Ontdek de winnaars in de projectcategorieën van de Henry van de Velde Awards 26

Zoals elk jaar bekronen de Henry van de Velde Awards producten, projecten, diensten en systemen van ontwerpers en bedrijven uit Vlaanderen die met doordacht design een positieve impact hebben op economie, omgeving en samenleving. Een vakjury selecteerde binnen negen categorieën de winnaars van de meest prestigieuze designprijzen van België.

Sinds 1994 reikt Flanders District of Creativity, het Vlaams centrum voor design en mode, jaarlijks de Henry van de Velde Awards uit. De prijzen zijn vandaag uitgegroeid tot de belangrijkste designprijs van België, en de lijst van laureaten vormt telkens een staalkaart van vormgeving en innovatie van eigen bodem.

Save the date
​Op 27 januari 2026 vindt in Bozar in Brussel de feestelijke awardceremonie plaats, waar alle winnaars van de Henry van de Velde Awards 26 bekendgemaakt worden. Op het podium worden de Gold, Silver en Bronze Awards uitgereikt binnen de negen projectcategorieën: Business Innovation, Consumer, Crafts by Bokrijk, Design Research, Digital Design, Environment, Graphics, Habitat en Spaces. ​
Bovendien worden dan ook de winnaars van de Lifetime Achievement, Young Talent, Company, Ecodesign by OVAM en Public by Nationale Loterij Gold Awards gehuldigd.

Vanaf 27 november kunnen geïnteresseerden zich registreren om de uitreiking bij te wonen.

De Henry van de Velde Awards 26 worden mogelijk gemaakt dankzij de steun van deze partners: het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO), de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM), Bokrijk, de Nationale Loterij en Bozar.

Publieksprijs: Van 12 november tot middernacht 17 december 2025 kan iedereen stemmen voor de Public by Nationale Loterij Gold Award. Breng je stem uit en bepaal mee wie de felbegeerde publieksprijs wint via henryvandevelde.be

Dit zijn de Henry van de Velde Awards winnaars binnen de projectcategorieën:

  1. Business Innovation

Borro – Sim systeem voor herbruikbare bekers

Designbureau: Borro BV (Antwerpen)
​Partners: Re-uz, Seeder, Imec Istart, IPB, Sjef, Weeze, Adyen, CCV

Borro maakt hergebruik van drinkbekers op grote evenementen moeiteloos en schaalbaar, via een slim digitaal retoursysteem dat miljoenen wegwerpbekers overbodig maakt.
​Bezoekers krijgen hun drankje in een stevige herbruikbare beker, waarvoor een kleine cashless waarborg automatisch op de betaalkaart wordt gereserveerd. Na gebruik drop je de beker simpelweg in een Borro-retourpunt; het systeem herkent de beker automatisch en heft de waarborg onmiddellijk op, zonder app of scan. In minder dan een jaar overtuigde Borro al klanten zoals Club Brugge, KV Mechelen en Deliveroo om het systeem te implementeren. De jury prijst het project voor het doordachte proces van A tot Z, dat duurzaam gedrag bijna frictieloos maakt voor zowel gebruiker als organisator.

‘Borro elimineert miljoenen wegwerpverpakkingen per jaar. Vandaag besparen we maandelijks al meer dan 250.000 wegwerpbekers. Dat zijn gigantische hoeveelheden plastic die niet meer in vuilnisbelten of de natuur terechtkomen. Maar de echte waarde ligt in de cultuurverschuiving: supporters en bezoekers ervaren dat duurzaam gedrag makkelijker is dan ooit. Daardoor verschuift de norm: hergebruik wordt vanzelfsprekend, wegwerp voelt plots achterhaald.’ – Glenn Verhaege – Co-founder Borro

Easy Checkout

Designbureau: Superellipse (Mechelen)
​Opdrachtgever:  Colruyt, in samenwerking met Smart Technics en Superellipse

Colruyt ontwikkelde samen met (Smart) Technics en Superellipse de Easy Checkout: een innovatief kassasysteem dat met behulp van AI-camera’s producten automatisch herkent en registreert tijdens het overladen van winkelkarren. Het systeem, ontwikkeld door de innovatiecel van Colruyt Group, is geen futuristisch experiment maar een heruitvinding van het bestaande proces, met een sterke focus op eenvoud, efficiëntie en ergonomie. Door technologie slim in te zetten, verhoogt Easy Checkout niet alleen de productiviteit, maar verbetert het ook de werkervaring voor medewerkers — een logische, maar niet evidente volgende stap in het traject van Colruyt Laagste Prijzen.

‘Colruyt is bekend om zijn unieke caddy-to-caddy kassasysteem. Toch hadden we het gevoel dat dit nog beter kon, vooral op vlak van snelheid en ergonomie voor onze medewerkers. Zo is het idee ontstaan om handenvrij scannen mogelijk te maken — iets wat dankzij recente technologische vooruitgang, zoals AI, haalbaar werd.’ – Jo Willemyns, COO retail bij Colruyt Group

NEARGRID compact

Designbureau: MAXIMALdesign (Antwerpen), Superellipse (Mechelen)
​Opdrachtgever: NEARGRID

De Neargrid Compact is een batterij-aangedreven stroomvoorziening van de volgende generatie die stille, emissievrije en uiterst betrouwbare energie levert voor uiteenlopende bouwtoepassingen. Door piekbelastingen slim op te vangen met snelle ontlading en intelligent opladen, vermindert het systeem de afhankelijkheid van het elektriciteitsnet én het gebruik van dieselgeneratoren. In een sector die volop evolueert naar duurzamere en digitalere werkwijzen, biedt de Compact een krachtig en gebruiksvriendelijk alternatief dat prestaties combineert met een aanzienlijke milieuwinst.

