gemonitord en geprogrammeerd. De detectie van alle aanwezige weggebruikers bepaalt telkens welke lichtenregeling op dat moment van toepassing is, en welk vervoermiddel prioriteit krijgt. Deze manier van werken blijkt voor een vlottere doorstroming van het verkeer te zorgen. Dat is met name zo voor het openbaar vervoer.
Schepen Kennis: “Zeker op de grote tram- en buslijnen, zoals over de Leien, is er door het voorrang geven aan het openbaar vervoer sprake van tijdswinst voor de reizigers.”
Voor de resterende kruispunten wordt nog onderzocht of de verkeerslichten er kunnen worden verwijderd, ofwel staat er een heraanleg gepland waardoor de aansluiting op de verkeerscomputer later zal plaatsvinden.