Op maandag 1 september starten bouwheer Lantis en aannemer TM COTU* een operatie om het vierde tunneldeel van de Scheldetunnel op te drijven, van de bodem van de Schelde naar het wateroppervlak. Twee weken geleden werd de afzinkoperatie onderbroken door een onverwachte zandophoping, waardoor het onderdeel sindsdien op de bodem is blijven liggen. Na grondige analyse is besloten om het tunneldeel nu terug op te halen. Het gaat om een technisch uiterst complexe operatie waarbij het 60.000 ton zware tunneldeel uit de zinksleuf in de Schelde wordt opgedreven en teruggebracht naar het Doeldok. De opdrijfoperatie zal naar verwachting 48 uur duren, waarna het tunneldeel via de Kallosluis en Waaslandhaven opnieuw in het Doeldok wordt geparkeerd. Aankomst in Doeldok wordt donderdag in de late namiddag verwacht. Daar zal het twee weken blijven liggen tot het volgende doodtijvenster. Volgens de huidige planning zal op 15 september** het tunneldeel opnieuw afgezonken worden op zijn definitieve plaats in de zinksleuf.
“Het ophalen van het afgezonken tunneldeel is een zeer complexe ingreep, maar in dit geval de meest veilige en betrouwbare manier om het tunneldeel correct te positioneren,” zegt Laure Stuyck, woordvoerder van Lantis. “Onze prioriteit is dat de tunnelconstructie exact volgens de ontwerpeisen wordt geplaatst om de kwaliteit en veiligheid te allen tijde te garanderen.”
Zandophoping
De ingreep volgt op een eerdere afzinkpoging waarbij het tunneldeel op een onverwachte ophoping van zand terecht kwam en daardoor niet op zijn finale positie gebracht kon worden.
De vertraging in het afzinkproces van de tunneldelen wordt geschat op ongeveer één maand. Deze vertraging heeft echter geen gevolgen voor de geplande opening van de tunnel: die blijft staan op 2028 voor fietsers en 2030 voor gemotoriseerd verkeer.
Impact op scheepvaart
Tijdens het opdrijven en het transport naar het Doeldok geldt er opnieuw een stremming voor scheepvaart. De exacte tijdstippen van de stremming wordt via de gebruikelijke kanalen gecommuniceerd.
*TM COTU staat voor Tijdelijke Maatschap Combinatie Oosterweeltunnel. De groep bestaat uit de Belgische bouwgroepen BESIX, Stadsbader Contractors, DEME en Jan De Nul.
**De planning is onder voorbehoud en afhankelijk van heel wat factoren zoals weer, wind, golfslag, stroming en getijden.
Foto: Lantis