De omgeving van het Lobroekdok zal de komende maanden en jaren ingrijpend veranderen. We breken het Viaduct van Merksem af en de Antwerpse Ring verdwijnt hier onder de grond. Voor de bouw van de nieuwe en verdiepte snelweg nemen we een deel van het Lobroekdok in.
Vanaf de week van 9 december plaatsen we daarvoor de eerste stalen damplanken, die we over de lengte van het dok in de bodem van het dok trillen. Deze rij damplanken scheidt het deel dat we innemen van de rest van het dok en zorgt voor een droge bouwkuip. Het intrillen van de planken duurt ongeveer zes maanden en zal geluidshinder veroorzaken voor de buurt.
In 2025 saneren we eerst het ingenomen deel van het dok, waarna we het opvullen met grond en de bouw van de nieuwe snelweg van start gaat.
In de omgeving van het Lobroekdok bouwen we volop aan de Bypass, een tijdelijke snelweg die de afbraak van het Viaduct van Merksem mogelijk maakt. Tegelijk nemen we het dok deels in voor de bouw van de verdiepte snelweg. Daarom trillen we vanaf de week van 9 december een rij damplanken in over de hele lengte van het dok. Dit is nodig om een waterdichte afscheiding te bouwen tussen de werf en de rest van het dok. Het intrillen van de rij damplanken neemt ongeveer zes maanden in beslag.
Sanering ingenomen deel Lobroekdok
De ruimte tussen het viaduct en de rij damwanden wordt aansluitend gesaneerd. Bij een eerdere sanering van het Lobroekdok enkele jaren geleden, werd vastgesteld dat het slib ook vervuild was met PFAS, PAK’s, zware metalen en minerale olie. Afgelopen zomer dienden we een bodemsaneringsproject (BSP) in bij OVAM om het deel van het dok dat we innemen bijkomend te saneren.
Verlenging IJzerlaankanaal garandeert afwatering Lobroekdok
Van zodra de sanering van het Lobroekdok is afgerond, kan de ruimte tussen de damplanken worden opgevuld met zand om zo ruimte vrij te maken voor de bouw van de verdiepte snelweg. De verbinding tussen het Lobroekdok en het Albertkanaal loopt onder het viaduct door en sluiten we af om hier de verdiepte snelweg te bouwen. De afgelopen maanden verlengden we het IJzerlaankanaal tot in het Lobroekdok, zodat de afwatering van het dok richting Albertkanaal ook in de toekomst gegarandeerd blijft.
Viaduct maakt plaats voor verdiepte snelweg en grote overkappingen
De grootste metamorfose komt er met de Oosterweelverbinding ongetwijfeld in het noorden van Antwerpen. De huidige Antwerpse Ring verdwijnt; het Viaduct van Merksem wordt afgebroken om plaats te maken voor een verdiepte Ring en grote overkappingen. Hierdoor verdwijnt de Ring uit het zicht en op de vrijgekomen ruimte worden nieuwe parken aangelegd voor meer groen.
Foto: Lantis / Oosterweelverbinding