De ‘boetiekbeurs’ meldt een zeer goede verkoop en verwelkomde 15.640 bezoekers, waarmee het bezoekersaantal van vorig jaar met 15% werd overtroffen.
Art Antwerp 2024 (dat plaatsvond van 12 tot 15 december in Antwerp Expo) heeft een stevige plaats veroverd in het Europese kunstbeurzencircuit. Gericht op ontdekking en een gastvrije sfeer, versterkt door de strategische ligging in een stad die bekend staat om haar avant-garde cultuur, overtrof deze vierde editie van Art Antwerp de verwachtingen, zowel op het vlak van bezoekersaantallen als verkoopcijfers.
De beurs bevestigde haar reputatie als boetiekbeurs met een warme, boeiende en feestelijke sfeer. De beurs toonde een zorgvuldig samengestelde mix van lokale en internationale programma’s, met een echt persoonlijke ervaring voor zowel deelnemers als bezoekers. Deze op maat gemaakte aanpak lokte een indrukwekkende 15.640 bezoekers – een stijging van 15% ten opzichte van de 13.650 van vorig jaar – van wie 10% uit het buitenland kwam, wat de groeiende internationale aantrekkingskracht van de beurs onderstreept.
“Art Antwerp heeft dit jaar al onze verwachtingen overtroffen. Na een trager verloop in de kunstmarkt de afgelopen maanden, zijn we enorm dankbaar voor de impuls in verkoop die deze editie heeft teweeggebracht—net op tijd voor de eindejaarsfeesten. De positieve energie was voelbaar; verzamelaars, bezoekers en galeristen deelden in de opgewekte sfeer. Zelfs voor gevestigde galeries in Antwerpen introduceerde de beurs een nieuw publiek. Hoewel het altijd een plezier is om te zien hoe galeries in contact komen met hun vertrouwde verzamelaarsscène, zijn we bijzonder enthousiastover de nieuwe relaties die worden opgebouwd en om getuige te zijn van de opkomst van een nieuwe generatie verzamelaars.” — Nele Verhaeren, Directeur van Art Antwerp
Art Antwerp verwelkomde ook meer dan 45 nationale en internationale museum- en verzamelaarsgroepen, waaronder die van The Cultivist, TheMerode, The Art Connector, Young Collectors Circle, The Art Society, Vrienden v/h S.M.A.K., Copper & Light, Amis du Musées Royaux des Beaux-Arts de Belgique, M HKArt Circle, The Nine, WE Club, en vele anderen.
Verzamelaars waardeerden de omvang van de beurs, de sfeer, het hoge aantal solo- en duopresentaties (27 op 70 galeries) en de unieke mix van gevestigde kunstenaars en opkomend talent op deze ‘boetiekbeurs’.
“De kunstbeurs Art Antwerp is een geweldige manier om het Belgische kunstseizoen af te sluiten. Goed georganiseerd en een goed inzicht in de Belgische en internationale kunstscène. Een zeer gezellige kunstbeurs en een leuk samenkomen van kunstliefhebbers.” — Philippe Leeman, Antwerpse kunstverzamelaar
“Als bescheiden, maar waanzinnig gepassioneerde verzamelaar, ben ik trots om een klein onderdeel te zijn van Art Antwerp. Als verzamelaar reis ik de wereld rond en volg ik de kunstscène op de voet en ik ben altijd verbaasd over de kwaliteit van de Antwerpse kunstscène die naar mijn bescheiden mening een wereldspeler is met topgaleries en getalenteerde (jonge) kunstenaars. Antwerpen is altijd een belangrijk kruispunt geweest in de kunstgeschiedenis en we staan op het punt om de wereld opnieuw te veroveren. Ik heb nu al zin in de editie van volgend jaar, dus mijn advies aan iedereen: wees een ambassadeur en neem een vriend mee.” — Ali Tahmaseb, Antwerpse kunstverzamelaar
De beurs profiteerde ook van en droeg bij tot de aantrekkelijkheid van de Antwerpse kunstscène, met talrijke tentoonstellingen in partnermusea zoals KMSKA, FOMU, M HKA… en Antwerpse galeries.
Met de genereuze steun van haar belangrijkste partners voor 2024, Delen Private Bank en Bank Van Breda, heeft Art Antwerp haar rol in de stad Antwerpen als platform voor internationale hedendaagse kunst verstevigd, stevig gepositioneerd in het hart van de bloeiende kunstscène van de stad.
