Infrastructuur zo goed als klaar, testfase start in oktober
Op 25 oktober wordt het eerste deel van de Bypass, de tijdelijke snelweg naast de Ring in Antwerpen, in gebruik genomen. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Annick De Ridder en Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis reden vandaag al als eersten met een werfauto over het traject tussen de AFAS Dome en de Masurebrug, richting Nederland. “De Bypass moet Antwerpen, het hart van de Vlaamse economie, in beweging houden terwijl we bouwen aan een nieuwe Ring,” zegt minister De Ridder. “Deze mijlpaal is het resultaat van een jarenlange, nauwgezette samenwerking tussen alle mobiliteitspartners in Antwerpen.” Nadat bouwheer Lantis en aannemer ROCO in sneltempo op 1,5 jaar de snelweg bouwden, start nu een testfase van de Bypass tot aan de officiële opening op 25 oktober. De Bypass is de grootste bereikbaarheidsmaatregel op het Vlaamse verkeersnet: goed voor de ontsluiting van Antwerpen en de Antwerpse haven en een investering van ruim 300 miljoen euro.
De Bypass is geen klassieke omleiding, maar een volwaardige snelweg van 5,5 kilometer met drie rijstroken per richting en een maximumsnelheid van 70 km/u. Gedurende een periode van acht jaar zal deze tijdelijke snelweg het verkeer overnemen van het huidige viaduct van Merksem. In deze tijd wordt het bestaande viaduct op een veilige en efficiënte wijze gesloopt, terwijl de nieuwe verdiepte snelweg wordt gerealiseerd. De Bypass is tijdelijk, maar hij maakt een blijvende verbetering mogelijk. Zodra de verdiepte Ring klaar is, verdwijnt de Bypass en worden de Ringparken verder afgewerkt, met ruimte voor natuur, sport en ontmoeting.
Minister De Ridder benadrukt: “De Bypass moet Antwerpen, het hart van de Vlaamse economie, in beweging houden terwijl we bouwen aan een nieuwe Ring met de langverwachte overkappingen. De tijdelijke snelweg zorgt voor rust en voorspelbaarheid: geen jarenlange complexe faseringen, geen onveilige verkeerssituaties en zo weinig mogelijk verkeer dat zich een weg zoekt door de woonwijken van Merksem en Deurne. Het is de grootst mogelijke bereikbaarheidsmaatregel.”
Samenwerking
De minister is ook trots op de samenwerking tussen alle partners die een snelle oplevering mogelijk maakten: “Dat we deze tijdelijke snelweg op slechts anderhalf jaar tijd gebouwd hebben, in nauwe samenwerking met alle partners, is iets waar ik bijzonder trots op ben. De afstemming tussen alle betrokkenen was essentieel, zeker gezien het belang van de Ring voor de ontsluiting van de haven en voor de mobiliteit in de regio. Net zoals de werken aan de premetro en de Waaslandtunnel, worden ook deze werken zeer nauw gecoördineerd met alle mobiliteitspartners en overheden in de regio. Deze mijlpaal is het resultaat van een jarenlange, nauwgezette samenwerking tussen alle mobiliteitspartners in Antwerpen.”
Schepen van Mobiliteit Koen Kennis: “We staan als stad en als vervoerregio voor enorme mobiliteitsuitdagingen. Omdat zowel mobiliteitsaanbieders, bouwheren als overheden vlot en constructief samenwerken blijft de hinder relatief beperkt. Antwerpen is en blijft daardoor bereikbaar. Dankzij de inzet op innovatieve duurzame mobiliteit en op leefbaarheid bereiden we de stad voor op een mooie toekomst. Via ‘Slim naar Antwerpen’ houden we reizigers goed geïnformeerd. We stimuleren het gebruik van verschillende vervoersmodi en sturen het verkeer slim en doelgericht aan.”
Laatste afwerkingen
Op dit moment voert aannemer ROCO de allerlaatste werken aan de Bypass uit. Er worden portieken en verlichtingspalen geplaatst, nog enkele kabels en leidingen worden getrokken en de laatste geluidsschermen worden geplaatst.
