Delhaize excelleert met gezondere keuzes voor mens en planeet
De meest recente Business Impact Assesments (BIA) studie van Sciensano bevestigt de leidende positie van Delhaize op het vlak van gezondheid en voor het eerst ook voor duurzaamheid. De retailer wordt beloond voor zijn inzet op een gezondere toekomst door verantwoorde initiatieven en een breed assortiment aan gezonde producten.
Kiezen voor een gezondere levensstijl
Delhaize kan zijn toppositie in het Sciensano BIA Obesity onderzoek met een score van 65% handhaven. Dit wetenschappelijk onderzoek evalueert regelmatig de grootste Belgische, Franse en Europese voedingsbedrijven op het vlak van beleid en engagementen, maar ook op basis van prestaties en praktijken in verband met voeding en preventie van obesitas. Het doel is om te laten zien waar voedingsbedrijven leiderschap tonen met betrekking tot volksgezondheid en de preventie van obesitas en om gebieden te identificeren die voor verbetering vatbaar zijn.
Delhaize neemt op 6 van de 7 onderzochte domeinen het voortouw als het gaat om gezondere voeding; van een gezonder productaanbod tot verantwoorde marketing. Zo heeft Delhaize het grootste aandeel Nutri-Score A- en B -producten in haar assortiment.
Om klanten te helpen gezondere keuzes te maken, introduceerde Delhaize in 2018 als eerste Belgische retailer Nutri-Score, niet alleen op verpakkingen en online, maar ook op prijslabels in de winkels. De retailer beschikt over het grootste aandeel producten met Nutri-Score A en B en stimuleert deze gezondere opties met zogenaamde Nutri-Boost prijsverlagingen via het loyaliteitsprogramma. Daarnaast herformuleert Delhaize jaarlijks meer dan 1500 producten om het suiker- en zoutgehalte te verlagen zonder concessies te doen aan smaak, waarmee het opnieuw klanten ondersteunt in een gezondere levensstijl.
Voor Delhaize is ook educatie een belangrijke pijler om haar jongste klanten gezondere keuzes te laten maken. Volgens het principe ‘jong geleerd, is oud gedaan’ en het GoodCook programma , kon de retailer al tienduizenden kinderen bereiken met interactieve workshops over gezond eten op school. Dit initiatief, in samenwerking met GoodPlanet Belgium, legt de basis voor bewuste en meer duurzame eetgewoonten bij de jongste generaties. (https://www.delhaize.be/better/eating/goodcook)
Op weg naar een duurzamere toekomst
Dit jaar voerde Sciensano voor het eerst een BIA-studie op vlak van duurzaamheid uit en ook daar blinkt Delhaize uit. De retailer komt als winnaar uit de bus op tal van duurzaamheidsindicatoren, een bewijs dat de jarenlange inzet hiervoor werkt.
Delhaize krijgt een score van 90 op de corporate duurzaamheidsstrategie, 83 voor inspanningen op verpakkingsgebied, 72 voor de aanpak inzake voedselverspilling en afvalbeleid en een maximale score van 100 op haar beleid om de ecologische voetafdruk te reduceren. Hiervoor heeft Delhaize op groepsniveau ambitieuze doelstellingen geformuleerd. Via deelname aan het Science Based Targets-initiatief (SBTi) streeft de retailer ernaar om tegen 2030 de CO₂-uitstoot in de keten met 45% te verminderen ten opzichte van 2018. Initiatieven zoals de Delhaize Climate Hub (https://www.delhaize.be/nl/klimaathub-landingspagina) ondersteunen leveranciers bij het meten en terugdringen van hun uitstoot. Ook het uitgebreide plantbased assortiment maakt deel uit van deze strategie en helpt klanten duurzamere, plantaardige alternatieven te kiezen. Samenwerkingen met Belgische landbouwers zorgen bovendien voor innovatieve projecten, zoals duurzamere groetenteelt,bakkerij- en vleesproducten.
Binnen de circulaire economie implementeert Delhaize verpakkingsoplossingen met recycleerbare en gerecycleerde materialen (zoals rPET) en stimuleert het hergebruik van bakken en paletten in de logistieke keten. Hierdoor kan Delhaize verpakkingsafval tot een minimum beperken en worden (nieuwe) grondstoffen efficiënter gebruikt. Zo maakt de retailer deel uit van de Reusable Packaging Coalition, die onlangs een eerste proefproject opstartte met herbruikbare verpakkingen voor champignons, in samenwerking met lokale telers.
Daarnaast wil Delhaize ook het aandeel voedselafval reduceren. Een mooi voorbeeld hiervan is het circulaire pilootproject met start-up Wastech. Bij deze samenwerking wordt onderzocht of het afval van fruit en groenten door middel van vliegenlarven kan worden omgezet tot veevoeder.
Lokaal, gezond en duurzaam, voor iedereen
Delhaize bewijst dat gezondheid en duurzaamheid hand in hand gaan. Deze dubbele erkenning bevestigt de kracht van Delhaize’s strategie om klanten bewuste keuzes te laten maken die goed zijn voor hen én voor de planeet. Of het nu gaat om het promoten van gezonde voeding, het bestrijden van klimaatverandering of het beperken van voedselverspilling, met innovatieve oplossingen, ambitieuze doelstellingen en toewijding blijft Delhaize bouwen aan een toekomst waarin gezondheid en duurzaamheid centraal staan.
“Delhaize is enorm trots dat de inspanningen die we al jaren voeren rond gezondheid en duurzaamheid opnieuw worden erkend door een wetenschappelijk instituut als Sciensano. We beseffen dat er nog progressie mogelijk is. Deze resultaten motiveren ons echter eens te meer om in de toekomst nog meer gezonde en duurzame producten aan te bieden aan onze klanten”, zegt Xavier Piesvaux, CEO van Delhaize.
Foto: Delhaize