Uit het juryrapport:’Iedereen kent de dieselgenerator op een bouwwerf, met lawaai en uitstoot als gevolg. De Neargrid Compact is robuust, overzichtelijk en gebruiksvriendelijk, en neemt een belangrijke bron van overlast weg in verstedelijkte omgevingen, met een positieve impact op gebruikers en het klimaat.’

  1. Consumer

Easy Wheely

Designbureau: Wannes Van Laerhoven / Easy Wheely (Kortenberg)
​PartnersZorglab Aalst, CrossCare 2.0 Interreg Vlaanderen-Nederland

Easy Wheely ontwikkelt dempende, gepersonaliseerde voorwielen voor rolstoelgebruikers, zodat zij comfortabel en stijlvol hun dagelijkse obstakels kunnen overwinnen. ​
Uit een bevraging van rolstoelgebruikers gaf 43,50% aan slechte demping en comfort te ervaren. Dit modulair ontworpen wiel is eenvoudig te onderhouden, gemaakt van gerecycleerde en mono-materialen, en met volledig vervangbare onderdelen. Zo kunnen kogellagers zelfstandig en met één hand vervangen worden, ondersteund door gratis instructievideo’s. Door deze gebruikersgerichte en duurzame aanpak verbetert Easy Wheely niet alleen comfort en zelfstandigheid, maar draagt het ook bij aan kostenbesparing en circulair design.

‘Deze award is een mooie erkenning voor de inzet en toewijding van de afgelopen jaren. Het bevestigt dat onze creatieve, designgerichte aanpak echt het verschil maakt voor rolstoelgebruikers. Als jonge startup is dit een grote stap vooruit en een bewijs dat onze innovatie wordt opgemerkt. Het geeft ons de drive om verder te groeien en comfort, toegankelijkheid en design nog dichter bij elkaar te brengen.’ – ​ Wannes Van Laerhoven, Founder Easy Wheely

RuTM Booster ​

Designbureau: Studio Gooris (Hong-Kong) ​
​Opdrachtgever: Bombol Limited

RuTM Booster is de eerste compacte, opvouwbare 2-in-1-kinderstoel die moeiteloos transformeert van een plat opvouwbaar zitje voor kleuters naar een comfortabele fauteuil voor baby’s en peuters. Lichtgewicht en ontworpen voor het drukke stadsleven, combineert de stoel gebruiksgemak met veiligheid: het 5-punts harnas kan worden aangepast naar 3-punts naarmate het kind groeit, en het siliconenzitkussen fungeert tevens als afneembare, voedselveilige placemat. De stoel is eenvoudig schoon te maken en voldoet aan de nieuwste veiligheidsnormen, volledig vrij van schadelijke stoffen.

‘Deze Henry van de Velde Award is een grote eer. Ze erkent niet alleen het design zelf, maar ook de inspanningen om echte duurzaamheid betaalbaar te maken – inspanningen die vaak onzichtbaar blijven. Het geeft kleine pioniers zoals wij een platform om te tonen dat onze Mono-Materiaal™ ontwerpkeuzes – hoe complex in ontwikkeling ook – uiteindelijk kostenbesparend werken in productie en bij het recycleren, dat langetermijndenken goedkoper is dan wegwerpcultuur, en dat ethiek en economie niet noodzakelijk tegenpolen zijn. Deze erkenning is voor ons een duidelijk startschot om op deze elan door te gaan. Want circulair design loont, en echte impact maak je pas wanneer verantwoord design voor iedereen toegankelijk is. – Frédéric Gooris, Creative Director & Co-Founder Bombol Limited

SmartGames IQ Deluxe Editions

Designbureau: Smart Toys & Games (Kontich)

Met de IQ Deluxe Editions brengt SmartGames een collectie van vier logische puzzels voor volwassenen, ontworpen om mentale fitheid op een speelse manier te stimuleren. ​


Elk spel bevat 120 opdrachten, kan individueel gespeeld worden en is toegankelijk voor alle leeftijden, inclusief senioren. Het geheel is ontworpen om de tactiele speelervaring te stimuleren en spelers hun vaardigheden gradueel te laten ontwikkelen.

‘We zijn als bedrijf al meer dan 25 jaar bezig met kwalitatieve en educatieve spellen op de markt brengen. Met de IQ Deluxe Editions hebben we ons vertrouwde SmartGames-DNA vertaald naar een volwassen publiek. Het is fijn om erkenning te krijgen dat we nog relevant zijn en kwalitatief, goed design naar de consument brengen.’ – Tom Cole, Design Director bij Smart Toys and Games

  1. Crafts by Bokrijk

De verloren juwelen van koningin Louise-Marie d’Orléans

Designers: Charlotte Vanhoubroeck (Gent)
Partners: Universiteit Hasselt, PXL-MAD School of Arts, Fonds Wetenschappelijk Onderzoek (FWO-Vlaanderen)
​​
Charlotte Vanhoubroeck (°1991, Gent), juweelkunstenaar en kunsthistorica, onderzocht de verloren sentimentele juwelen van Louise-Marie d’Orléans, de eerste koningin van België (1812–1850). De juwelen (o.a. miniatuurportretten, gegraveerde boodschappen, haarlokken,…) gingen verloren, waardoor deze enkel nog door archiefbeschrijvingen kunnen worden bestudeerd. Op basis van grondig kunsthistorisch en artistiek onderzoek reactiveerde Charlotte de juwelen, en creëerde nieuwe objecten die de gevoelswereld van Louise-Marie op een hedendaagse manier tot leven brengen.

