-Squadra Abarth opende deze maand een gloednieuw museum gebouw in Lier. Een state-of-the-art architecturaal museum voor liefhebbers van klassieke rallywagens. De kern draait rond het werk van de Italiaanse auto-ontwerper Carlo Abarth. Een unieke bestemming die ode brengt aan Italiaanse snelheid en rallylegendes. Kom en ontdek de ziel van de rallysport.
Geschiedenis.
Dit passieproject is het levenswerk van Guy Moerenhout, ook nog genaamd Nonkel Abarth. Een tuningsspecialist, rallypiloot en Abarth lover. Begonnen in 1971 als garagist in Mortsel maakte hij een hobby van verzamelen en restaureren van rallywagens. Het verhaal van zoeken, ruilen, kopen en bewaren ging ook over accessoires, uitrusting en onderdelen. . In 2007 trok hij naar Lier waar in 2013 het kleinschalige Abarth Works Museum openging.
De verzameling groeide uit tot een unieke collectie en nu heeft de collectie een nieuwe moderne plaats gevonden aan de Industriestraat 1 in Lier. Samen met de volgende generatie wordt er verder gewerkt aan het project.
Abarth.
De Abarth legende wordt hier bewust in ere gehouden. Carlo Abarth ( 1908-1979) werd als Karl Abarth in Oostenrijk geboren maar liet zich vlug tot Italiaan naturaliseren onder de naam Carlo. Techniek en snelheid zat hem in het bloed. Eerst ontwerpt hij motorfietsen. In 1949 werd Abarth & Co opgericht en dit was de pionier in tuning, autoconstructie en innovatieve uitlaatsystemen. Carlo verstaat de kunst van tuning als geen ander, zie zijn gestroomlijnde carrosserie, opgevoerde motor en ronkende sportuitlaat. Hij gaat tunen voor Fiat, Simca, Alfa Romeo, en zelfs Porsche. Als synoniem voor kracht en succes kiest hij als logo de schorpioen, ook zijn sterrenbeeld. De kleuren geel en rood tonen de passie. Na WOII begon hij ook met een eigen raceteam, het Squadra Carlo Abarth. Racen is voor hem een manier om tuning technieken te testen en te verbeteren. Tegelijk was het ook promotie. Abarth en Fiat vinden elkaar in 1951. Hij verhuist zijn fabriek van Bologna naar Turijn. Abarth is meer dan de iconische Fiat 500 Abarth. In 1971 is er volledige overname door Fiat. Abarth wordt de officiële Rally-tuning afdeling van Fiat. Echter begin jaren 80 verdwijnt de naam naar de achtergrond. Fiat richt dan meer zijn vizier naar Lancia. In 2.000 is er echter de comeback als sub merk bij Fiat. De schorpioen is terug met nieuwe modellen.
De Collectie
De veelzijdige autocollectie is zowel voor autoliefhebbers als professionals de moeite waard. Het prachtige, luchtig voorkomend open gebouw heeft drie niveaus met een exporuimte van ongeveer 5.000 m2. De rijke collectie omvat ongeveer 175 wagens, de meeste met de focus op rally. Maar ook directie – en gezinswagens of service voitures. De kern is opgebouwd rond Abarth met Fiat, Simca, Saab, Alfa Romeo, Lada en Porsche. Het museum heeft verschillende thema’s zoals:
Abarth & Co, ode voor de overname door Fiat. Fiat Abarth: de evolutie van het merk onder Fiat. Il Mondo Fiat: een wereldreis door de Fiat geschiedenis. Rally: een duik in het rally dossier. La dolce vita: de Italiaanse levensstijl. La Story di Guy: de persoonlijke autogeschiedenis van Guy Moerenhout. Simca en Abarth Squadra Storica: het eigen rallyteam.
Er zijn veel blikvangers zoals de ‘ Fiat 600 Multipla Abarth’. Een voorloper van SUV en monovolume wagens. Klein maar moduleerbaar, 4 tot 6 plaatsen, 2 tot 3 rijen. In 1956 voor het eerst te zien op het Autosalon van Brussel.
De Ford Cortina GT met groene streep uit 1965. De Ford Cortina was een gezinswagen uit 1963 en Colin Chapman van Lotus transformeerde deze wagen in een autosporticoon, de FORD Cortina Lotus. Hier in Lier de sportieve dubbelganger.
De Vespa met sidecar uit staal, bouwjaar 1949.
Ook Simca is hier. Franse auto’s met Italiaanse roots. Er zit meer Fiat in Simca dan je denkt. In de jaren ‘ 20 ging Fiat de uitdaging aan om de hoge invoertaksen te omzeilen door een Frans automerk uit de grond te stampen. In 1934 ontstond de ‘ Société Industrielle de Mechanique et Carrosserie Automobile ‘ of Simca. Hier in Lier de Simca Chambord, een Amerikaan met Frans accent, Simca nam in 1954 Ford France over.
Bekijk zeker ook de introductiefilm ingesproken door Guy De Pré.
Squadra Storica.
Een groep rallyenthousiasten die uit liefde voor deze sport de wagens en de collectie in beweging houd. Ze gaan naar rally’s, autoshows en oldtimerevents. De Regularity Rally’s zijn bv. rally’s voor oldtimers ( tusen de 25 en 30 jaar oud ). Moeten een gemiddelde snelheid aanhouden en navigatie is cruciaal. Voor de start is er een technische keuring. Zo kennen we de Monte Carlo Historic Rally, de Mille Miglia in Italië of de Acropolis Historic Rally.
Alles draait om auto’s, techniek en snelheid. Onder het museum is ook een eigen werkplaats.
De collectie leeft door het rallyteam.
Het museum is open van woensdag tot zondag tussen 10u en 17u. Gesloten maandag en dinsdag. Er is een Italiaans aandoend Caffé Carlo met heerlijke Barbaro koffie. Voorts is er een goed gestockeerde winkel en een leesplaats voor de magazines en boeken over de auto, die voorradig zijn.
Alle info: www.squadra.be
Tekst en foto’s: Gust Charrin.