Van 12 oktober 2024 tot 5 januari 2025 verkent de tentoonstelling Love is Louder in Bozar (Paleis voor Schone Kunsten van Brussel) de vele facetten van de liefde, haar spanningen en haar verschillende gedaantes. In tijden van toenemende polarisatie focust de tentoonstelling op wat ons (ver)bindt.
De tentoonstelling navigeert tussen het persoonlijke en het politieke, tussen het intieme en het publieke. De bezoeker verkent de drie dimensies van liefde: de romantische liefde, de familiebanden en vriendschap en, tot slot, een breder sociaal begrip van liefde.
Van de Summer of Love van 1967 tot vandaag laat de tentoonstelling zien hoe we in de afgelopen 60 jaar het beeld van het traditionele koppel of het kerngezin zijn ontgroeid, hoe vriendschappen vorm krijgen en wat het betekent om liefdevolle acties te voeren in de maatschappij. De expo toont meer dan 120 werken van 80 nationale en internationale kunstenaars in een breed scala aan media zoals schilderkunst, beeldhouwkunst, video, film en multimedia-installaties.
In deze tijden van toenemende polarisatie richt de tentoonstelling zich op wat mensen met elkaar verbindt. Zoë Gray, Head of Exhibitions bij Bozar: “Gezien de toestand van de wereld – waar wrede oorlogen woeden en de toekomst onzeker oogt – wilde ik een positief signaal uitdragen door een thema te kiezen dat mensen, en vooral kunstenaars, altijd heeft geïnspireerd. Denk maar aan Matisse, die in 1954 zei: “Ligt de liefde niet aan de oorsprong van alle creatie?’”
De tentoonstelling werpt een caleidoscopische blik op de liefde in al haar complexiteit, door de ogen van 80 kunstenaars. De expo is een oproep tot “Make love, not war”, een aansporing om ons te richten op datgene wat ons samen kan brengen.
De titel Love is Louder is ontleend aan een werk van Sam Durant dat de slogan van een bordje uit een betoging overneemt. De vraag die zich meteen aandient: Luider dan wat? Zoë Gray vult aan: “Het antwoord is voor iedereen anders. Luider dan oorlog? Luider dan het verlies van een dierbare? Het is aan het publiek om het in te vullen.”
De tentoonstelling beperkt zich tot de liefde tussen mensen. Tussen het persoonlijke en het politieke in, is de tentoonstelling opgebouwd rond drie hoofdstukken die drie uitdijende ‘gradaties’ van liefde verkennen: romantische liefde; verwantschap en vriendschap; en tot slot, algemener, de plaats die liefde krijgt toebedeeld door de maatschappij. Zonder een chronologische opbouw te volgen, presenteert de tentoonstelling werk dat in de laatste zes decennia is gemaakt, waardoor we kunnen zien hoe discussies over liefde in de loop van meer dan een halve eeuw zijn verschoven.
“De geboorte van de hippiebeweging als uitgangspunt voor de tentoonstelling kiezen, was een manier om de revolutionaire kracht van liefde te benadrukken,” legt Zoë Gray uit, “aangezien de Summer of Love (1967) een directe reactie was op de Vietnamoorlog en nauw verbonden was met de strijd voor burgerrechten.”
Zestig jaar later blijft de vraag of liefde de centrale kracht van de samenleving kan zijn, nog steeds actueel. Hoewel de discussies over liefde vandaag de dag zijn geëvolueerd naar een groter bewustzijn van de verschillen in hoe we van elkaar houden, is de strijd tegen discriminatie nog niet gewonnen.
De impact van technologie en de manieren waarop liefde wordt belichaamd, gedeeld en beleefd in de samenleving worden ook in de expo aangekaart.
De 80 kunstenaars die in de tentoonstelling aan bod komen, vertegenwoordigen een scala aan stellingen en praktijken. Ze komen uit 27 verschillende landen en bieden een verscheidenheid aan standpunten over een emotie die tegelijkertijd universeel en uniek is. Ze hebben allemaal een expliciete interesse in liefde getoond, en voor velen van hen is het zelfs een sleutelvraag in hun hele werk. Bozar heeft twee kunstenaars uitgenodigd – Kasper Bosmans en Julianne Swartz – om voor deze gelegenheid nieuwe kunstwerken te maken, die de bezoeker in de eerste en laatste zalen van de tentoonstelling kan zien. Alle andere getoonde werken zijn bruiklenen uit 80 openbare of privécollecties, of komen rechtstreeks uit de ateliers van de kunstenaars.
