Nieuwe reeks afzinkoperaties Scheldetunnel van start

Op 16 oktober* starten bouwheer Lantis en aannemer TM COTU** met de afzinkoperatie van het vijfde tunneldeel van de Scheldetunnel. Vandaag liggen al vier van de acht tunneldelen op hun plaats op de bodem van de Schelde. De opgedane ervaring van de eerdere operaties vormt een stevige basis voor de volgende reeks. Wie de operatie van dichtbij wil volgen, kan dat vanaf een nieuw uitkijkpunt op Linkeroever.

Vaargeul verplaatst voor volgende afzinkoperaties

Sinds het weekend van 4 oktober is de vaargeul van de Schelde verplaatst naar de zuidkant van de rivier, dichter bij de linkeroever. Het scheepvaartverkeer vaart nu boven de vier reeds afgezonken tunneldelen. Daardoor is er ruimte vrij aan de noordkant van de rivier voor de volgende tunneldelen. De afzinkoperaties gebeuren telkens om de twee weken tijdens doodtij. Tunneldeel vijf is donderdag aan de beurt, het laatste deel staat gepland op 28 november*.

Vijf, zes, acht, zeven…

De volgende tunneldelen worden niet in numerieke volgorde geplaatst. Na de plaatsing van delen vijf en zes volgt eerst deel acht, het segment dat aansluit op de inrit van de tunnel aan de rechteroever. Pas daarna wordt deel zeven als sluitstuk afgezonken: “Door eerst deel acht te plaatsen, behouden we voldoende manoeuvreerruimte op de Schelde voor de laatste afzinkoperatie,” licht projectleider Bert Claeys bij Lantis toe. “Tussen deel zeven en acht blijft nog een ruimte van ongeveer twee meter over. Die vullen we later op met de zogenaamde sluitvoeg, een betonconstructie onder water die de tunnel volledig waterdicht en structureel sluit.”

Nieuw uitkijkpunt op Linkeroever

Het tracé van de Scheldetunnel volgt een bocht van Linkeroever aan het Sint-Annabos tot het gebied van het Noordkasteel op de rechteroever. Met de volgende reeks afzinkoperaties verschuiven de werkzaamheden niet enkel richting rechteroever, maar ook verder oostwaarts op de Schelde.

Wie de werken wil volgen kan terecht op een nieuw uitkijkpunt op de dijk op Linkeroever. Vanaf het Plaasj Kaffee wandelen nieuwsgierigen links de dijk op tot aan de informatiezuilen van de Oosterweelverbinding, dicht bij de werfzone. De vorige uitkijklocatie aan de radartoren op de Scheldelaan (rechteroever) is daarmee niet langer in gebruik.

Scheldetunnel maakt Ring mee rond 

De Scheldetunnel is een cruciale schakel in de Oosterweelverbinding en biedt een derde Scheldekruising in Antwerpen van het Sint-Annabos op Linkeroever tot het gebied van het Noordkasteel op de rechteroever. Daar sluit de tunnel aan op het toekomstige Oosterweelknooppunt.

De Scheldetunnel bestaat uit twee kokers voor autoverkeer, een vluchtkoker en een zes meter brede fietskoker. Vanaf 2028 kunnen fietsers de Scheldetunnel gebruiken, het autoverkeer volgt in 2030. De volledige Oosterweelverbinding is klaar in 2033.

*De planning is onder voorbehoud en afhankelijk van heel wat factoren zoals weer, wind, stroming en getijden.

**TM COTU staat voor Tijdelijke Maatschap Combinatie Oosterweeltunnel. De groep bestaat uit de Belgische bouwgroepen BESIX, Stadsbader Contractors, DEME en Jan De Nul.

Foto: Lantis

Related Posts

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.