IN-DEPENDANCE presenteert Evidence of Absence, een solotentoonstelling van de Deense kunstenaar Adam Jeppesen, die opent op 30 november 2024. De tentoonstelling zal samenvallen met de lancering van zijn nieuwste boek Evidence of Absence, dat medegepubliceerd wordt door the(M) éditions & IBASHO.
Adam Jeppesen, geboren in 1978 in Denemarken en nu woonachtig in Maldonado, Uruguay, is een beeldend kunstenaar wiens werk diep ingaat op de thema’s tijd en materialiteit. Zijn kunst omarmt imperfectie en transformeert het in een focuspunt dat de schoonheid van zijn foto’s en installaties versterkt. De werken van Jeppesen geven een mysterieuze weergave van de werkelijkheid, waarbij hij de fysieke imperfecties die ontstaan eert.
Met de nieuwe serie Evidence of Absence bevraagt Jeppesen de steeds vager wordende grenzen tussen het biologische en het synthetische. De werken van Jeppesen zijn anthotypes – afbeeldingen gemaakt van lichtgevoelig plantaardig materiaal. Hij verzamelt planten om natuurlijke kleurstoffen te maken, die vervolgens op papier of stof worden aangebracht. Na het drogen wordt het papier of de stof in de zon gelegd met een foto-negatief erop. Het proces zorgt ervoor dat de schaduwrijke delen hun kleur behouden terwijl de delen die aan de zon zijn blootgesteld vervagen. Het resultaat wordt overgelaten aan het toeval, gevormd door zowel het seizoen waarin de planten worden geoogst als het weer tijdens de ontwikkeling. Dit tactiele en organische proces staat in schril contrast met de etherische, spookachtige motieven die met behulp van software zijn gecreëerd. De portretten zijn opzettelijk abstract, niet bedoeld om duidelijk of herkenbaar te zijn, maar om sensaties, verbeelding en herinneringen op te roepen. Omdat het herkennen van gezichten een van onze meest instinctieve menselijke gedragingen is, probeert Jeppesen met zijn werk een brug te slaan tussen ons biologische zelf en het ongrijpbare, synthetische domein van software, door de digitale wereld een biologische vorm te geven.
“De gezichten stellen iets voor, maar niet iemand. Waar we naar kijken is niet menselijk. (…) Het zijn hedendaagse geesten, zonder de fundamentele aspecten van vergankelijkheid en tijdelijkheid die ons eigen sterfelijke leven vormen en sturen. We hebben te maken met een vreemd geval van fotografie die geen moment in de tijd weergeeft. Een beetje zoals geesten, ontmoeten we een fenomeen dat een impact op ons heeft, maar dat buiten ons bereik ligt en onmogelijk fysiek kan worden aangeraakt.” – Adam Jeppesen
Met “Evidence of Absence” biedt Jeppesen een reeks poëtische en raadselachtige beelden die de toenemende aanwezigheid van artificiële intelligentie weerspiegelen en ons uitnodigen na te denken over de diepgaande existentiële en ethische impact ervan. Wanneer we ons vertrouwen stellen in technologie die niet alleen opmerkelijk snel leert en de werkelijkheid nauwkeurig simuleert, maar ook ongrijpbaar blijft, wordt kunstmatige intelligentie de onzichtbare kracht van onze tijd. Het is het spook van de moderne tijd – een spookachtige aanwezigheid die stilletjes onze manier van leven in stand houdt en tegelijkertijd de pijlers van de democratie en de essentie van de waarheid zelf uitdaagt.
Adam Jeppesen kreeg internationale erkenning met zijn serie Wake, die in 2008 als boek werd uitgegeven door Steidl. In 2009 werd Jeppesen genomineerd voor zowel de Deutsche Börse Photography Prize als de KLM Paul Huf Award. Zijn werk is wereldwijd tentoongesteld en bevindt zich in de collectie van het Denver Art Museum (VS), de Danish Arts Foundation, de National Public Art Council in Zweden, het National Museum of Photography in Denemarken en in talrijke privécollecties.
Adam Jeppesen
Evidence of Absence
30 november 2024 – 18 januari 2025
IN-DEPENDANCE
Waalsekaai 59, 2000 Antwerpen
Foto: Adam Jeppesen / Club Paradis