Tunneldeel Scheldetunnel vanaf dit weekend aangesloten op rechteroever

Op zaterdag 29 november* staat de voorlaatste afzinkoperatie van de Scheldetunnel op de agenda. Bouwheer Lantis en aannemer TM COTU** sluiten voor het eerst tunneldeel nummer acht aan op de rechteroever in Antwerpen. In de toekomst zal het verkeer hier vertrekken en aankomen in het nieuwe Oosterweelknooppunt, een belangrijk op- en afritten complex voor de haven en het noorden van de stad, dat zo de Antwerpse ring mee rond maakt. Later dit jaar* wordt het laatste tunneldeel – tunneldeel zeven – tussen tunneldeel zes en acht in geplaatst.

De verbinding tussen de Scheldetunnel en de infrastructuur op de rechteroever wordt gerealiseerd volgens dezelfde methode als bij eerder afgezonken tunneldelen. Inmiddels is de laatste stalen tussenwand, die de toekomstige inrit van de Schelde scheidde, verwijderd. Er zijn dus geen obstakels meer tussen de inrit en het te koppelen tunneldeel dit weekend. Naar verwachting kan begin volgende week, nadat het deel is afgezonken, de deur in het tussenschot tussen de rechteroever en het tunneldeel worden geopend, waarmee de connectie een feit is. Er blijft echter nog steeds een opening tussen tunneldeel acht en zes; tunneldeel zeven wordt als laatste afgezonken in het midden van december.

Tunnelmond rechteroever

De afgelopen jaren werd op de rechteroever intensief gewerkt ter voorbereiding op dit moment. De complexe werkzaamheden, van aanvang tot bijna volledige oplevering van de tunnelmond, namen ongeveer 4,5 jaar in beslag. Voor de bouw van de tunnelmond en de aansluiting van het tunneldeel moest eerst zo veel mogelijk ruimte worden gecreëerd, waarbij een deel van de dijk is afgegraven. Ter vervanging hiervan werd een betonnen keerwand langs de Scheldelaan geplaatst, die momenteel tijdelijk de functie van dijk vervult.

Waarom deel acht vóor zeven komt

De Scheldetunnel volgt een bocht van de linker- naar rechteroever. Daarom heeft elk deel een unieke kromming en volgnummer op basis van zijn uiteindelijke positie. Tunneldeel nummer één tot en met zes liggen al netjes in volgorde op elkaar aangesloten op de Scheldebodem. Op 29 november* is nummer acht aan de beurt, pas daarna volgt deel zeven als laatste:

“De afzinkoperaties van deel acht en deel zeven zijn complex omdat de werkruimte steeds kleiner wordt,” zegt Auke Lubach, Projectmanager bij Immontec en afzinkcommandant voor het merendeel van de tunneldelen. “Met de plaatsing van tunneldeel acht werken we dicht bij de oever, waar de Schelde minder diep is. Omdat we hier ruimte nodig hebben om deel acht in positie te brengen en tegen te tunnelinrit op de oever aan te trekken, leggen we deel zeven pas als laatste op de bodem. Anders zou die in de weg liggen.”

Kijk mee vanaf de dijk op Linkeroever

Het afzinken van dit tunneldeel is opnieuw te bekijken vanaf het uitkijkpunt op de dijk op Linkeroever. De hele dag hebben voorbijgangers uitzicht op de werken. Ook tijdens het allerlaatste afzinken van tunneldeel zeven kan je terecht aan hetzelfde uitkijkpunt. Dat staat gepland op zondag 14 december*. Bouwheer Lantis nodigt dan bezoekers talrijk uit om de ploegen nog een laatste keer aan te moedigen en te bedanken voor het harde werk van het afgelopen jaar. Geïnteresseerden blijven steeds op de hoogte via www.kanjersopkomst.be en de sociale media van de Oosterweelverbinding.

Scheldetunnel maakt Ring mee rond  

De Scheldetunnel verbindt de linkeroever van Antwerpen met de zuidelijke haven en het Eilandje op de rechteroever. Op Linkeroever, sluit de tunnel aan op het verkeersknooppunt van de Ring en de E34 richting Knokke. Aan de rechteroever komt de tunnel bovengronds bij het Noordkasteel, waar deze aansluit op het toekomstige Oosterweelknooppunt.

De Scheldetunnel bestaat uit twee kokers voor autoverkeer, een vluchtkoker en een zes meter brede fietskoker. Vanaf 2028 kunnen fietsers de Scheldetunnel gebruiken, het autoverkeer volgt in 2030. De volledige Oosterweelverbinding is klaar in 2033.

*De planning is onder voorbehoud en afhankelijk van heel wat factoren zoals weer, wind, stroming en getijden.

**TM COTU staat voor Tijdelijke Maatschap Combinatie Oosterweeltunnel. De groep bestaat uit de Belgische bouwgroepen BESIX, Stadsbader Contractors, DEME en Jan De Nul.

Foto: Oosterweelverbinding

Related Posts

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.