De verloren sentimentele juwelen van koningin Louise-Marie d’Orléans bevatten ooit intieme informatie over haar leven. Met archiefonderzoek en artistieke interventies heb ik deze informatie ontsloten in nieuwe objecten, waardoor Louise dichter bij het publiek komt. Mijn werk laat zien dat kunstenaars zinvol kunnen werken met onvolledig archiefmateriaal en verloren objecten, en zo betekenisvolle verhalen op een eigenzinnige manier uit de vergetelheid halen.’ – Charlotte Vanhoubroeck

Porcelain Dawn

Designbureau: Middernacht & Alexander (Aalst)
​​
Het ontwerp van Middernacht & Alexander is een unieke tafel, gemaakt van een oude, opgegraven mazouttank die jarenlang onder de aarde verborgen lag. In plaats van het object als afval te zien, beschouwen ze het als drager van een verhaal. Het metaal, de aangekoekte teerresten en de aarde worden zorgvuldig geconserveerd en niet gecamoufleerd. Meerdere lagen epoxy brengen het rauwe materiaal tot rust, zonder het te zuiveren of te verdoezelen. Zo ontstaat een functioneel meubelstuk dat tegelijk poëtisch en betekenisvol is: elk exemplaar is handgemaakt, uniek en nodigt uit tot reflectie op transformatie, vervuiling en tijd.

‘Deze prijs is voor ons een eer, omdat hij vakmanschap erkent als manier van denken. Porcelain Dawn gaat over conserveren in plaats van verbergen, over transformatie zonder zuivering. Dat vervuilde materialen, met hun sporen van tijd en gebruik, kunnen uitgroeien tot iets waardevols, toont dat schoonheid en betekenis ook in imperfectie zitten. Deze erkenning geeft ons de kracht om die dialoog tussen verval en vernieuwing verder te zetten.’ – Sofie Middernacht

Shifting Colors 

Designer: Esther Van Schuylenbergh (Brugge)

Shifting Colors is een serie geweven panelen die traditionele ambachtelijke technieken combineert met digitale ontwerptools. Door subtiele verschuivingen in kleur en structuur ontstaan vloeiende kleurovergangen die het repetitieve karakter van het dobbyweven doorbreken. Op een handgetouw kunnen kettingdraden variëren in materiaal, dichtheid en doorhaling, waardoor nieuwe interacties tussen kleur en structuur mogelijk worden. Het resultaat is een speelse en monumentale serie panelen waarin kleine geometrische patronen zich ontvouwen tot onverwachte, dynamische gradiënten.

Het project toont hoe ambacht en digitale technologie elkaar kunnen versterken. Waar het dobbyweefgetouw met schachtmechaniek beperkingen kent in patroonmogelijkheden, gebruik ik digitale ontwerptools om juist binnen die grenzen nieuwe mogelijkheden te verkennen. Door het ambachtelijke en digitale proces te combineren, ontstaan resultaten die voorheen buiten bereik lagen.’ – Esther Van Schuylenbergh

  1. Design Research

Decentering Design – Practice in a More-than-human World

Designbureau: Onderzoekscentrum Futures through Design van de School of Arts Gent, Art Paper editions / Jurgen Maelfeyt BV
​PartnersHowest – Digital Design & Development (Devine)
​OpdrachtgeverHOGENT

Decentering Design is een research-through-design project dat onderzoekt hoe ontwerp kan bijdragen aan een inclusieve toekomst door de mens niet langer centraal te stellen, maar te begrijpen als onderdeel van een meer-dan-menselijk netwerk. Het project daagt ontwerpers en kunstenaars uit om hun processen te openen voor andere vormen van aanwezigheid, kennis en agency via kleine, non-lineaire werkvormen die zowel methode als resultaat zijn. Deze oefeningen zijn gebundeld in de publicatie Decentering Design: Practice in a More-than-human World en bieden handvatten voor reflectie én actie, waarmee een verschuiving in ontwerpdenken van antropocentrisch naar relationeel, ecologisch en multispecies-georiënteerd wordt gestimuleerd.

‘Decentering Design werkt toe naar een meer gelijkwaardige wereld door in ontwerp- en artistieke processen ruimte te maken voor de andere levende wezens en organismen waarmee we onze omgeving vormen en delen. Niet als hulpbronnen die we duurzaam beheren, maar als individuele actoren met eigenwaarde en handelingsvermogen. Soms is de meest radicale daad niet om te ontwerpen, maar om aandachtig te luisteren, te observeren en te leren van wat er al is.’ – Bert De Roo, Onderzoeker / coördinator

Residents of Solar Space

Designbureau: Kato Herbots (Velm)
​PartnersDermatoloog Maselis, B&T Textilia, LUCA Productdesign Genk, LUCA Textiel Gent, Industriemuseum Gent, Marianne Winten, Johanna Seelemann en Niek Kosten voor de ondersteuning.

