Het afzinken van het vijfde deel van de Scheldetunnel wordt uitgesteld naar 31 oktober*. De afzinkoperatie stond gepland op donderdag 16 oktober, maar door de aanhoudende onduidelijkheid over de lopende syndicale acties van de loodsen zien bouwheer Lantis en aannemer TM COTU** zich genoodzaakt het afzinken te annuleren. “Zonder zekerheid over de beschikbaarheid van de loodsen kan het tunneldeel morgenochtend de haven van Antwerpen niet verlaten. We betreuren dat hierdoor het afzinken op 16 oktober niet mogelijk is,” aldus Bart Van Camp, directeur Omgeving van bouwheer Lantis. Circa 200 medewerkers en alle benodigde vaartuigen en materieel stonden gereed voor deze bijzonder complexe operatie. De kosten van de annulering lopen naar schatting op in de miljoenen.
Tunneldelen wachten in Doeldok
De laatste vier tunneldelen van de Scheldetunnel zijn geparkeerd in het Doeldok in de haven van Antwerpen. Door de acties bij de loodsdiensten kan het tunneldeel de haven morgen niet verlaten. Het transport moet verplicht met een loods aan boord gebeuren. Zonder loods geraakt het tunneldeel dus niet op de afzinklocatie op de Schelde.
Impact
Het uitstellen van de afzinkoperatie brengt aanzienlijke kosten met zich mee. Het volledige team van circa 200 experts, kapiteins, ingenieurs, technici, … stond klaar om deze zeer complexe operatie voor de vijfde keer uit te voeren. Alle benodigde vaartuigen en materieel voor de afzinkoperatie waren reeds beschikbaar en moeten nu worden geannuleerd. De kosten van de annulering lopen naar schatting op in de miljoenen.
Nieuw afzinkmoment op 31 oktober*
Bouwheer Lantis en aannemer TM COTU plannen een nieuw afzinkmoment in op 31 oktober*. Door het uitstel schuift ook de planning van de volgende afzinkoperaties op. De tunneldelen kunnen enkel worden afgezonken tijdens doodtij, een luik dat slechts twee keer per maand plaatsvindt rondom het eerste en laatste kwartier van de maan. Lantis verwacht nog steeds tegen het einde van het jaar alle tunneldelen van de Scheldetunnel te hebben geplaatst.
Scheldetunnel maakt Ring mee rond
De Scheldetunnel bestaat uit twee kokers voor autoverkeer, een vluchtkoker en een zes meter brede fietskoker. De nieuwe tunnel biedt een extra kruising onder de Schelde en maakt zo mee de Antwerpse Ring rond. Vanaf 2028 kunnen fietsers de Scheldetunnel gebruiken, het autoverkeer volgt in 2030. De volledige Oosterweelverbinding is klaar in 2033.
*De planning is onder voorbehoud en afhankelijk van heel wat factoren zoals weer, wind, stroming en getijden.
**TM COTU staat voor Tijdelijke Maatschap Combinatie Oosterweeltunnel. De groep bestaat uit de Belgische bouwgroepen BESIX, Stadsbader Contractors, DEME en Jan De Nul.
Foto: Lantis