Nieuw: Eerste Hulp Bij samen Ontspannen op school
Karel de Grote Hogeschool (KdG) en Leerpunt slaan de handen in elkaar om middagpauzes te verbeteren op de Vlaamse basisscholen. Ze lanceren nu samen nieuw ondersteunend materiaal om scholen te helpen bij een betere organisatie ervan. “Er ontbreekt wetgevend kader rond dit moment op school, waardoor kinderen de middagpauze vaak doorbrengen in te grote groepen met beperkte infrastructuur en volwassen begeleiding, wat zowel bij hen als bij begeleiders en schooldirecteurs zelf voor onnodige spanning, stress en conflict zorgt”, zegt onderzoeker Linde Van Reusel van het onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs aan KdG. “Het welzijn van kinderen – en alle betrokkenen – tijdens de middagpauze staat al een tijd onder druk. Nochtans is een goede pauze essentieel voor zowel emotieregulatie als voor effectieve focus en performantie.”
Uit eerder onderzoek op KdG bleek al langer dat directies, beleidsmedewerkers, leerkrachten en kindbegeleiders echte handvaten missen om iedereen en onze kinderen in het bijzonder een waardevolle middagpauze te kunnen geven. “Scholen moeten allemaal zelf op zoek naar oplossingen en werken vaak naast elkaar, met korte termijn-, ad hoc maatregelen, zoals de aankoop van een nieuwe speelkoffer of de hulp van enkele vrijwilligers. De middagpauze wordt vergeten in het grotere beleid terwijl die wel degelijk een grote impact kan hebben op onze onderwijskwaliteit, zeker als je dit moment meer op lange termijn bekijkt, in co-creatie met alle betrokkenen”, aldus Linde Van Reusel.
Daarom lanceren KdG en Leerpunt nu gloednieuw, praktisch en wetenschappelijk onderbouwd materiaal onder de koepel ‘Samen Ontspannen’ voor al wie betrokken is bij middagtoezicht om makkelijk zelf mee aan de slag te kunnen en samen werk te maken van een écht ontspannende middagpauze. “We hebben onze onderzoeksinzichten vertaald naar praktische tools: educatieve video’s met reële getuigenissen, een website vol kader, tools, tips en casussen, een begeleidende Eerste Hulp Bij Ontspanning-poster, live en online vormingen”, vertelt de onderzoeker.
“We willen elke school diverse hulpmiddelen bieden gebaseerd op onderzoek om co-creatief, samen met alle betrokkenen, de middagpauze op school meer ontspannend te maken op een duurzame manier: meer kader rond een lange termijn-, co-creatieve aanpak zit in nu ook in een educatieve videoreeks voor directeurs en beleidsteams; concrete tips om begeleiders meteen meer gepaste taal te geven in conflictsituaties staan op een EHBO-poster; reële getuigenissen over hoe samen met kinderen de infrastructuur beter af te stemmen of templates om focusgroepen op te zetten met kinderen rond hoe de middagpauze beter kan, vind je op onze website.”
KdG en Leerpunt hebben alvast een verschil gemaakt voor basisschool de Speelvogel in Deurne. Directeur Kylie Pinceel voorzag voor de middagbegeleiders een training om hen te versterken in hun rol: “Wat ik vooral meeneem uit het project rond de middagpauze, is dat meer bewuste aandacht besteden aan onze vrijwilligers zo belangrijk is. Zij verdienen ook, net zoals onze leerkrachten, professionele coaching en ondersteuning wanneer ze met onze kinderen aan de slag gaan. Ook zelf meer vertrekken vanuit wat er wel al allemaal goed loopt, vanuit dat positieve verder bouwen, dat neem ik als directie ook erg mee uit dit project.”
Leen Dom, onderzoeker bij het expertisecentrum Pedagogie in Praktijk:
“We gaan zo voor een gedeelde aanpak, samen voor minder conflicten, stress en een meer ontspannen schoolklimaat, met blijvende impact op het welzijn en de prestaties van zowel leerlingen als het personeel op school.”
Meer info en een overzicht van het ontwikkelde Samen Ontspannen-materiaal:
https://leerpunt.be/project/kwalitatieve-middagpauzes-basisschool-refters-speelplaatsen
https://reftersenspeelplaatsen.kdg.be