Residents of Solar Space onderzoekt hoe ontwerp kan bijdragen aan een gezondere en bewustere omgang met de zon. Waar we ons vandaag wenden tot zonnecrèmes om ons te beschermen tegen te veel zonlicht, en tot voedingssupplementen om gebrek aan zonlicht te compenseren, verkent dit project alternatieve materialen en objecten die onze natuurlijke relatie met zonlicht herstellen. Een zonnelaken met geïntegreerde zonne(baad)wijzer biedt inzicht in de aanmaak van vitamine D en in de veilige blootstellingstijd op basis van uv-index en huidtype. Een uv-transparante trui van PLA houdt je warm, terwijl hij je toch voldoende blootstelt aan het noodzakelijke zonlicht.

‘Het discours rond zon en gezondheid is sterk gepolariseerd; de zon wordt vaak als uitsluitend goed of slecht beschouwd. Met mijn project wilde ik nuance brengen en aantonen dat het beide is, afhankelijk van factoren als tijd, uv-intensiteit, huidtype en context. Mijn focus op materialen kwam daarbij vanzelf. Ik werk vanuit een sterk materiaal-gedreven ontwerppraktijk en geloof in de kracht van materialen, zowel functioneel, discursief als narratief. Materialen maken abstracte ideeën ervaarbaar en stellen ons in staat nieuwe manieren van relateren tot de wereld vorm te geven.’ – Kato Herbots

Stad zonder Postcode

Designer: Franne Lefever (Hertsberge)
​​
De Stad zonder Postcode bevraagt het klassieke kerngezin als vanzelfsprekende basis van samenleven en onderzoekt hoe onder druk van overbevolking en maatschappelijke veranderingen nieuwe vormen van verwantschap kunnen ontstaan. Het project is uitgewerkt als een speculatief herenhuis waarin zes kamers rolfiguren belichamen die elk een essentiële kwaliteit van verbinding vertegenwoordigen. Door traditionele gezinsstructuren te bevragen, fungeert het ontwerp als onderzoeksinstrument dat uitnodigt tot reflectie op inclusieve manieren van samenleven en collectiviteit, en daagt het uit na te denken over hoe we in de toekomst willen wonen en verbinden.

‘Overbevolking vormt één van de grootste uitdagingen van onze tijd en dwingt ons na te denken over hoe we met elkaar en onze planeet omgaan. In een wereld waar hoopvolle toekomstbeelden schaars zijn, schetst dit project een alternatieve manier van samenleven die niet wordt gedreven door traditie of conventie. Zorg en collectieve verantwoordelijkheid staan centraal. Tegelijk laat het mensen bewust stilstaan bij hoe we gedeelde ruimte en middelen gebruiken. Dit kan bijdragen aan een meer duurzaam leven en nodigt uit om samen anders naar morgen te kijken.’ – Franne Lefever

  1. Digital Design

Rubens Experience

Designbureau: Wondering BV (Gent)
​Partners: Create.eu (multimedia),Bruns (maatwerk, vitrines, meubilair en interactieve opstellingen), Chris Pype (Licht)
​Opdrachtgever: Het Rubenshuis (Antwerpen)

De Rubens Experience neemt bezoekers mee in een unieke scenografie die tijdens het bezoek transformeert, van een immersieve audiovisuele show naar een interactief, speels museum en weer terug. Vertrekkend van een leeg canvas in het nieuwe onthaalgebouw van het Rubenshuis, combineert het project grootse beelden, kleuren en onverwachte details naast echte meesterwerken, zoals het zelfportret van Rubens, en zorgvuldig geselecteerde kunstobjecten in een high-end vitrine. Met deze hoogtechnologische en inhoudelijk rijke beleving slaagt de Rubens Experience erin een technisch perfect functionerende, en tegelijk warme en menselijke ervaring te bieden, waarbij duurzaamheid een essentieel onderdeel van het ontwerp is: schermen en projecties worden slim hergebruikt van audiovisuele show naar deel van de interactieve museumopstelling.

‘Het bijzondere aan de Rubens Experience is dat het echt samen met de medewerkers van het Rubenshuis tot stand kwam. Er was veel vertrouwen en respect. Curatoren, publieksmedewerkers én toekomstige bezoekers waren actief betrokken in het proces: van de eerste concepten tot het uittesten van de interactieve toepassingen. Die kruisbestuiving zorgde voor een project dat inhoudelijk sterk verankerd is, maar tegelijk intuïtief en speels aanvoelt.’ – Jelke Stoop, zaakvoerder Wondering

Foto: Jeroen Broeckx

Shared Memories

Designbureau: Joey Kissen & Jens Demarest (Gent)

 Shared Memories is een 360° immersieve installatie waarin anonieme herinneringen worden omgezet in een abstracte symfonie van licht en geluid. Het laat bezoekers stilstaan, contact maken met herinneringen van anderen en misschien ook met die van henzelf. Bezoekers kiezen een bordje met een woord dat aan een herinnering is gekoppeld, plaatsen dit op een sokkel en activeren de bijbehorende audiovisuele ervaring. Pas daarna kunnen ze de daadwerkelijke herinnering lezen. Zo krijgen bezoekers eerst de kans om in hun eigen herinneringen te graven en een persoonlijke beleving te vormen, voordat de afgespeelde herinnering duidelijk wordt. Shared Memories onderzoekt hoe iets persoonlijks als een herinnering vertaald kan worden naar een collectieve ervaring.

