LETEC lanceert de eerste BUSWAY-lijn van Wallonië naar Luik!

LETEC lanceert lijn B2, de eerste BUSWAY-lijn in Wallonië, die Luik-Guillemins verbindt met Sart-Tilman. Met gloednieuwe, 100% elektrische voertuigen zorgt deze lijn van hoogspanningsbussen (BHNS) voor een revolutie in het openbaar vervoer in de regio.

Een strategische buslijn als aanvulling op de tram

15 september 2025 is een belangrijke datum voor de mobiliteit in Luik. LETEC neemt de eerste BUSWAY-lijn in gebruik: de B2 Guillemins – Sart-Tilman – CHU – Kruidtuin .

Deze lijn vervangt de huidige lijn 2 en verbindt het station Luik-Guillemins met het universitair en ziekenhuis Sart-Tilman. Met zijn 100% elektrische, snelle, frequente en comfortabele bussen vormt de B2 de centrale schakel in het nieuwe busnetwerk, een perfecte aanvulling op de tram. Als volwaardig alternatief voor de auto toont LETEC hiermee haar inzet voor duurzamere, modernere en efficiëntere mobiliteit.

 Een vernieuwde toewijding aan reizigers

Deze gloednieuwe dienst is niet te vergelijken met een traditionele buslijn. De B2, ontworpen als een soort tram, is een ambitieus antwoord op de verwachtingen van reizigers.

De belangrijkste troeven zijn:

  • Frequentie van 5 tot 10 minuten tijdens de spitsuren;
  • van 5.00 tot 1.00 uur , 7 dagen per week;
  • 14 nieuwe ruime, comfortabele en toegankelijke voertuigen;
  • direct verbonden met de tram, trein en vele buslijnen;
  • nieuwe informatiedragers voor reizigers met 13 dynamische schermen in stations en QR-codes bij haltes die toegang geven tot dienstregelingen, mogelijke verstoringen en de positie van de bus;
  • gereserveerde busbanen en voorrang bij verkeerslichten voor gegarandeerde snelheid.

Er worden 8.000 passagiers per dag verwacht op lijn B2.

Een vloot van 100% elektrische bussen, een symbool van innovatie

Een nieuwe generatie bussen arriveert in Luik voor de lancering van de B2: de elektrische gelede voertuigen Mercedes eCitaro G. Deze bussen van de nieuwste generatie zijn 18 meter lang en wegen 20 ton leeg. Ze bieden plaats aan maximaal 120 passagiers en bieden belangrijke voordelen:

  • modern comfort dankzij de lage vloer en airconditioning,
  • gemakkelijke toegankelijkheid voor iedereen dankzij een elektrische PMR-oprijplaat die vanaf de bestuurdersstoel wordt bediend,
  • een stille motor zonder lokale CO₂-uitstoot,
  • een bereik van 200 tot 250 km, afhankelijk van de verkeers- en weersomstandigheden,
  • dynamisch rijden aangepast aan het stedelijk vervoer.

Met de exclusieve komst van de eerste elektrische voertuigen op deze lijn zet de mobiliteit in Luik een concrete stap naar een minder druk en beter toegankelijk stadscentrum. De B2 wordt zo het visitekaartje van innovatie en energietransitie voor het hele LETEC-netwerk.

Faciliteiten klaar voor elektrische bussen

Om zijn allereerste 100% elektrische lijn te kunnen realiseren, heeft LETEC veel aspecten van zijn organisatie gemoderniseerd.

Om deze nieuwe vloot elektrische bussen te huisvesten, is de remise in Robermont volledig aangepast. De locatie beschikt nu over 16 laadstations, twee geprefabriceerde elektrische cabines en een digitaal beheersysteem om het opladen van voertuigen te optimaliseren. De netaansluiting is vervijfvoudigd, wat een betrouwbare en continue stroomvoorziening garandeert.

Hoewel het opladen van elektrische bussen via een kabel bij voorkeur plaatsvindt in de remise, om zo verdere wegwerkzaamheden te vermijden, is de B2 op dit moment het enige busstation dat profiteert van een pantograaf die bij het eindpunt Kruidtuin in Sart-Tilman is geplaatst om de prestaties ervan te garanderen.

Naast deze ontwikkelingen heeft LETEC zich ook gericht op de opleiding van haar chauffeurs en technici . Zonder hen zou het succes van deze technologische transitie niet mogelijk zijn.

Een belangrijke stap in de decarbonisatie van het bedrijf

Met de ingebruikname van lijn B2 speelt LETEC concreet in op de uitdagingen van het Stedelijk Mobiliteitsplan Luik en op de doelstellingen inzake modale transfer van het Waalse Gewest in het kader van Vision Fast 30. Tegelijkertijd bevestigt het zijn engagement voor de energietransitie.

LETEC, dat al is uitgerust met 825 hybride bussen , bereikt nu een nieuwe mijlpaal door voor het eerst een complete lijn te elektrificeren. Deze ontwikkeling maakt deel uit van een ambitieuze decarbonisatiestrategie , afgestemd op de Europese eisen voor voertuigaankopen, met name die van de richtlijn schone voertuigen. De transitie is hiermee ingezet om de doelstelling van een 100% elektrische busvloot in 2045 te bereiken.

” Deze eerste 100% elektrische BUSWAY-lijn symboliseert onze ambitie om Wallonië de toekomst in te vervoeren  ”, aldus Jean-Michel Soors, CEO van LETEC. “  Met de B2 willen we reizigers een sneller, betrouwbaarder en comfortabeler alternatief bieden en tegelijkertijd bijdragen aan de verbetering van de luchtkwaliteit in de stad. Deze lijn bewijst dat de ecologische transitie niet langer een belofte voor de toekomst is, maar een realiteit die vandaag al in onze bussen tot uiting komt. En dit is nog maar het begin van onze inzet om steeds meer Walen te laten genieten van duurzame, efficiënte en aantrekkelijke mobiliteit.  ”

En morgen: 3 andere BUSWAY-lijnen in 2030 

De ingebruikname van de B2 is slechts de eerste stap. Tegen 2030 zullen er nog drie andere BUSWAY-lijnen in gebruik worden genomen:

  • B1 Ans – Chênée , een structurerende as die het hart van Luik en de MontLégia-kliniek bedient.
  • B3 République Française – Médiacité – Sart Tilman – CHU , die de verbindingen naar het universitair centrum vanaf de rechteroever zal versterken.
  • B4 Gare Léopold – Robermont – Beyne – Fléron , die een reeds drukke route ten oosten van de stad zal moderniseren.

Uiteindelijk zal dit BUSWAY-netwerk, samen met de tram, een grotere, multimodale en duurzame vervoerscapaciteit bieden en voldoen aan de behoeften van meer dan 60.000 passagiers per dag .

Foto: Letec

Related Posts

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.