Ook deze vierde editie van Art Antwerp kon rekenen op de steun van Stad Antwerpen en visit.flanders.
Enkele reacties betreffende verkoop
- KETELEER GALLERY(Antwerpen) meldt volledig verrast te zijn door wat zij de “behoorlijk spectaculaire” vierde editie van Art Antwerp noemden. Ze verkochten meer dan 50 werken aan private en publieke collecties in België en het buitenland, waaronder AkzoNobel.
- PLUS-ONE Gallery(Antwerpen) verkocht zijn solo-stand met Dittmar Viane uit op de openingsdag. Ze hebben ook 80% van hun groepspresentatie met Nelleke Cloosterman, József Csató, Sergio De Beukelaar, Tatjana Gerhard, Ritsart Gobyn, Frederik Heyman, Bram Kinsbergen, Laurens Legiers, Florian Tomballe, Lily Van der Stocker, Victor Verhelst en Filip Vervaet verkocht. Alle werken gaan naar privécollecties van zowel bestaande als nieuwe klanten.
- Galerie Sofie Van De Velde(Antwerpen) meldde dat 60% van de verkoop naar nieuwe klanten ging.
- GoMulan Gallery(Amsterdam) had een uitverkochte stand met Dion Rosina en Susanne Khalil Yusef. Een van de werken is verkocht aan de beeldentuin van De Nederlandsche Bank.
- Harlesden High Street(New York, Londen) en Season 4 Episode 6 (Londen), winnaars van de Best Booth Prize — een nieuwe prijs ondersteund door Delen Private Bank en Bank Van Breda — , verkochten het grootste deel van de stand op de eerste dag, inclusief een belangrijke institutionele verkoop.
- KANT Gallery(Kopenhagen) verkocht hun stand uit met Joost Vandebrug. Alle werken gaan naar privécollecties in België, Frankrijk en Nederland.
- Galerie FIFTY ONE(Antwerpen) verkocht meer dan 20 werken van hun solopresentatie met Bruno V. Roels aan een mix van nieuwe en bestaande klanten in België.
- Mulier Mulier(Brussel, Knokke) verkocht 16 werken van kunstenaars variërend van zeer gevestigde namen (zoals Art & Language) tot zeer jong en opkomend talent (zoals Alina Zamanova). De werken gaan naar privécollecties in binnen- en buitenland, waaronder een zeer belangrijke collectie in Amsterdam.
- Voor Albert Baronian(Brussel), die volgende week zijn galerie sluit, was deze beursdeelname zijn laatste. Hij onderstreept het sentimentele en symbolische belang voor hem om zijn carrière af te sluiten op Art Antwerp, waar hij sterke verkopen heeft gerealiseerd. Hij definieert Art Antwerp als de toekomst van kunstbeurzen, omdat het een evenement is dat gericht is op de lokale gemeenschap.
- Stigter Van Doesburg(Amsterdam) is zeer tevreden met hun deelname en verkocht 9 werken van Bobbi Essers, Melissa Gordon en Thijs Kauffmann. Alle werken gaan naar Belgische privécollecties die nieuwe contacten zijn voor de galerie.
- Galerie Lelong & Co.(Parijs, New York) meldt meerdere verkopen voor veel van hun kunstenaars, waaronder Hyunsun Jeon, David Nash, Barthélémy Toguo, Marion Verboom, Jan Voss en Guy Yanai. De galerie is blij te hebben verkocht aan zowel bestaande als nieuwe klanten uit België, Luxemburg en Nederland.
- Richard Saltoun Gallery(Londen, New York, Rome) is erg blij met hun eerste deelname aan Art Antwerp, omdat ze de werken van hun solokunstenaar Ria Verhaeghe goed verkochten aan veel lokale verzamelaars die nieuw zijn voor de galerie en die anders zijn dan het publiek dat ze gewend zijn te ontmoeten op Art Brussels.
- Maurice Verbaet Gallery (Knokke) is blij een sterke verkoop te kunnen melden van voornamelijk kleinere kunstwerken aan Belgische en voornamelijk nieuwe privéverzamelaars. Ze waren onder de indruk van de non-stop toeloop van mensen op hun stand en merkten veel interesse voor de vroege werken van Pol Mara en voor het werk van Guy Vandenbranden en Denmark.
Foto: © David Plas