‘Shared Memories draagt bij tot een betere wereld door mensen op een empathische manier met elkaar te verbinden. De installatie nodigt bezoekers uit stil te staan bij de herinneringen van anderen en hun eigen emoties te reflecteren. Door deze gedeelde ervaring ontstaat een gevoel van verbondenheid en begrip, iets wat in het dagelijks leven vaak ontbreekt. Het project stimuleert nieuwsgierigheid en openheid: herinneringen en emoties blijken zowel uniek als universeel.’ – Jens Demarest

Walden BOX

Designbureau: Verhaert (Kruibeke)
​Opdrachtgever: Walden Group

Walden BOX is een herbruikbare, slimme transportbox met tracering, temperatuurmonitoring, pincodebeveiliging en realtime connectiviteit, ontworpen voor minstens 1000 rotaties. Walden BOX vermindert het systeem kartonafval drastisch en verhoogt de controle over kwaliteit en veiligheid in de keten. ​

Walden BOX is het hart van Walden FAST, een innovatief ecosysteem dat duurzame logistiek combineert met digitale intelligentie. Via het bijhorende platform kunnen klanten hun volledige goederenstroom opvolgen en beheren, en krijgen ze bovendien inzicht in prestaties en duurzaamheid.

‘Dit project bevindt zich in de ‘Sweet Spot’ van Innovatie omdat alle succesfactoren aanwezig zijn: het is technisch te realiseren, het sluit naadloos aan bij de wensen en noden van alle betrokkenen, en het levert een significante economische en ecologische winst op.’ – David Pas, Strategic Innovation bij Verhaert

  1. Environment

Essens Circular

Designbureau: Samsonite Europe N.V. (Oudenaarde)
​Partners: Aarova, LyondellBasell, Circularise

Essens Circular is een innovatieve reiskoffer die alle aspecten van circulariteit integreert, ontworpen voor reparatie en end-of-life, en gemaakt van oude reiskoffers en post-consumer materiaal. De Essens Circular is een nieuwe standaard in circulair reisdesign. De innovatieve koffer is ontworpen en geproduceerd in België en bestaat voor minstens 70% uit gerecycleerde materialen, waaronder de schalen, oude reiskoffers (35%) en post-consumer huishoudelijk afval (50%). De koffer is modulair opgebouwd en eenvoudig te demonteren, wat herstel en recyclage aan het einde van de levensduur vergemakkelijkt. Elk exemplaar bevat een digitaal paspoort dat de herkomst van materialen en componenten traceert. Het biedt duidelijke instructies voor onderhoud, herstel en – wanneer nodig – recyclage. Zo wordt de levensduur maximaal verlengd en de cirkel volledig gesloten, en biedt het een duurzame en transparante visie op de toekomst van reizen.

‘Essens Circular integreert duurzaamheid op elk niveau. Voor het eerst sluiten we de recyclageloop: de schalen zijn deels gemaakt van oude koffers, teruggebracht door klanten en verwerkt met partners zoals Aarova en LyondellBasell. We maximaliseerden het aandeel gerecycleerde materialen: voor elk onderdeel werd een alternatief gekozen, zonder in te boeten op kwaliteit. Kritische componenten zijn ontworpen voor eenvoudige herstelling door de klant of in onze winkels, wat ook demontage vergemakkelijkt. Elk exemplaar heeft een digitaal productpaspoort dat materiaalherkomst traceert en instructies geeft voor onderhoud, herstel en recyclage.’ – Katrijn Goethals, Sustainability Project Lead bij Samsonite

Neonest ​

Designbureau: Superellipse (Mechelen)
​Opdrachtgever: REVOR GROUP

Neonest is een circulair en modulair bedframe gemaakt uit 100% gerecycleerd materiaal, dat dankzij zijn circulair ontwerp, innovatieve klik- en bekledingssysteem een duurzaam alternatief biedt voor traditionele houten of metalen frames. Dankzij het monomateriaal ontwerp is het frame na gebruik volledig recycleerbaar en biedt het een duurzaam alternatief voor traditionele houten of metalen bedden. Met gepatenteerde features zoals Neoconnect, Neohold en Neocord ontwikkelden we een innovatief klik- en schuifsysteem waarmee het frame eenvoudig gemonteerd en gedemonteerd kan worden, zonder gereedschap. Stoffering kan makkelijk bevestigd en vervangen worden, waardoor het product zowel visueel als functioneel jarenlang meegaat. Het ontwerp combineert zo circulariteit, flexibiliteit en langdurige esthetiek.

