Koen Vanmechelen landt met Cosmopolitan Chicken Project in Kunsthall 3,14
In Kunsthall 3,14, een centrum voor hedendaagse kunst in Bergen (Noorwegen), maakt de 29e generatie van het Cosmopolitan Chicken Project (CCP) van Koen Vanmechelen zijn debuut tijdens de kunstenaars’ meest recente solotentoonstelling. Bezoekers zijn er getuigen van de geboorte van de 29e generatie; een kruising van de Noorse Jærhøns en de Mechelse Aseel – CCP28. De kuikens vertegenwoordigen de voortdurende evolutie van het wereldwijde project.
De tentoonstelling “Mechelse Jaer – CCP29” opende op 13 september in Kunsthall 3,14, een kunstencentrum dat bekendstaat om het omarmen van sociaal geëngageerde hedendaagse kunst. De expo nodigt bezoekers uit om het broedproces live te volgen, en toont de intieme, vaak verborgen stadia van het leven. Nu, 21 dagen na de opening, werden de eerste kuikens geboren. Deze generatie volgt op de Mechelse Aseel – CCP28 die vorig jaar uit het ei kwam in Bangladesh, en markeert een evolutie in het werk van Vanmechelen. “Het project is groter geworden dan mijzelf,” stelt de kunstenaar. “Het blijft evolueren, en ik volg het project niet alleen als schepper, maar naarmate onze samenleving verandert, ook steeds meer als observator. Om meer te leren over de wereldwijde erfenis van het menselijke dier en om de verschillende manieren te verkennen waarop we samen kiezen om te leven en evolueren.”
Verkenning van het leven in Kunsthall 3,14
Vanmechelen begon het Cosmopolitan Chicken Project eind jaren ’90. Sindsdien is het wereldwijd erkend als een verkenning van leven, identiteit en diversiteit. Het project kruist nationale kippenrassen uit verschillende delen van de wereld, waarbij elke generatie symbool staat voor een kruisbestuiving van culturen en biologische fusie. Het CCP is wereldwijd tentoongesteld in vooraanstaande musea, van het Museo Nacional de Bellas Artes in Cuba tot het Victoria & Albert Museum in Londen, van de Uffizi in Florence tot het National Museum of Zimbabwe, en nu in Bergen. “Ik volg de kip omdat ze het leven vertegenwoordigt,” reflecteert Vanmechelen. “Met elke generatie leert het project me iets nieuws.”
In Noorwegen is het curator Malin Barth, directeur van Kunsthall 3,14, die Vanmechelen uitnodigt naar Bergen, de op één na grootste stad van Noorwegen. “Kunsthall 3,14 is een non-profit hedendaagse kunstinstelling die politieke, sociale en culturele betrokkenheid omarmt. We streven ernaar baanbrekende tentoonstellingen te presenteren die maatschappelijke normen uitdagen en tot dialoog aanzetten. Het Cosmopolitan Chicken Project van Koen Vanmechelen past perfect bij ons opzet. We willen kunstwerken presenteren die een ‘rimpeleffect’ kunnen veroorzaken. Koens project creëert een golf van transformatieve invloed die zich in de loop van de tijd uitbreidt en vorm geeft aan hoe we de wereld zien en ervaren.”
In het historische gebouw, een voormalige nationale bank, kunnen bezoekers de verschillende stadia in de geboorte van de 29e generatie Cosmopolitan Chickens live volgen. In de grootste kooi leven twee Mechelse Aseel-hennen samen met een Jærhøns-haan, het enige inheemse gedomesticeerde kippenras van Noorwegen. Hun eieren worden in de broedmachine ‘Breaking the Cage’ geplaatst. De pasgeboren kuikens krijgen daarna de kans om verder op te groeien in de daarvoor gebouwde kooien. “De expo toont zo de sequence van de geboorte van nieuw leven, een fascinerend proces”, aldus de kunstenaar.
Verder treffen bezoekers – naast de voormalige bankkluis – ook ‘Open Secret’ aan; een in leder gebonden boek met de DNA-sequentie van een Cosmopolitan Chicken. In de bijbehorende DECODE-video lezen mensen uit de verschillende landen die deelnemen aan het CCP voor uit het boek, een ode aan de genetische diversiteit die het project creëert. Twee neonwerken vervolledigen de tentoonstelling; ‘CCPPCC’ verwijst naar de kruisingsprojecten van de kunstenaar en zijn citaat: ‘Fertility comes from outside’, een herinnering aan hoe externe krachten creatie aandrijven.
Broeden in Noorwegen
Vanmechelen: “Deze kunstwerken gaan over thema’s als vrijheid, identiteit en de kunstmatige grenzen die we creëren. Het CCP roept existentiële vragen op: Waarom kippen? Hoe gaan we om met nieuw leven? Wat betekent het om leven in te perken, en hoe weerspiegelt dit onze samenleving?” Vanmechelen ziet Noorwegen als een geschikte locatie voor deze nieuwe generatie CCP’s. “Noorwegen, met zijn dramatische schoonheid en erfgoed, biedt de perfecte setting om na te denken over de complexe relatie tussen mens en zijn omgeving,” zegt hij. “In Bergen weerspiegelt mijn tentoonstelling onze eindeloze zoektocht naar balans – tussen het lokale en het globale, cultuur en natuur, tussen nieuwe ontdekkingen en geworteld zijn.”
“Het is fascinerend om te zien hoe het publiek geboeid is door deze tentoonstelling waar de diepgaande verkenning van de onderlinge verbondenheid van het leven centraal staat. We nodigen iedereen uit om deel te nemen aan dit levende, evoluerende werk dat kunst en wetenschap samenbrengt en de complexiteit en het potentieel van het hybride leven belichaamt,” besluit curator Malin Barth. Vanmechelen: “Volgend jaar kondigt de 30e generatie zich aan. Deze reis gaat nooit alleen over kippen. Het gaat over ons allemaal. Het reflecteert op de rijkdom die voortkomt uit diversiteit en is een constante ode aan de steeds evoluerende natuur van het zijn en het zijn van de natuur.”
Foto: Koen Vanmechelen