Provincie Antwerpen lanceert vernieuwde raamovereenkomst fietstelsystemen, verkeerveiligheidssystemen en verkeersonderzoek

Voor een mobiliteitsbeleid met cijfers, feiten én een minimale administratieve rompslomp

De provincie Antwerpen vernieuwt na groot succes de raamovereenkomst fietstelsystemen, verkeerveiligheidssystemen en verkeersonderzoek. Dankzij deze raamovereenkomst kunnen onder andere lokale besturen, politiezones en provincies hun mobiliteitsbeleid onderbouwen met objectieve verkeerscijfers en werken aan meer verkeersveiligheid zonder de administratieve rompslomp.

Voor de derde maal lanceert de provincie Antwerpen een raamovereenkomst voor fietstelsystemen, verkeerveiligheidssystemen en verkeersonderzoek. Het doel hiervan is het verzamelen en analyseren van mobiliteitsdata gemakkelijker te maken voor lokale overheden en politiezones.

“Naast het permanent of tijdelijk tellen van fietsers of ander verkeer, kan je ook gebruik maken van een verkeersveiligheidsonderzoek. Binnen deze raamovereenkomst kan je ook een onderzoek naar bijna-ongevallen of de zogenaamde snelheids- of smiley-borden bestellen. Zo werken we niet alleen aan ‘meten is weten’ maar ook aan meer inzicht en verkeersveiligheid”, aldus gedeputeerde Luk Lemmens, bevoegd voor Mobiliteit.

Voordelen voor afnemers

  • Kostenbesparing:lokale besturen en politiezones kunnen profiteren van de gezamenlijke inkoopkracht, waardoor kosten per eenheid kunnen worden verlaagd.
  • Eenvoudige toegang tot innovatie:door de raamovereenkomst krijgen afnemers eenvoudig toegang tot de nieuwste technologieën en methoden voor verkeers- en fietsonderzoek.
  • Ondersteuning en expertise:afnemers kunnen rekenen op de expertise van de provincie en de aanbieders binnen de raamovereenkomst, wat helpt bij het interpreteren van data en het implementeren van veiligheidsmaatregelen.
  • Tijdsbesparing en administratieve efficiëntie:de raamovereenkomst elimineert de noodzaak voor lokale besturen om zelf een aanbestedingsprocedure op te starten en te doorlopen, wat zowel tijd als personeelsinzet bespaart.

“De zoektocht naar en aanstelling van een geschikte partner voor een verkeersonderzoek kan tijdsintensief zijn. Dankzij deze raamovereenkomst kan je als lokale overheid, provincie of politiezone eenvoudig toetreden en daarna jouw bestelling plaatsen aan voordelige voorwaarden. Het lokale bestuur hoeft dus zelf geen aanbestedingsprocedure op te starten en te doorlopen, wat veel tijd en personeelsinzet uitspaart,” vervolgt gedeputeerde Luk Lemmens. “De raamovereenkomst leest als een soort van catalogus. Ze bestaat uit drie verschillende percelen waaruit je verschillende diensten of producten, aan vooraf afgesproken voorwaarden en prijzen, kan bestellen.”

Datareflex

Niet alleen de lokale besturen beschikken via de raamovereenkomst over de benodigde data om een onderbouwd mobiliteitsbeleid uit te werken. Ook de provincie Antwerpen zal de cijfers ter aanvulling van de provinciale Fietsbarometer gebruiken om haar fiets- en verkeersveiligheidsbeleid verder te verfijnen. “Het is bijzonder waardevol om zoveel mogelijk kwalitatieve data te verzamelen maar ook beschikbaar te maken voor verdere of andere onderzoeken. Want een doordacht mobiliteitsbeleid is gebaseerd op objectieve informatie”, besluit gedeputeerde Luk Lemmens.

Voor meer informatie over de raamovereenkomst fietstelsystemen, verkeerveiligheidssystemen en verkeersonderzoek en om in te tekenen kan je surfen naar de website van de provincie Antwerpen

Foto: Copyright: provincie Antwerpen

Related Posts

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.