‘Neonest is het eerste circulaire bedframe ter wereld dat volledig gemaakt is uit post-consumer gerecycleerd plastic. Zo bewijst Neonest dat hoogwaardige producten niet ten koste hoeven te gaan van de planeet, maar juist kunnen bijdragen aan een gesloten, circulaire economie.’ – Ilias Addarkaoui, General Manager Neonest

WVDM Living Lab

Designbureau: MAKER architecten (Gent)
​Partners: Origin architecture & engineering, VK architects & engineers, VITO, Beneens
​Opdrachtgever: VUB (Vrije Universiteit Brussel)

WVDM Living Lab zet in op modulaire, gestandaardiseerde oplossingen die hergebruik stimuleren. Door maximale compatibiliteit ontstaat een dynamische, door gebruikers gestuurde architectuur die aanpasbaarheid toelaat in functie van veranderende behoeften. WVDM Living Lab brengt theorie en praktijk van circulair bouwen samen aan de hand van 12 hergebruikte modules van de voormalige studentenkoten van Willy Van Der Meeren op de VUB-campus. Het project focust niet op het eindresultaat, maar op het proces, met nadruk op energie, erfgoed, duurzaamheid en economie. Door te werken met modulaire bouwpakketten van gestandaardiseerde, compatibele componenten ontstaat een flexibel systeem. Dit optimaliseert het productie- en bouwproces, vergemakkelijkt opslag en verhoogt het potentieel voor hergebruik. Tijdens de uitvoering werden zoveel mogelijk bestaande materialen gerecupereerd, van sanitaire toestellen tot isolatie en verlichting. De combinatie van onderzoek en uitvoering, van erfgoed en circulariteit, en van hergebruik en technische omkeerbaarheid, vereisten aangepaste profielen waarbij beroep werd gedaan op specifieke lokale experten.

Het project wil een antwoord bieden op een actuele en urgente vraag: Hoe kunnen we op een duurzame manier naoorlogse architectuur renoveren? En welke strategieën kunnen daarvoor worden toegepast? Het gaat daarbij niet enkel om een circulaire renovatie, maar evenzeer om het ontwikkelen van opschaalbare en reproduceerbare circulaire strategieën. De gelaagde opbouw – startend vanuit een casco – maakt het mogelijk om bouwpakketten samen te stellen op maat van de functionele en comforteisen van de ruimtes. Zo ontstaat een materialenbank die generisch en schaalbaar is in concept, maar tegelijk specifiek inzetbaar afhankelijk van de toepassing. Op die manier ontstaat een veerkrachtige architectuur, afgestemd op de ruimte en het gebruik, maar ook aanpasbaar aan veranderende randvoorwaarden.’ – Lieven De Groote, architect zaakvoerder bij MAKER architecten

Foto: FotoMAKER

  1. Graphics

Fever Dream – Victor Verhelst

Designbureau: Studio Corbin Mahieu (Gent), Victor Verhelst (Gent), Lennart Van den Bossche, Type Designer: Ilya Koers
​Partners: Fedrigoni Special Papers, Albe De Coker, PLUS-ONE Projects, Sidequest

Het doel van dit uniek portfolioboek is de grens tussen boekdrukkunst en kunst te doen vervagen en een kunstwerk te creëren dat verder gaat dan een vluchtig salontafelboek.
Het boek bundelt vijf jaar werk van digitaal kunstenaar Victor Verhelst in een uniek object dat de grens tussen boekdrukkunst en kunst doet vervagen. Met een speciaal ontwikkeld variabel font, nieuw Fedrigoni-papier en innovatieve digitale printtechniek ontstaat een bijna 500 pagina’s tellend oeuvre waarin typografie en visueel experiment samenkomen. Elk exemplaar is uniek: de backcover toont telkens een fragment van een monumentaal kunstwerk dat voor dit project werd gemaakt. Het volledige werk wordt pas volledig zichtbaar wanneer alle boeken samen worden gelegd tijdens de opening van de solotentoonstelling in de Plus One Gallery, waardoor het portfolioboek zelf onderdeel wordt van een groter kunstwerk.

‘Het is een liefdesproject dat volledig in eigen beheer werd gerealiseerd. We maakten gebruik van de nieuwe digitale FOGRA-printtechniek, die printen in de toekomst goedkoper en kleurtechnisch verfijnder zal maken. Voor ons was het ook een experiment om boekontwerp zelf als kunstvorm te benaderen. Victor creëerde een uniek kunstwerk dat zich uitstrekt over alle achterkanten van de boeken. Wanneer je ze samenbrengt, vormt het één groot geheel. Zo bezit elke eigenaar een stukje van Victors werk, iets wat enkel mogelijk was dankzij de digitale printtechniek.’ – Corbin Mahieu, Art Director

Kunsthal Gent

Designbureau: Kunsthal Gent

De grafische identiteit van Kunsthal Gent is een evoluerend systeem dat herkenbaarheid combineert met experiment en tot stand komt via een steeds wisselend collectief van jonge ontwerpers. Vaste basisprincipes zorgen voor continuïteit en helderheid, terwijl elke nieuwe tentoonstelling jonge ontwerpers uitdaagt om de grenzen van het systeem op te zoeken en te vernieuwen. Uniek is dat de identiteit niet door een vast team wordt ontwikkeld, maar door een steeds wisselend collectief van jonge ontwerpers, waardoor het visuele systeem continu in beweging blijft, actueel en verrassend, en steeds geworteld in de energie van een nieuwe generatie grafisch talent. De coördinatie en bewaking van dit proces is in handen van Valentijn Goethals.

