‘HoorLINK’ wijst jeugd op de gevaren van lawaaiblootstelling
Gehoorschade is de meest voorkomende zintuiglijke aandoening en treft maar liefst 360 miljoen mensen wereldwijd. Vooral jongeren zijn zich niet altijd bewust van de impact die lawaai heeft op hun gehoor. Op 3 maart, de Internationale Dag van het Gehoor, lanceert de Universiteit Antwerpen daarom ‘HoorLINK’: een lespakket dat jongeren sensibiliseert over gehoorschade.
Hoofdtelefoon op, volumeknop open en gaan. Jongeren luisteren steeds vaker naar muziek via oortjes of koptelefoons. Fijn om naar te luisteren, dat zeker, maar niet zonder risico: naar schatting lopen wereldwijd 1 miljard jongeren gevaar op gehoorschade door overmatige blootstelling aan lawaai. Vaak staan ze niet stil bij de gevolgen voor hun gezondheid, zoals tinnitus of verminderd gehoor. Deze fysieke klachten kunnen op hun beurt een negatieve invloed hebben op het mentaal welzijn. Jongeren met gehoorschade geven bijvoorbeeld aan zich moeilijker te kunnen concentreren, minder makkelijk in slaap te vallen en vaker gevoelens van angst of neerslachtigheid te ervaren.
Voorkomen boven genezen
Om het bewustzijn rond gehoorschade bij jongeren te vergroten, heeft de Universiteit Antwerpen het lespakket ‘HoorLINK’ ontwikkeld. Daarvoor sloeg ze de handen in elkaar met verscheidene partners: Djapo, De Tuut van Tegenwoordig, Liantis en MED-EL. “Ons onderzoek focust zich in de eerste plaats op het oplossen van gehoorproblemen,” vertelt Laure Jacquemin, professor audiologie (UAntwerpen) en een van de drijvende krachten achter het project. “Maar nog beter is het om gehoorschade te voorkomen door jongeren bewust te maken van de risico’s en gevolgen.”
Daarvoor is correcte en toegankelijke informatie essentieel. Jacquemin: “‘HoorLINK’ vormt een mooie brug tussen wetenschap en onderwijs. Wij, als onderzoekers, beschikken over uitgebreide kennis over gehoor(schade), terwijl leerkrachten deze info op een heldere, interactieve en boeiende manier kunnen overbrengen op hun leerlingen.”
Explainers, getuigenissen en een app
“Leerkrachten kunnen het lesmateriaal van ‘HoorLINK’ online downloaden,” legt Jacquemin uit. “Het pakket bevat audiovisueel materiaal van de Universiteit van Vlaanderen én een nieuwe KLAAR-reeks van VRT, met explainers en treffende getuigenissen rond gehoorschade.”
“Maar de lessen omvatten niet alleen theorie,” vervolgt ze. “Aan de hand van experimenten en inlevingsopdrachten gaan leerlingen zelf actief met de leerstof aan de slag. Zo ontdekken ze hoe luid het nu echt is op school of in de stad, en meten ze hun eigen gehoor en dat van hun omgeving met behulp van een app, ontwikkeld door de Wereldgezondheidsorganisatie.”
Op 3 maart publiceert UAntwerpen ‘HoorLINK’ online. Het pakket bestaat uit vijf lessen: de werking van geluid, het gehoor, gehoorschade en tinnitus, gehoorschade voorkomen en leven met slechthorendheid. “Op 17 maart organiseren we een eerste nascholing voor leerkrachten,” voegt Jacquemin toe. “Deze is niet verplicht, maar kan leerkrachten helpen om het lespakket optimaal in te zetten.”
Foto: UAntwerpen