Drie op de vier halen geen diploma: extra begeleiding moet slaagkansen opkrikken
Karel de Grote Hogeschool verlaagt de drempel voor leerlingen uit het beroepsonderwijs, nu bekend als secundair onderwijs met arbeidsfinaliteit. Omdat slechts één op de vier beroepsstudenten die verder studeert een diploma hoger onderwijs behaalt, coacht de hogeschool vanaf dit schooljaar zevendejaars uit het beroepsonderwijs die interesse hebben om een bacheloropleiding te volgen. “Door hen te leren leren en wegwijs te maken, komen ze sterker aan de start en zullen we hun slaagkansen vergroten”, zegt docent Jolien Herthogs van Karel de Grote Hogeschool over het pilootproject ‘What’s Next’.
Met het pilootproject neemt de hogeschool voorsprong op de onderwijshervorming. Vanaf volgend schooljaar moet elke leerling uit het beroepsonderwijs, nu bekend als secundair onderwijs met arbeidsfinaliteit, die verder wil studeren aan een hogeschool verplicht een algemeen vormend zevende jaar volgen. In dit algemeen vormend jaar zal KdG vanaf september 2025 structureel een voorbereidend vak aanbieden aan deze leerlingen bij hen op de campus. Om de opleiding op punt te stellen en bekend te maken, geven ze vandaag al de kick-off van een bijzonder pilootproject.
“Als jongere weet je pas echt of het hoger onderwijs iets voor jou is als je er zelf van geproefd hebt. Dat doe je beter vooraf, zodat je ook weet wat je kiest. Dertig leerlingen van Sint-Ursula in Wilrijk en Technisch Atheneum in Brasschaat komen daarom al een eerste keer proeven van wat het is om aan de hogeschool te studeren. We geven hen een introductieles in de aula en een rondleiding op de campus. Op die manier weten ze wat hen te wachten staat en kunnen ze zich ook voorbereiden. Door leerlingen reeds vertrouwd te maken met verscheidene aspecten van hoger onderwijs zullen ze met voorsprong kunnen starten.” – Jolien Herthogs, docent van KdG
Sterker starten aan hoger onderwijs
Het zevende voorbereidend jaar zorgt ervoor dat afgestudeerde zesdejaars uit het secundair onderwijs met arbeidsfinaliteit de overstap naar het hoger onderwijs vlotter kunnen maken. Momenteel slaagt nog geen kwart van deze leerlingen (22%) die voor een professionele bachelor kiest erin om het beoogde diploma te halen. Dat blijkt uit de meest recente cijfers van het Agentschap voor Hoger Onderwijs.
“Sommige leerlingen uit het bso hebben bijvoorbeeld jaren geen examens meer gemaakt. Dat wringt dan soms met de noden en verwachtingen die bij een hogere opleiding komen kijken. Door hen te helpen een doordachte studie- en beroepskeuze te maken en hen de juiste skills mee te geven, willen we hen daarop voorbereiden en een eventuele teleurstelling besparen.” – Jolien Herthogs, docent van KdG
In het voorbereidende vak What’s next leren de leerlingen van een docent aan KdG allerlei praktische vaardigheden zodat ze sterker aan een opleiding hoger onderwijs kunnen starten. Zo doen ze niet alleen extra studievaardigheden op maar leren ze bijvoorbeeld ook kritisch denken en wetenschappelijke teksten begrijpen.
“Met het project op de hogeschool krijg ik alvast een voorproefje van wat er na het voorbereidend jaar op me wacht. Dit project biedt me de kans om te ontdekken, leren en groeien in een hogeronderwijsomgeving, zodat ik zelfverzekerd en goed voorbereid mijn volgende stappen kan zetten in mijn toekomst!” – Zoë, leerling van het Technisch Atheneum Brasschaat
“Omdat ik totaal niet weet welke richtingen er zijn en wat mij wel en niet ligt. Ik hoop door het ‘what’s next’ project te volgen meer inzicht te krijgen in wat er wel en wat er niet voor mij is weggelegd.” Jonathan, leerling van het Technisch Atheneum Brasschaat
Extra motivatie
Voor het pilootproject werkt de Karel de Grote Hogeschool samen met het Sint-Ursula Instituut Wilrijk en Technisch Atheneum Brasschaat. De leerlingen die verdere studies overwegen, komen vooral uit de richtingen Organisatie en Logistiek, Zorg en welzijn en Mechanica.
“De leerlingen worden inhoudelijk voorbereid op een vervolgstudie met lessen Nederlands, één moderne vreemde taal (Engels of Frans), wiskunde en wetenschappen. Nu al eens proeven van het studentenleven op de campus, motiveert hen en maakt hen enthousiast om na een beroepsopleiding toch verder hun talenten te ontplooien en een hogere studie aan te vatten.” – Ilse De Maesschalck van het Technisch Atheneum Brasschaat
Leerlingen krijgen na dit zevende jaar een diploma secundair onderwijs (OK4). Vanaf het academiejaar 2026-2027 is zo een diploma verplicht voor wie vanuit de arbeidsfinaliteit een bacheloropleiding wil volgen. Wie ervoor kiest om toch niet verder te studeren, kan gaan werken.
Foto: Karel De Grote Hogeschool