‘Het idee is ontstaan vanuit de missie van Kunsthal Gent om niet alleen tentoonstellingen te tonen, maar ook een platform te zijn voor experiment en samenwerking. Vanuit die filosofie is gekozen voor een grafische identiteit die geen eindproduct is, maar een proces: een systeem waarin vaste regels en vrije vernieuwing elkaar versterken. Het betrekken van stagiairs en jonge ontwerpers kwam voort uit de wens om dit proces te voeden met steeds nieuwe energie en perspectieven.’ – Valentijn Goethals, coördinatie tentoonstellingen en ontwerp, Kunsthal Gent

‘Tussenruimte’

Designbureau: Dragan Marinkovic  (Roeselare)

Times New ROMA is een letterfont dat Latijn en Cyrillisch verenigt. Het brengt twee werelden samen en weerspiegelt de ervaring van immigranten en vluchtelingen, door deze twee te verbinden. Door de immigratie naar België vanuit Servië (2011), moesten Dragans ouders en hijzelf ​ een nieuw alfabet leren lezen en schrijven. Dat inspireerde om een alfabet te ontwerpen dat zowel leesbaar is voor wie geboren en getogen is in België, als voor mensen uit Servië. Het weerspiegelt de vervreemding en verwarring die vaak ervaren wordt bij het navigeren door een nieuwe taal en cultuur. Het project koppelt typografie aan verhalen van migratie, en biedt zo een tastbare manier om de kloof tussen twee werelden te overbruggen.

De jury over dit project: ‘Tussenruimte is een poëtisch en persoonlijk project waarin de ervaringen van immigranten en vluchtelingen centraal staan. Het brengt het Latijnse en het Cyrillische schrift samen in een prachtige publicatie en een nieuw lettertype. Daarmee slaagt het erin via design een brug te slaan tussen twee werelden en mensen te sensibiliseren. Het project bezorgde de jury kippenvel. We zien hier een nieuw talent dat overtuigend zijn intrede doet in de wereld van grafisch ontwerp en typografie.’

  1. Habitat

FERRATA

Designbureau: Dorien Eeckhout (Deurne) & Jonas van Put (Antwerpen)

FERRATA is een buitenmeubelcollectie geïnspireerd op de Via Ferrata, de ijzeren weg in de Italiaanse Alpen. Ontwerpers Jonas Van Put en Dorien Eeckhout, beiden gepassioneerde bergsporters, vertaalden de functionele schoonheid van deze klimroutes naar sculpturale meubels. Centraal staan geplooide, thermisch verzinkte stalen U-bogen die de houvast van klimmers echoën en tegelijk grafische en tactiele elementen vormen in tafel en krukken. De organische vormen van het tafelblad en de actieve zithouding nodigen gebruikers uit zich aan te passen aan hun omgeving, zoals een klimmer zich aanpast aan het terrein en de omstandigheden.

‘FERRATA is net zoals de Via Ferrata-routes een functionele interventie die weer opgaat in de natuur. In een private tuin krijgt ze een intieme, sculpturale rol; in publieke ruimtes stimuleert ze dynamiek en ontmoeting. Met FERRATA plaatsen we een spanningsveld in de omgeving: tussen expressie & functionaliteit, tussen speelsheid & minimalisme, tussen natuur & artefact. Perforaties in het blad creëren een lichtspel en geven de massieve vorm luchtigheid. FERRATA bevraagt het klassieke idee van comfort & gebruik en nodigt uit tot actieve interactie, zoals ook in de bergen comfort ondergeschikt is aan de omstandigheden.’ – Dorien Eeckhout

Foto: © Zeger Dox

POOK

Designbureau: Jeff Rutten Objects (Tessenderlo)
​Partners: Jan Verheyen

POOK is niet enkel een outdoor cooking device, tot de essentie herleid, met een vernieuwend systeem van temperatuurregeling, maar tevens een sculpturaal object dat qua vormgeving volledig verschilt van bestaande grills. Dankzij verschuifbare bakplaten en grillroosters kan de afstand tot het houtvuur of de kolen worden aangepast, waardoor een breed spectrum aan temperaturen ontstaat: van hoge hitte voor vlees tot zachte warmte voor delicate vis of groenten. Met de meegeleverde pook kunnen de platen en roosters eenvoudig worden verplaatst, terwijl de collectie ook een burgerpers en multifunctioneel mes omvat.

‘Pook onderscheidt zich zowel in beeld als functie van andere grill- en barbecue toestellen. Het ontwerp is tot de essentie herleid: puur, robuust en zonder overbodige elementen. Daarnaast zorgt de vormgeving en werking voor een groot temperatuurbereik, waardoor er op vele manieren kan worden gegrild en gebakken. Zo combineert Pook een tijdloze uitstraling met veelzijdig gebruiksgemak.’ – Jeff Rutten

Foto: © Sanne Rouma

Scrap Chair

Designbureau: ROVER project (Aalst)
​Partners: OptimaT, MetalClean, Voortzettende Opleiding Meubelontwerp (Thomas More Mechelen) ​
​​
De SCRAP-Chair is een circulaire tuinstoel die volledig vervaardigd is uit industriële reststromen van de Vlaamse industrie. Het project vertrekt vanuit een dubbele ambitie: het herdenken van afval als grondstof én het creëren van een volwaardig, esthetisch meubel dat niet inboet aan comfort of kwaliteit. ​
​Het zitvlak hergebruikt restplaten met authentieke perforaties van ponsprocessen, terwijl het frame bestaat uit gebogen en gelast betonijzer. Ontworpen voor binnen- en buitengebruik, combineert de stoel een tijdloos, robuust silhouet met comfort en esthetiek. De eerste oplage van 50 exemplaren werd geproduceerd bij maatwerkbedrijf OptimaT, en is personaliseerbaar in elke RAL-kleur.