Als laatste stap worden onder andere de technische installaties getest, een taak die Agentschap Wegen en Verkeer op zich neemt. Kathy Vandenmeersschaut: “Het Agentschap Wegen en Verkeer is als wegbeheerder van de Vlaamse overheid nauw betrokken bij het project van de Bypass. Op de nieuwe, tijdelijke snelweg zullen wij het beheer en het reguliere onderhoud uitvoeren, zoals we dat ook elders op de Antwerpse Ring (R1) doen. En vanuit het Vlaams Verkeerscentrum zullen onze verkeersleiders de klok rond waken over het verkeer op de Bypass, onder meer met ruim 30 nieuwe camera’s. Zo is de verkeersveiligheid altijd verzekerd.”
Tijdwinst
De Bypass gaat deels over bestaande delen van het viaduct en deels over volledig nieuwe infrastructuur. Op 25 oktober nemen we het eerste nieuwe deel, tussen de AFAS Dome en de Masurebrug in gebruik. Met de Bypass zorgen we ervoor dat het verkeer naast de werf rijdt en niet erdoor of ertussen. Zo hindert het verkeer de bouw niet en kunnen we de verdiepte Ring sneller en zonder storende fasewissels realiseren. Op die manier winnen we tijd én houden we de werken overzichtelijker en veiliger voor iedereen,” legt Jeroen Philtjens, projectdirecteur bij aannemer ROCO, uit.
Bypass opent in vier fasen
De Bypass ligt aan de oostzijde van de bestaande Ring (zijde AFAS Dome), tussen het knooppunt van de R1 met de E313 (“Antwerpen-oost”) en het knooppunt van de R1 met de E19 en de A12 (“Antwerpen-noord”) in Merksem. De Bypass bestaat uit 2 delen – een oostelijk en noordelijk deel, waarbij de AFAS Dome de grens vormt – en wordt in 4 fasen in gebruik genomen.
Ook de andere delen van de Bypass zijn in volle opbouw. Het eerstvolgende deel dat in gebruik genomen wordt is het verlengde van het huidige stuk, het oostelijke deel van de rijrichting Nederland. Daar worden nu pijlers gebouwd en liggers geplaatst.
Daarna volgt pas de rijrichting Gent, met eerst het noordelijke deel in het najaar van 2026 en het oostelijke deel in 2027.
Fasering:
- Oktober 2025: Bypass richting Nederland, tussen de AFAS Dome (Sportpaleis) en knooppunt Antwerpen-Noord.
- Zomer 2026: Bypass richting Nederland, tussen knooppunt Antwerpen-Oost en de AFAS Dome (Sportpaleis).
- Najaar 2026: Bypass richting Gent, tussen knooppunt Antwerpen-Noord en de AFAS Dome (Sportpaleis).
- 2027: Bypass richting Gent, tussen de AFAS Dome (Sportpaleis) en knooppunt Antwerpen-Oost.
In 2027 is de volledige Bypass in gebruik.
Jarenlange voorbereiding
De Bypass is de grootste maatregel om de stad en de regio bereikbaar te houden tijdens de Oosterweelwerken, maar lang niet de enige. De voorbereiding van de grootschalige openhartoperatie die de Oosterweelverbinding toch wel is, is al lang aan de gang.
Bart Van Camp: “Hier hebben we niet alleen tien jaar naar toegeleefd, we hebben er ook tien jaar naar toegewerkt. Met nieuwe en succesvolle P+R’s en overstapmogelijkheden, met 35 km kwalitatieve fietspaden en nieuwe bruggen over het Albertkanaal, met 2000 elektrische deelfietsen, een busbaan op de A12 enzovoort. Sluitstuk van onze minder hinderaanpak is de Bypass waarmee we het verkeer weghouden uit de Antwerpse woonstraten. En Lantis blijft verder werken aan alternatieven nu er belangrijke onderhoudswerken worden gepland door De Lijn en de wegbeheerder AWV.”
De alternatieven komen dit najaar al van pas, want bij elke grote verkeerswissel is er impact op het verkeer. Vooral tijdens de herfstvakantie en het verlengde weekend van 7 november verwachten Lantis en ROCO hinder op de Antwerpse Ring. Vooraf wordt hierover duidelijk gecommuniceerd zodat weggebruikers hun route kunnen plannen. “Het uiteindelijke doel is duidelijk: een nieuwe verdiepte Ring voor vlotte en veilige mobiliteit, met tijdelijk een snelweg om het verkeer op snelwegniveau te houden en de woonwijken te ontlasten,” aldus Van Camp.
Foto: Lantis