De scenografen van L’Equipe en het grafisch bureau Esther Le Roy Studio lieten zich inspireren door het historisch uitgangspunt van de tentoonstelling: de tent-achtige structuren doen denken aan hippiebijeenkomsten en latere bezettingen, maar ook aan een luifel in een slaapkamer, wat de dunne lijn tussen intieme en openbare ruimte suggereert; en de typografie verwijst naar de straatnaamborden van Haight-Ashbury, het epicentrum van de Summer of Love.
Parallel aan de tentoonstelling biedt Bozar Arcade een ruimte gewijd aan videogames en digitale en interactieve kunst, met de focus op het thema liefde en emoties in virtuele werelden. (Gratis toegang met een ticket voor de tentoonstelling “Love is Louder”).
Met werken van: Marina Abramović & Ulay, Mounira Al Solh, Nevin Aladağ, Helena Almeida, Janine Antoni, Iván Argote, Evelyne Axell, Mahesh Baliga, Ruth-Marion Baruch, Elke Andreas Boon, Kasper Bosmans, Louise Bourgeois, Adriana Bravo, James Lee Byars, Laura Cemin, Patty Chang, Tony Cokes, Rob Crosse, Karolina Ćwik, Joëlle Dubois, Sam Durant, Tracey Emin, Cerith Wyn Evans, Valie Export, Iain Forsyth & Jane Pollard, Dara Friedman, Lara Gasparotto, General Idea, Agnès Geoffray, Jeffrey Gibson, Nan Goldin, Kyriaki Goni, Félix González-Torres, Donna Gottschalk, Johan Grimonprez, Sunil Gupta, Sophie Harris-Taylor, Sharon Hayes, Camille Henrot, Nathanaëlle Herbelin, Sam Hultin, Dorothy Ianonne, Christian Jankowski, Tommy Kha, Mahmoud Khaled, Deana Lawson, Hippolyte Leibovici, Pixy Liao, Ariane Loze, Anna Maria Maiolino, Eugenio Merino, Marta Minujín, Omar Mismar, Tracey Moffatt & Gary Hillberg, Bruce Nauman, Everlyn Nicodemus, Yoko Ono & John Lennon, Catherine Opie, Ornaghi & Prestinari, Éva Ostrowska, Maria Papadimitriou, Fernando Marques Penteado, Michelangelo Pistoletto, Shannon Plumb, Wilfredo Prieto, Rosângela Rennó, Ulrike Rosenbach, Niki de Saint Phalle, Margaret Salmon, Carolee Schneemann, Apolonia Sokol, Julianne Swartz, Melati Suryodarmo, Diana Tamane, Gert & Uwe Tobias, Philippe Vandenberg, D’Angelo Lovell Williams.
Praktische Informatie
Datum: 12 oktober2024 → 5 januari 2025
Tickets: €16/€8 (kortingen op http://www.bozar.be)
Adres: Bozar – Paleis voor Schone Kunsten van Brussel
Ravensteinstraat 23, 1000 Brussel
Openingsuren: Dinsdag> zondag, 10u > 18u
Gesloten: Maandag
Info & tickets : http://www.bozar.be – +32 (0)2 507 82 00
Curatoren: Bozar Expo – Emma Dumartheray, Zoë Gray, Anamaría Pazmiño, Maïté Smeyers, Christel Tsilibaris
Steun: Vlaamse Overheid, NextGenerationEU, Fundación Almine y Bernard Ruiz-Picasso para el Arte, Ambassade van Duitsland in Brussel, Ambassade van Brazilië in Brussel, Instituto Guimarães Rosa, Ambassade van Spanje in Brussel, Permanente vertegenwoordiging van Estland bij de Europese Unie, alsook Giuliana en Tommaso Setari.
Foto: Bozar Brussel