‘ Circulair ontwerp mag meer zijn dan vrijblijvend upcycling of knutselwerk; het kan ook een doordachte, structurele benadering zijn van hoe we omgaan met onze afvalstromen. Dat zelfs hoogwaardige designobjecten kunnen ontstaan uit restmateriaal, bewijst deze erkenning voor ons.’ – Tom De Koninck, Zaakvoerder.

Foto: Robbe Van Damme

  1. Spaces

Abby Kortrijk

Designbureau: Tab Architects BV (Gent), Barozzi Veiga (Barcelona)
​Opdrachtgever: Stad Kortrijk

Abby Kortrijk is een eigenzinnig, speels en laagdrempelig museum voor beeldende kunst, dat met zijn innovatieve concept ‘Stadsliving’ bevraagt wat een museum vandaag kan en moet zijn, voor wie en door wie. Met ‘de Stadsliving’ introduceert Abby een vernieuwend museaal concept: een laagdrempelig open huis dat als een experimentele buitenschil rond de klassieke museumzalen is gedrapeerd en fungeert als een third space in het hart van de stad, waar bezoekers, makers en lokale gemeenschappen samenkomen, programma delen en participatieve projecten ontwikkelen. Het museum slaat bruggen tussen kunst, erfgoed en design, en herdefinieert het begrip eigenaarschap en presentatie. Elke twee jaar wordt de Stadsliving door een andere kunstenaar ingericht; in de eerste editie creëerde Rinus Vandevelde meubels, kamerplanten en lampjes uit karton, hout en verf, als knipoog naar Kunstwerkstede De Coene (1888-1977).

‘Het doel was een nieuw soort museum te creëren: een open en veelzijdige plek, een ‘huis met vele kamers’ in de wonderlijke setting van het Begijnhofpark. Met subtiele ingrepen verrijkte de nieuwe architectuur de geschiedenis van de site en gaf ze ruimte aan de toekomst: een ideale setting om kunst te presenteren als spiegel van onze gelaagde, veranderlijke en diepgewortelde identiteiten.’ – Tom Debaere, zaakvoerder Tab Architects

Genk op Gang

Designbureau: Studio-tic (Genk), HET LABO vzw (Hasselt), Depot Roel Vandebeek (Maasmechelen)
​Opdrachtgever: Stad Genk

Genk op Gang is een groene lijn die door twee Genkse wijken kronkelt, een initiatief van Stad Genk om de herontdekking en herbeleving van diverse wijken aan te moedigen en nieuwe verbindingen te leggen. Het collectief Het Labo voegde speelse ingrepen toe die de lijn grafisch en ruimtelijk tot leven brengen: soms vormt hij een hinkstapspel, springt hij op muren of volgt hij het landschap in onverwachte bochten. Langs de routes zijn een vijftiental installaties te vinden die telkens inspelen op de omgeving, aangevuld met verhalenborden over de rijke Genkse geschiedenis, ontworpen door productontwerper Roel Vandebeek. Het project stimuleert zo zowel beweging als interactie tussen bewoners, bezoekers en de buurt.

Deze award laat zien hoe ontwerp, omgeving en samenleving versterkend kunnen werken en op een laagdrempelige manier toch een project van deze schaal mogelijk kunnen maken. De award past ook binnen de filosofie dat ontwerp breder gaat dan alleen vormgeving, maar eveneens kan bijdragen aan ontmoetingen, verbindingen,… en een nieuwe impuls geeft aan de omgeving.’ – Tim Caenepeel, Art Director Studio-tic

GPG – Toren voor Dier en Mens 

Designbureau: URA Yves Malysse Kiki Verbeeck (Brussel)
​Partners: Denkbar (structuur), Sweco Belgium NV (masterplan), Driekwart Groen (natuurinclusief bouwen)
​Opdrachtgever: Agentschap Natuur en Bos i.s.m. Stad Gent

Een Toren voor Dier en Mens, een betonnen contrasterend volume tegenover de natuur, als herkenningspunt op de site Wonderwoud te Gent. Integratie van functies die niet uitsluitend het humane dienen, wordt steeds meer een vereiste in de huidige tijdgeest. Het ontwerp combineert menselijke functies met nestholtes voor verschillende dieren, waardoor de symbiose tussen mens en natuur centraal staat. Het is van groot belang dat de aandacht wordt gevestigd op de huisvesting van de werkelijke inwoners van dit domein. Verschillende nestholtes zijn gemaakt in de wanden voor de diverse dieren van het Wonderwoud. In dit natuurpark is de mens de bezoeker. Hij ervaart de toren als uitkijkpunt, met op iedere verdieping een uniek perspectief op de omgeving en bovenaan een 360°-uitzicht over Gent, zijn haven en torens.

‘Een architect, zo leerde Henry van de Velde ons, beperkt zich niet tot bouwen van huizen, scholen, …. Een architect anno 2025, werkt aan inclusieve projecten die maximaal rekening houden met de huidige maatschappelijke vraagstukken. Met deze award voor de Toren voor Dier en Mens willen wij een sterk signaal geven om het publiek bewust te maken van de andere bewoners van de planeet.’ – Yves Malysse, founder architect URA

Foto: ©FilipDujardin

Foto: © Fille Roelants

Related Posts

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.