Het jaar in cijfers van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK)

2024 was een grand cru jaar voor MDK, het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust. Een nieuw elan, een nieuwe voogdijminister en veel nieuwe plannen voor de toekomst. MDK blijft volop werken aan een energietransitie en kreeg het voorbije jaar zelfs de Greening Award van de Europese organisaties EMSA, EFCA en Frontex voor de volgehouden inspanning om de eigen werkvloer groener en duurzamer te maken. Vanuit het kleine Vlaanderen zocht ons agentschap ook aansluiting over de grenzen. Samen met Frankrijk hielden we in de zomer een grote maritieme operatie op de Noordzee en ook de banden met de Scandinavische landen zijn in 2024 extra aangehaald. Binnen de drie grote specialiteiten van MDK waren heel wat nieuwigheden.

PERSONENVERVOER OVER WATER 
In totaal brachten de verschillende diensten van MDK 5.114.173 passagiers over water naar hun bestemming.

De transitie van een reeks kleinere veren die tot voor kort binnen het beheer van De Vlaamse Waterweg vielen, is het voorbije jaar helemaal afgerond. Voor de gebruiker veranderde niets. Samen brachten deze kleinere veerdiensten 457.501* passagiers over.  (*helaas moeten we het doen zonder cijfers van het veer in Drongen) 

Voornaamste blikvanger bij Vloot -een onderdeel van MDK- werd de nieuwkomer Vaar-Wel Raveel die op 4 juni in Nieuwpoort plechtig werd gedoopt. Het is de derde volledig elektrische veerboot in Vlaamse wateren. Een vierde wordt op dit moment afgewerkt op een werf in Estland. Begin 2024 kon Vloot ook een tweede schip inschakelen op de populaire verbinding tussen de Antwerpse Linkeroever en het Steenplein.

De veerdiensten die Vloot zelf uitbaat, brachten in totaal 3.985.487 passagiers veilig en vlot over het water.

Grote veranderingen – àchter de schermen – waren er voor DeWaterbus, de openbare verbinding op de Schelde tussen Kruibeke en Lillo. In maart nam de firma Braxo deze dienstverlening over. DeWaterbus nam 671.185 passagiers aan boord.

VEILIGE SCHEEPVAART 

Samen met de andere partners in de nautische keten blijft MDK garant staan voor veilig scheepvaartverkeer, onder meer via de Vlaamse Hydrografie, Scheepvaartbegeleiding, Vloot en het Loodswezen. De expertise en de nautische kennis van onze meer dan 300 loodsen worden zeer op prijs gesteld door de internationale scheepvaart. Meer dan 55.500 keer gingen kust-, zee-, kanaal- en rivierloodsen aan boord van grote schepen om kapiteins bij te staan met nautisch advies. In juli slaagden de kustloodsen erin om voor het eerst een schip met 16,30 meter diepgang veilig in de haven van Zeebrugge binnen te varen. Een nieuw bewijs van de groeiende reputatie van Zeebrugge als diepzeehaven aan de Noordzee. Met de bestelling van een nieuwe loodsboot voor die Noordzee investeert Vloot volop in de toekomst.

Nog een bijdrage van MDK aan veilige scheepvaart wordt geleverd door het team van Vlaamse Hydrografie. Zij deden het afgelopen jaar 616 peilingen op zee en 410 op de Schelde. Ze maakten zo’n 807 elektronische kaarten voor de scheepvaart.

Het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum (MRCC) coördineerde alle mogelijke reddingsoperaties op zee. Er waren 296 noodoproepen. Daarbij is 60 keer de zogenaamde ‘afsprakenregeling reddingen Belgische kust’ geactiveerd waarvan 27 in de maanden juli en augustus. Dat is de procedure waarbij alle hulpdiensten aan land en op zee samenwerken voor de hulp aan mensen die in nood zijn of vermist worden vlak bij de waterlijn.

Heel de zomer werkte MDK mee aan de MMO La Manche and Southern North Sea, een gezamenlijke operatie op zee van ons land en Frankrijk. MMO staat voluit voor een Multipurpose Maritime Operation en wordt gecoördineerd door EMSA en EFCA, respectievelijk het Europees agentschap dat instaat voor veiligheid op zee en het Europees agentschap voor de controle op visserij.  Zo hebben kustwachtpartners van ons land intens geoefend samen met de Franse Kustwacht om milieuvervuiling op zee te bestrijden. Speciale onderwaterdrones zijn ingezet voor inspecties onder de zeespiegel. Naast het inzetten van de technologie volgden verschillende kustwachtpartners opleidingen en trainingen. Focus lag hier op een nog betere identificatie van schepen op het Kanaal, één van de drukst bevaren zeeroutes ter wereld, en de bijhorende communicatie.

KUSTBESCHERMING 

“Zacht waar het kan, hard waar het moet!” Aan het credo van het Masterplan Kustveiligheid werd ook in 2024 gehoor geven. De duin voor dijk-projecten in Westende, Raversijde, Oosteroever (Oostende) en Knokke zijn vandaag steeds zichtbaarder en waren in 2024 opnieuw een belangrijke bron voor wetenschappelijk onderzoek. Zo blijkt dat opwaaiend zand door speciaal aangeplant gewas beter tegengehouden wordt, waardoor een duinenrij groeit die ook bij stormweer de dijk beter beschermt. Duinen vormen zo een belangrijke duurzame en ecologische maatregel tegen stormvloeden uit zee.

Harde maatregelen” met nieuwe duurzame constructies werden dan weer genomen op plaatsen waar het echt niet anders kan. Momenteel zijn er 21 projecten in voorbereiding en 18 in uitvoering in het kader van het Masterplan Kustveiligheid. Zo werd de jachthaven van Blankenberge verder verstevigd en zijn de overstromingsmaatregelen om Zeebrugge te beschermen tegen stormvloeden volop in uitvoering. Nog in Blankenberge werd de nieuwe havendam verder opgebouwd. De funderingssokkel voor de nieuwe lichtmast is geplaatst en de dam is vandaag ook bij hoogwater al duidelijk zichtbaar. De havendam moet de verzanding van de havengeul voorkomen en zal ook deels toegankelijk zijn voor wandelaars. Het volledige project moet afgewerkt zijn voorjaar 2026.

WE GAAN POSITIEF 2025 IN DANKZIJ ONZE MENSEN 

Met trots kijkt MDK terug op een jaar waarin we samen grote stappen hebben gezet. Onze jaarcijfers tonen niet alleen de resultaten van onze dienstverlening, maar illustreren vooral de inzet, expertise, diversiteit en passie van onze medewerkers. Zij vormen de spil van onze organisatie en maken het verschil, elke dag opnieuw.

Ook in 2025 blijven we investeren in mensen. De arbeidsmarkt is krap. Deze ‘war for talent‘ stelt ons voor uitdagingen, maar biedt tegelijk ook kansen. Dit jaar hebben we heel wat nieuwe collega’s mogen verwelkomen, mensen die onze passie voor water en kust delen en die samen met ons willen bouwen aan een duurzame en veilige toekomst.

Foto: Agenstschap voor Maritieme dienstverlening en Kust

Related Posts

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.