Het laatste tunneldeel van de Scheldetunnel is vanochtend met succes op de bodem van de Schelde geplaatst. Rond half twee vannacht werd de deur tussen tunneldeel zes en tunneldeel zeven geopend, wat een goede landing en goede aansluiting bevestigt. Alle acht tunnelelementen – elk 160 meter lang en met een gewicht van 60.000 ton – zijn met grote precisie gepositioneerd, waarbij de foutenmarge ruim binnen de toegestane 35 millimeter bleef. Lantis en aannemer *TM COTU sluiten hiermee een belangrijk jaar af. In januari ‘26 start in de Schelde de bouw van de sluitvoeg van 2 meter tussen het zevende en achtste deel, het begin van de afwerking van de tunnel. Na de uitrusting met technische installaties en veiligheidstesten zullen in 2028 fietsers gebruik kunnen maken van de tunnel, met openstelling voor personenwagens en vrachtverkeer in 2030.
Sinds 30 mei legde elk tunneldeel een traject van ruim 100 kilometer over water af, van het bouwdok in Zeebrugge naar de afzinklocatie in Antwerpen. Met het afzinken van het laatste deel is die logistieke operatie nu volledig afgerond. Ruim 500 aanwezigen verzamelden zondag op de dijk op Linkeroever om het laatste element nog één keer te zien voor het voorgoed onder water verdween.
Van Zeebrugge naar Antwerpen: een logistiek jaar om trots op te zijn
“Het finale afzinkmoment was technisch het meest uitdagende, maar onze teams hebben dit opnieuw met grote nauwkeurigheid uitgevoerd,” vertelt Jan Bauwens, projectdirecteur Scheldetunnel bij TM COTU. “De volledige reeks van acht tunneldelen ligt nu op de bodem van de Schelde. Dat hele jaar is een indrukwekkende realisatie die ondanks de complexiteit zeer goed verlopen is. Dat is alleen dankzij de inzet en topexpertise van de mensen die hier aan meewerkten, zo’n 200 mensen per afzinkoperatie en nog heel wat meer in de voorbereiding hiernaartoe.”

Vooruitblik op 2026
Met het afzinken van de acht tunneldelen is een belangrijk hoofdstuk afgesloten, maar de werf blijft op volle kracht draaien. Vanaf januari bouwt TM COTU de sluitvoeg die de laatste twee tunneldelen verbindt. Onder water komt een grote stalen bekisting die droog wordt gezet voor de betonwerken. Die werken lopen nog tot de vroege zomer van 2026. Daarna is de Scheldetunnel structureel compleet. In de rest van 2026 staan nog meerdere stappen op de planning: het doorbreken van de kopschotten tussen de delen, het aanleggen van de wegenis, de start van de installatie van technische systemen en de heraanleg van de Scheldedijken. Vanaf 2028 is de Scheldetunnel klaar voor fietsers, het autoverkeer volgt in 2030. De volledige Oosterweelverbinding is klaar in 2033.
Scheldetunnel maakt Ring mee rond
De Scheldetunnel is een cruciale schakel in de Oosterweelverbinding en biedt een derde Scheldekruising in Antwerpen van het Sint-Annabos op Linkeroever tot het gebied van het Noordkasteel op de rechteroever. Daar sluit de tunnel aan op het toekomstige Oosterweelknooppunt. De Scheldetunnel bestaat uit twee kokers voor autoverkeer, een vluchtkoker en een zes meter brede fietskoker.
*TM COTU staat voor Tijdelijke Maatschap Combinatie Oosterweeltunnel. De groep bestaat uit de Belgische bouwgroepen BESIX, Stadsbader Contractors, DEME en Jan De Nul.
Foto: Lantis












