Scheldetunnel op Linkeroever deels onder water gezet

De werken aan de nieuwe Scheldetunnel gaan met rasse schreden vooruit. Op de werf op Linkeroever wordt momenteel een eerste deel* van de tunnel onder water gezet. Een volgende stap wordt het doorbreken van de oude Scheldedijk.  

Met de nieuwe Scheldetunnel bouwen we niet alleen een broodnodige verbinding tussen linker- en rechteroever. We maken van de werken ook gebruik om het binnenland beter te beschermen tegen overstromingen. Dat doen we door de Schelde meer ruimte te geven, waardoor een natuurlijk overstromingsbied ontstaat. Meer landinwaarts bouwen we een nieuwe, hogere Scheldedijk. 

Dankzij de bouw van de Scheldetunnel ontstaat er 24 hectare – gelijk aan liefst 34 voetbalvelden – hoogwaardige natuur vlakbij de stad: 18 hectare slikken en schorren en 6 hectare overstromingsbos vlakbij de rivier.

Zowel op linker- als op rechteroever bouwen we momenteel volop aan de in- en uitrit van de nieuwe Scheldetunnel. Langs de Scheldezijde op Linkeroever zijn de werken aan het eerste tunneldeel afgerond en nu zetten we dit deel van de werf onder water. “We pompen liefst 150.000 m³ water uit de rivier naar de werf. Een belangrijke mijlpaal voor de werf, de tunnel en Schelde ontmoeten elkaar nu voor het eerst.” legt Maarten Pombreu uit, projectleider bij Lantis.

Nieuwe Scheldedijk beschermt binnenland tegen overstromingen 

Zo’n 300 meter landinwaarts bouwden we een nieuwe Scheldedijk. Die is 2,5 meter hoger en kadert in het Sigmaplan om Vlaanderen beter te beschermen tegen overstromingen. Het onder water zetten van de werf is een eerstvolgende stap om de oude dijk volgend jaar door te breken.

Elke Rombaut, projectleider Grond- en Baggerwerken bij TM COTU: “We kunnen de oude dijk niet zomaar doorbreken vanwege de sterke stroming van de Schelde. Dat zou schade kunnen veroorzaken aan de tunnel. Daarom zetten we eerst de tunnel onder water, vooraleer we de oude dijk uitgraven. Begin 2025 breken we de oude dijk door en is de uitbreiding van de Schelde een feit.”

In de zomer van 2025 vertrekken de tunneldelen één voor één vanuit Zeebrugge naar Antwerpen. We sluiten dan het eerste tunnelelement aan op de linkeroever. In 2028 is de verbinding klaar voor fietsers. Twee jaar later, in 2030, stellen we de tunnel open voor gemotoriseerd verkeer.

*De andere acht delen van de Scheldetunnel werden gebouwd in een bouwdok in Zeebrugge. Momenteel worden de tunneldelen klaargemaakt om – over de Noordzee en Schelde – de reis van de kust naar Antwerpen te maken.

Foto: Ella Moortgat / Oosterweel Verbinding

Related Posts

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.